Beskrivelse
PLenum oplægOplægget tager udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet, Semantiske bølger og sprogpædagogiske snegle: En ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder hvor formålet er at gøre natur-/teknologiundervisningen på mellemtrinnet mere tilgængeligt især for flersprogede elever. Projektet tager afsæt i teorien om de Semantiske Bølger som en måde at få øje på udfordringerne i fagsproget og i undervisningen, og er samtidigt inspireret af Beverly Derewiankas såkaldte Sneglemodel, som en måde at arbejde med det naturfaglige sprog fra et funktionelt og betydningsfuldt perspektiv. I oplægget vises eksempler fra de observerede og udviklede forløb på hvordan de involverede lærere og elever opbygger viden om sprogets betydning for forståelse i undervisningen – både lærernes og elevernes sprog, men også det skrevne sprog eleverne møder og skal producere i undervisningen. Disse danner grundlag for refleksioner over hvad det vil sige at arbejde ’sprogligt bæredygtigt’ for at understøtte flere elevers adgang til naturfagsundervisningen.
Periode | 20 nov. 2023 |
---|---|
Begivenhedstitel | Multikulturelle Skoler, 2023 |
Begivenhedstype | Konference |
Placering | Nyborg, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- sproglig udvikling
Relateret indhold
-
Publikationer
-
Sproglige aktiviteter med fagligt indhold: puslesætninger i natur-teknologiundervisningen: sproglige aktiviteter med fagligt indhold
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Semantiske Bølger: sprogligt arbejde med fagligt fokus i natur/teknologiundervisningen
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Samtale og interaktion i undervisningen
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
-
Semantiske bølger: analytisk redskab og didaktisk princip
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
-
Projekter