Beskrivelse
Dansk som andetsprog er både et fag men også et vilkår for mange elever og er derfor et fælles anliggende på en uddannelsesinstitution som SOSU Sjælland - men hvad er det egentlig og hvordan gør man?Oplægget sætter fokus på hvordan sproglig opmærksomhed på det faglige indhold kan hjælpe med elevernes læring og udvikling. Eksemplerne i oplægget stammer fra et undervisningsforløb i en 5. klasses historieundervisning; men konklusionerne perspektiveres mere generelt til hvad det vil sige at lære et stof på en 'legitim' måde, og hvilken betydning det har for undervisningen af kommende pædagogiske assistenter samt pleje- og omsorgspersonale.
Oplægget tager udgangspunkt i PhD-afhandlingen, ”Who Knows What?” – The teaching of knowledge and “knowers” in a Fifth Grade Danish as a Second Language Classroom (2013) af Anna-Vera Meidell Sigsgaard.
Periode | 31 okt. 2013 |
---|---|
Sted for afholdelse | SOSU Sjælland, Danmark |
Grad af anerkendelse | Regional |
Dokumenter og Links
- program_1.0
Fil: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document, 749 KB
Type: Dokument
Relateret indhold
-
Publikationer
-
Who Knows What? The teaching of knowledge and knowers in a fifth grade Danish as a second language classroom
Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Ph.d. afhandling › Forskning › peer review
-
Min stue, min børnehave: andetsproglig udvikling gennem en bevidst, sprogbaseret pædagogik i daginstitutionerne
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning