Beskrivelse
Paper presentation: Hvad har frikvarteret med demokrati at gøre? Forbindelser mellem sprog, viden og knowers i dansk som andetsprogsundervisningen Anna-Vera Meidell Sigsgaard, adjunkt, PH Metropol Med den nye folkeskolereform er der kommet eksplicit krav om at indarbejde sprog og sproglig udvikling i alle skolens fag. Statistisk set præsterer tosprogede børn dog fortsat lavere i de nationale test og skolens afgangsprøver, hvilket ofte forklares med deres forskellige sproglige og kulturelle baggrund som begrundelse. Disse elever forventes tilgodeset af en inkluderende pædagogik, hvor dansk som andetsprogsfaget (DSA) indarbejdes som dimension i den øvrige fagundervisning. Fund fra min ph.d. afhandling viser imidlertid, at lærere har svært ved at indarbejde DSA på en meningsfuld måde for eleverne. Resultatet er undervisning hvor læring af både faget og fagets sprog fremkommer på sådan en implicit måde, at eleverne selv må finde ud af hvad de skal vide og hvordan de skal give udtryk for det (Meidell Sigsgaard, 2013). Denne overladelse af eleverne i the every day domain (Macken-Horarick, 1996) kan muligvis forklares ift. hvem den ideele knower (Maton, 2014) i det observerede klasserum ser ud til at være, og på den værdi som de sociale relationer ser ud til at få, frem for de epistemiske relationer i emnets indhold (Meidell Sigsgaard, 2012). Dette paper fokuserer på et eksempel fra en femte klasses undervisning i et historieforløb, hvor lærerne forsøger at hjælpe eleverne med at forstå begrebet demokrati. Ved at se på hvilke lexical strings (Martin & Rose, 2007) forekommer i samtalen, og hvordan disse fordeler sig over de forskellige domains (Macken-Horarick, 1996), bliver det tydeligt hvor lærerne lægger deres energi i forklaringerne, og hvordan dette påvirker elevernes læringsmuligheder. Sammen med ideen om den ideele knower kan denne analyse gøre synligt hvilke forventninger der ligger til eleverne, og peger i retningen af muligheder for at udvide elevernes forståelse af det faglige indhold. 1 References Macken-Horarick, M. (1996). LiteracyAndLearningAcrossCurriculum. In R. Hasan & G. Williams (Eds.), Literacy in Society (pp. 232–278). New York: Addison Wesley Longman. Martin, J. R., & Rose, D. (2007). Working With Discourse: Meaning Beyond the Clause (2nd ed., p. 363). London: Continuum. Maton, K. (2014). Knowledge and Knowers - Towards a realist sociology of education. Abingdon: Routledge. Meidell Sigsgaard, A.-V. (2012). Who Has the Knowledge if not the Primary Knower ? - Using exchange structure analysis to cast light on particular pedagogic practices in teaching Danish as a Second Language and History 1 Introduction – What Are We Going To Learn Today ? In J. S. Knox (Ed.), To Boldly Proceed: Papers from the 39th International Systemic Functional Congress. 39th ISFC Organising Committee - Sydney. Meidell Sigsgaard, A.-V. (2013). Who Knows What? The teaching of knowledge and knowers in a fifth grade Danish as a second language classroom. University of Aarhus. Retrieved from http://www.legitimationcodetheory.com/publications.htmlPeriode | 6 nov. 2015 |
---|---|
Begivenhedstitel | 11.workshop i SFL og socialsemiotik: SFL i Kobling Med... |
Begivenhedstype | Konference |
Konferencenummer | 11 |
Arrangør | VIA University College |
Placering | København, DanmarkVis på kort |
Emneord
- dansk som andetsprog
- folkeskolen