Samarbejde som tidlig indsats

Aktivitet: Tale, præsentation eller oplæg f.eks. på konferencer og til praksisForedrag eller oplæg

Beskrivelse

Et stigende antal børn i alderen 1-6 år viser tegn på mistrivsel. Forskning peger på, at social ulighed, forældres pressede hverdagsliv og en øget kompleksitet i børns behov bidrager til udvikling af mistrivsel – særligt når disse forhold møder siloopdelte systemer uden tidlig, helhedsorienteret og tværprofessionel indsats. Studier viser desuden, at forældre ofte inddrages for sent i indsatsen, hvilket begrænser mulighederne for forebyggelse og fælles handlinger.
Dette projekt har til formål at tilpasse og afprøve en samarbejdsmodel, der styrker det tværprofessionelle samarbejde omkring børn i udsathedsproblematikker og inddrager forældrene som partnere i dette samarbejde. Modellen udvikles i samarbejde med to kommuner og tager udgangspunkt i professionelles faglige perspektiver, forældres praksisnære behov, eksisterende forskning om samarbejde og principper fra relationel koordinering.

Relationel koordinering har fokus på hyppig, rettidig og præcis kommunikation samt på at styrke relationer mellem de samarbejdende parter gennem fælles mål, gensidig respekt og forståelse. Med dette udgangspunkt udvikles modellen med henblik på at: (1) styrke forældres som ligeværdige samarbejdspartnere, (2) adressere videnshierarkier mellem faggrupper, og (3) understøtte samarbejde på tværs af organisatoriske logikker og mål.
I denne præsentation deler vi indsigter fra første fase af projektet med fokus på forældresamarbejdet og inviterer til dialog om følgende centrale spørgsmål:
• Hvordan kan vi i bekymringssituationer balancere hensynet til barnets tarv med respekt for familiens integritet og handlekompetence – uden at reproducere normative forestillinger om ’det gode forældreskab’.
• Hvilke metodiske og etiske hensyn er nødvendige, når vi som forskere bevæger os tæt på familiernes hverdagsliv og skal navigere i feltet mellem intervention, evaluering og udvikling.
Vi inviterer således til en fælles refleksion over, hvordan samarbejde på tværs af fagligheder og systemer – med blik for relationelle, etiske og metodiske kompleksiteter – kan styrke små børns trivsel og sociale inklusion.
Periode23 okt. 2025
BegivenhedstitelNUBU forskertræf 2025
BegivenhedstypeKonference
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børn og unge