Beskrivelse
Uanset hvornår du træder ind ad døren, er der en eller anden form for samtale i gang i et klasserum. Måske taler læreren,mens alle elever lytter, eller eleverne er i gang med at udføre noget arbejde i par eller grupper. Samtale er den måde både
sprog og viden læres. Begge opbygges de og udvikles gennem de samtaleformer, man deltager i. Samtaler, der opfordrer
til ligeværdig deltagelse, understøtter en mere præcis sproglig formulering, og bedre faglig forståelse. I oplægget ser vi
på, hvad der karakteriserer samtale i klasserummet, og hvilken betydning interaktion og interaktionel deltagelse har for
elevens sprogtilegnelse og udvikling af fagsprog. Med udgangspunkt i eksempler på klasserumssamtaler opstilles nogle
principper for den sprogudviklende samtale.
Periode | 29 apr. 2022 |
---|---|
Begivenhedstitel | Børne- og Undervisningsministeriets Informationsmøde om tosprogede elever |
Begivenhedstype | Konference |
Placering | København, DanmarkVis på kort |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- sproglig udvikling
- dansk som andetsprog
- naturvidenskabelige fag
- sprog
Relateret indhold
-
Projekter
-
Publikationer
-
Samtale og interaktion i undervisningen
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
-
Engagerende og faglig sprogpædagogik for flersprogede drenge
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Flersprogethedsdidaktik i fremmedsprogsfag
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review