Beskrivelse
Med udgangspunkt i analyser af lærer-elev interaktioner og undervisningsmateriale brugt i undervisningen af et historieforløb i en 5. klasse sættes der fokus på hvad det egentlig vil sige, når lærere beder elever med dansk som andetsprog ”sige det med nogle andre ord” eller opfodrer elever til at bruge ”dine egne ord”. Begreberne semantisk tæthed og semantisk tyngde (Maton, 2014) bruges for at vise hvordan lærere kan hjælpe elever til at udvikle deres sproglige og faglige forståelse.| Periode | 12 maj 2014 |
|---|---|
| Begivenhedstitel | 5. møde i Foreningen for SFL i Professionerne |
| Begivenhedstype | Konference |
| Placering | Odense, DanmarkVis på kort |
| Grad af anerkendelse | National |
Dokumenter og Links
Relateret indhold
-
Publikationer
-
”Brug dine egne ord!”: hvordan gør man sig legitim som DSA-elev i historieundervisningen?
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Who Knows What? The teaching of knowledge and knowers in a fifth grade Danish as a second language classroom
Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Ph.d. afhandling › Forskning › peer review
-
”Hvad skal jeg så skrive? – Det må du selv vide…”: udvekslingsstrukturanalyse af samtaler mellem lærere og elever i dansk som andetsprog- og historieundervisning
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review