Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Beskrivelse
I oplægget præsenteres den kvalitative metode fokusgruppediskussion som en tilgang til at involvere børn og unge i vidensudvikling. Fokus i fokusgrupperne er hverdagssituationer og tematikker, som børn og unge har førstehåndserfaringer og oplevelser med samt holdninger til. Med afsæt i dels et udviklingsprojekt og dels et forskningsprojekt illustreres, hvordan der på forskellig vis kan arbejdes med at involvere henholdsvis unge på døgninstitution og skolebørn via forskelligartede fokusgrupper. De to eksempler viser, at deltagelse i fokusgruppediskussioner generelt giver børn og unge roller som medspillere og meningsdannere. Mens udviklingsprojektet involverede de unge som medskabere, skabte involvering af skolebørnene merviden i børnehøjde. Jeg har desuden erfaring med at anvende metoden fokusgruppediskussion med professionelle fx socialrådgivere og pædagoger. Oplægget lægger op til en perspektivering og debat om at anvende fokusgrupper med andre deltagere fx voksne i udsatte positioner.
Periode
24 jun. 2024
Sted for afholdelse
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Danmark