Beskrivelse
Natur-forbundethed er et begreb som vinder stigende indpas i det natur-fagsdidaktiske landskab og kan bl.a. ses som svar på samfundsmæssige problemstillinger, så som biodiversitets-, klimakrise, og stigende mistrivsel blandt børn og unge.Natur-fagsundervisning kan være teoretisk og teksttung, med risiko for at tabe forbindelse til naturen og afkoblet fra æstetik og følelser. I tillæg ses nationalt, at nutidens børn er langt mindre i naturen end de foregående generationer. Det bemærkes desuden, at børn og unge måske nok gives indsigt i abstrakte sammenhænge om miljø og klima, men at de mangler forbindelse til den natur, der omgiver dem i deres liv. Derfor er det væsentligt at undersøge, diskutere og forholde sig til mulige fx æstetiske læreprocesser som kan understøtte egen eller andres forbundethed med naturen med det mulige formål, at se sig selv som en del af naturen, med andre ord, at se naturen som en del af egen identitet – ‘jeg er natur’.
Natur-fagene, natur-formidlere og naturfagsdidaktiske forskere kan spille en afgørende rolle i forhold til skabe og understøtte natur-forbundethed og her kan forskellige sektorer bidrage og understøtte hinanden.
På dette års seminar vil vi fordybe os i begrebet både abstrakt og konkret gennem forskellige oplæg, diskussioner og gruppeprocesser, hvor vi sammen forholder os til at forstå og aktivt omsætte natur-forbundethed i vores respektive organisationer.
Vi vil løbende reflektere over hvilke kvaliteter og værdier som forskellige afsæt for natur(fags)-pædagogikker og didaktikker kan bidrage med.
Periode | 4 nov. 2024 → 5 nov. 2024 |
---|---|
Begivenhedstype | Seminar |
Konferencenummer | 4 |
Placering | Nyborg, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |