Semantiske Bølger og Sprogpædagogiske Snegle - En ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

    Beskrivelse

    Semantiske Bølger og Sprogpædagogiske Snegle - En ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder
    Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Dorte Maiken Lohse, Ditte Maria Pagaard,
    Københavns Professionshøjskole

    I dette paper præsenterer vi et relativt nyt forsknings- og udviklingsprojekt støttet af Novo Nordisk Fonden, hvis formål er er at gøre naturfagsundervisningen vedkommende for særligt flersproglige elever. I samspil med lærere på mellemtrinnet undersøges, tilrettelægges og afprøves en ny tilgang til natur-teknologiundervisningen, hvor det naturfaglige indhold gøres tilgængeligt for elever i en gradvis, målrettet bevægelse fra hverdagssprog til fagsprog. Dette gøres ved at koble en naturfagsdidaktisk indsats baseret på eksisterende naturfagsdidaktiske modeller med kombinerede sociologiske og sprogpædagogiske greb, hhv. semantiske bølger fra Legitimation Code Theory (LCT) (Maton 2014; Meidell Sigsgaard and Jacobsen 2021) og sprogpædagogiske tilgange forankret i den systemisk funktionelle lingvistik (SFL), herunder især ’Sneglemodellen’ (Derewianka 1990; Mulvad 2016).
    Både LCT og SFL tilbyder analytiske greb til nuanceret forståelse af hvad der sker i den pædagogiske praksis (fx samtaler mellem projektdeltagere, eller lærer-elev samtaler, undervisningsmaterialer og elevtekster). Begge teorisæt giver desuden også mulighed for systematiske didaktiske overvejelser, og ligger derfor som fundament for projektets udviklingsindsats med de involverede lærere på mellemtrinnet.
    Da projektet stadig er i sin opstart, vil oplægget fokusere på tankerne bag projektet og metodiske tilgange og overvejelser. Deltagere i sessionen inviteres til at give input til mulige analytiske og didaktiske indfaldsvinkler.

    Derewianka, Beverly. 1990. “Rocks in the Head: Children and the Language of Geology.” Pp. 197–215 in Knowledge about language and the Curriculum, edited by R. Carter. Hodder & Stoughton.
    Maton, Karl. 2014. Knowledge and Knowers - Towards a Realist Sociology of Education. Abingdon: Routledge.
    Meidell Sigsgaard, Anna-Vera, and Susanne Karen Jacobsen. 2021. “Semantiske Bølger: Analytisk Redskab Og Didaktisk Princip.” Pp. 73–90 in Kom ind i sproget: Flersprogede elever i fagundervisningen, edited by S. K. Knudsen and L. Wulff. København: Akademisk Forlag.
    Mulvad, Ruth. 2016. “Sprogbaseret Pædagogik – Genrepædagogik.” (63):12–22.

    Periode11 nov. 202112 nov. 2021
    Begivenhedstitel17. nordiske konference om SFL og socialsemiotik
    BegivenhedstypeKonference
    Konferencenummer17
    Grad af anerkendelseInternational

    Emneord

    • Medier, kommunikation og sprog
    • systemisk funktionel lingvistik