Beskrivelse
Betydningen af efter- og videreuddannelse for naturfagslærere har fået stigende politisk bevågenhed i de skandinaviske lande i de senere år. Det skyldes et faldende optag på naturvidenskabelige uddannelser.Evalueringer, der undersøger denne tendens, viser, at danske naturfagslærere oplever behov for yderligere kompetencer for at opnå succes med at engagere og motivere deres elever (Rambøll, 2018). Det Danske Naturvidenskabelige Akademi (NAFA) undersøger derfor nye udformninger af efter- og videreuddannelser.
Men måske skal nye uddannelser ikke inspireres udelukkende af deres lokale kontekster og sædvanlige videnskilder, måske skal vi også se mod andre kulturer og praksisser for at får ny indsigt og inspiration?
Dette førte til, at vi gennemførte en litteraturstudie med fokus på kortlægning af internationale undersøgelser af efter- og videreuddannelse for naturfagslærere. Strategien har været at undersøge, hvordan forskellige karakteristika ved uddannelser i andre kulturer kan bruges til at fremme skandinaviske
tilgange inden for strukturen af det skandinaviske skolesystem og den eksisterende lærings- og undervisningskultur.
I vores analytiske læsninger på tværs finder vi en bred vifte af uddannelsesprogrammer for naturfagslærere internationalt, som vi har kategoriseret i tre overordnede typer af programmer, der involverer og arbejder
med forskellige netværksniveauer, lærernes engagement og den lokale team-samarbejdsproces.
Resultaterne fra analyserne tyder på, at lærere fra alle kulturer drager fordel af uddannelsesprogrammer der kan tilpasses den situerede kontekst, skolesystem og den lokale teamkultur. Implementering og bæredygtig organisatorisk læring vedrørende efter- og videreuddannelse synes at være afhængig af investeret tid, klare kommunikationsstrategier, støtte fra ledelsen og frem for alt skal det give mening i naturfagslærernes hverdag. Disse resultater og brugen af dem til at udvikle nye strategier for videregående naturvidenskabelige uddannelser ser vi frem til at præsentere og diskutere på konferencen.
| Periode | 12 okt. 2023 |
|---|---|
| Begivenhedstitel | DASERA-konference: Interplays of identity and capital in shaping young people’s STEM trajectories: Insights from the ASPIRES project |
| Begivenhedstype | Konference |
| Placering | Odense, DanmarkVis på kort |