Når børn i udsatte positioner bliver socialt usynlige

Aktivitet: Tale, præsentation eller oplæg f.eks. på konferencer og til praksisForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Inden for de seneste 15-20 år har børns trivsel i daginstitutioner i udsatte boligområder været genstand for øget politisk bevågenhed. Med udgangspunkt i etnografisk feltarbejde og interviewmateriale med pædagoger fra et nyligt afsluttet forskningsprojekt i fire københavnske daginstitutioner i udsatte boligområder, synliggør dette oplæg, hvordan pædagogers pressede arbejdsbetingelser vanskeliggør det daglige pædagogiske relationsarbejde. Når der mangler pædagoger på stuen, når der fyldes op med midlertidige vikarer, og når der ikke er mulighed for at blive i relationen til de enkelte børn, mistes viden om børnenes præferencer og engagementer. Konkret betyder de vanskelige arbejdsbetingelser, at pædagogernes mulighed for at være responsive og imødekomme børnenes behov for tilhørsforhold og omsorg formindskes, på trods af deres faglige kompetencer og gode intentioner. Set fra børnenes perspektiv medfører det, at mange børn bliver socialt usynlige og overlades til at tage sig af sig selv i forhold til at navigere i en kompleks daginstitutionshverdag. Som følge af den sociale usynlighed og den manglende kontinuitet i relationsarbejdet forværres de vanskeligheder, som nogle børn oplever.
Periode4 maj 2023
BegivenhedstitelNUBU Forskningsseminar 2023: Mellem linjerne - Synlige og usynlige udsatte positioner
BegivenhedstypeSeminar
PlaceringKøbenhavn, DanmarkVis på kort
Grad af anerkendelseRegional