Bølger og Snegle – bæredygtigt sprog i naturfagsundervisningen?

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

    Beskrivelse

    PLenum oplæg
    Oplægget tager udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet, Semantiske bølger og sprogpædagogiske snegle: En ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder hvor formålet er at gøre natur-/teknologiundervisningen på mellemtrinnet mere tilgængeligt især for flersprogede elever. Projektet tager afsæt i teorien om de Semantiske Bølger som en måde at få øje på udfordringerne i fagsproget og i undervisningen, og er samtidigt inspireret af Beverly Derewiankas såkaldte Sneglemodel, som en måde at arbejde med det naturfaglige sprog fra et funktionelt og betydningsfuldt perspektiv. I oplægget vises eksempler fra de observerede og udviklede forløb på hvordan de involverede lærere og elever opbygger viden om sprogets betydning for forståelse i undervisningen – både lærernes og elevernes sprog, men også det skrevne sprog eleverne møder og skal producere i undervisningen. Disse danner grundlag for refleksioner over hvad det vil sige at arbejde ’sprogligt bæredygtigt’ for at understøtte flere elevers adgang til naturfagsundervisningen.
    Periode20 nov. 2023
    BegivenhedstitelMultikulturelle Skoler, 2023
    BegivenhedstypeKonference
    PlaceringNyborg, DanmarkVis på kort
    Grad af anerkendelseNational

    Emneord

    • sproglig udvikling