Sproglig stilladsering af den semantiske bølge - Lærerstuderende støttes i at skrive deres kompetencemålsprøve gennem LCT og SFL

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag eller oplæg

    Beskrivelse

    Abstract: Med dette paper fremlægger vi hvordan felterne LCT og SFL gensidigt kan berige hinanden i bestræbelserne på at støtte lærerstuderende, både som indholdsmæssig og pædagogisk strategi, når de skal skrive kompetencemålsprøve, og viderefører arbejdet fremlagt ved sidste års NSFL konference i Göteborg.Lærerstuderende i Danmark skal som en obligatorisk del af uddannelsen skrive en 10-siders opgave inden for kompetenceområdet, undervisning af tosprogede elever. Her skal de ud fra et sprogligt perspektiv begrundet i andetsprogspædagogiske og didaktiske refleksioner kunne analysere, vurdere og kvalificere elementer i deres undervisningsfag. Ulig den øvrige danske tradition i læreruddannelsen er denne prøve udelukkende skriftlig, og er som sådan kilde til bekymring og usikkerhed hos en del studerende.Med afsæt i Legitimation Code Theory (LCT) begrebet semantiske bølger (Maton, 2014), blev de studerende instrueret i at analysere tidligere studerendes eksemplariske opgavebesvarelser, samt yderligere at undersøge disse ud fra et diskurs-semantisk og leksikogrammatisk perspektiv (Martin & Rose, 2007; Derewianka, 2012) med henblik på at afdække hvordan fx nominaliseringer, proces- og deltagertyper og instanser af appraisal kan anvendes til at skabe overbevisende analyser af pædagogiske praksisser og materialer.Eksplicit instruktion i anvendelsen af analytiske værktøjer fra hhv. LCT og SFL tjener således et dobbelt formål, idet det på en og samme tid er en del af indholdet i det pågældende modul og en metodisk tilgang som udgør strategisk støtte både af de studerende egen skriftlighed og deres fremtidige elevers.HenvisningerDerewianka, B. (2012). A New Grammar Companion for Teachers. Sydney: PETAAMartin, J. R., & Rose, D. (2007). Working With Discourse: Meaning Beyond the Clause (2nd ed.). London: Continuum.Maton, K. (2014). Knowledge and Knowers - Towards a realist sociology of education. Abingdon: Routledge
    Periode19 nov. 2018
    Begivenhedstitel14. nordiske konference om SFL og socialsemiotik (NSFL 14)
    BegivenhedstypeKonference
    Konferencenummer14
    PlaceringAalborg, DanmarkVis på kort
    Grad af anerkendelseInternational