Gennem snakken kommer viden - samtalens betydning for elevers udvikling af fagsprog

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

    Beskrivelse

    Uanset hvornår du træder ind ad døren, er der en eller anden form for samtale i gang i et klasserum. Måske taler læreren,
    mens alle elever lytter, eller eleverne er i gang med at udføre noget arbejde i par eller grupper. Samtale er den måde både
    sprog og viden læres. Begge opbygges de og udvikles gennem de samtaleformer, man deltager i. Samtaler, der opfordrer
    til ligeværdig deltagelse, understøtter en mere præcis sproglig formulering, og bedre faglig forståelse. I oplægget ser vi
    på, hvad der karakteriserer samtale i klasserummet, og hvilken betydning interaktion og interaktionel deltagelse har for
    elevens sprogtilegnelse og udvikling af fagsprog. Med udgangspunkt i eksempler på klasserumssamtaler opstilles nogle
    principper for den sprogudviklende samtale.
    Periode29 apr. 2022
    BegivenhedstitelBørne- og Undervisningsministeriets Informationsmøde om tosprogede elever
    BegivenhedstypeKonference
    PlaceringKøbenhavn, DanmarkVis på kort
    Grad af anerkendelseNational

    Emneord

    • sproglig udvikling
    • dansk som andetsprog
    • naturvidenskabelige fag
    • sprog