Omstændighederne gemmer på den naturfaglige forståelse

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

    Beskrivelse

    Sprog i naturfag er ofte set som abstrakt og sværttilgængeligt for elever; og naturfagsundervisningen ser ikke ud til at understøtte elevers naturfaglige forståelse på trods af de seneste flere års forsøg med at gøre naturfagsdidaktikken mere erfaringsorienteret, problembaseret og engagerende (EMU, 2020; Hjarsen et al., 2020; OECD, 2018). I dette paper sætter vi fokus på naturfagstekster beregnet til undervisning af naturfag på mellemtrinnet (4.-6. klasse), da den faglige kompleksitet og dermed også den sproglige kompleksitet øges på dette alderstrin. Samtidigt ser man ofte et frafald af interesse for naturfag fra elevernes side (OECD, 2018; Sjøberg & Jenkins, 2022).
    Med afsæt i en ny bog om sproget i naturfag (Jacobsen & Mulvad, 2022) samt et forsknings- og udviklingsprojekt om at arbejde sprogligt i naturfagsundervisningen, viser vi hvordan den naturfaglige forståelse kan synliggøres vha den transitive ressource omstændigheder i skrevne naturfagstekster. Hvordan denne betragtning kan synliggøres for ikke-sprogligt orienteret naturfagslærere eksemplificeres derefter med nedslag fra et igangværende forsknings- og udviklingsprojekt, Semantiske Bølger og Sprogpædagogiske Snegle, hvor især forståelsen af de semantiske bølger fra Legitimation Code Theory (Maton, 2014) hjælper med at vise hvad der fagligt er på spil.

    Henvisninger
    EMU. (2020). Om Naturvidenskabsstrategien. https://emu.dk/grundskole/naturvidenskabsstrategien/den-nationale-naturvidenskabsstrategi/om?b=t5-t1580-t4463
    Hjarsen, C. F., Martens, A., Ahrensberg, N., Asmussen, M., & Noer, D. B. (2020). Minoritetsetniske Børn og Unges Motivation, Præferencer og Præstationer inden for Naturfag og Maturfagsvidenskabelige Uddannelser. https://veluxfoundations.dk/sites/default/files/vllum_fonden_rapport_minoritetsetniske_boern_og_unge_og_naturfag_og_naturvidenskab.pdf
    Jacobsen, G. K., & Mulvad, R. (2022). Ind i naturfag - Fra tekster til naturfaglig kompetence. Akademisk Forlag.
    Maton, K. (2014). Knowledge and Knowers - Towards a realist sociology of education. Routledge.
    OECD. (2018). Pisa 2015 - Results in Focus. https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf
    Sjøberg, S., & Jenkins, E. (2022). PISA: A political project and a research agenda. Studies in Science Education, 58(1), 1–14. https://doi.org/10.1080/03057267.2020.1824473

    Periode28 okt. 2022
    BegivenhedstitelDen nordiske konferansen for systemisk-funksjonell lingvistikk og sosialsemiotikk: Konferanse om SFL og sosialsemiotikk i møte med lokale og globale utfordringer
    BegivenhedstypeKonference
    Konferencenummer18
    PlaceringHalden, NorgeVis på kort
    Grad af anerkendelseInternational

    Emneord

    • sproglig udvikling
    • systemisk funktionel lingvistik
    • legitimation code theory
    • semantisk tyngde (semantic gravity)