Studerendes læsefærdigheder på professionsuddannelserne – en aktuel didaktisk udfordring

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerWorkshop

Beskrivelse

Introduktion
Professionsuddannelsernes studentersammensætning har ændret sig qua en stigning i optagne på 45 %. Studerende med de 25% laveste karakterer fra grundskolen er steget til 20%, og studerende med de 25% laveste karakterer fra gymnasiet er steget til 31% (Falkencrone et al. 2022). Knap halvdelen kommer fra familier, hvor forældrene ikke har en videregående uddannelse. Undersøgelser peger på at ”respondenter, hvor den ene eller evt. begge forældre har en lang videregående uddannelse, har bedre læsefærdigheder end respondenter hvor begge forældre har en uddannelse på grundskoleniveau” (Rosendahl et al. 2013:31).

Metode
Det Pædagogiske- og Samfundsfaglige Fakultet, Københavns Professionshøjskole har undersøgt de studerendes læsefærdigheder og læsestategier. Studiet blev tilrettelagt som et Mixed Methods studie (Creswell 2012), bestående af læsescreeninger af 1979 studerende ud af 4400, og 22 kvalitative interview. Vejledende Læsetest for Voksne 2 (Undervisningsministeriet 2018), blev anvendt. Data fra læsescreeningerne blev statisk analyseret via sammenligning med optagsdata. Deltagere gav mundtligt og skriftligt samtykke og data blev behandlet fortroligt og anonymiseret.

Resultater
KP optager 75% studerende der er utrænede og svage læsere. De har problemer med læseforståelse, hastighed, begrænset ordforråd, og med store læsemængder. Deres læsestrategier handler om at minimere tid til læsning, men henvisning til tidspres. Tekstlæsning ses som et middel til hurtigt at tilegne sig brugbar viden og færdigheder. Hertil hører hyppige udprøvninger, uklare prøve- og kravs formuleringer (Matthiesen 2021). Derudover formår undervisere ikke at inddrage deres forudsætninger i tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen.

Diskussion
Den store gruppe med svage studieforudsætninger udgør en almen samfundsproblematik, og det stiller krav om uddannelsesinitiativer vedr. at komme ind uddannelserne, og understøttelse af læsestrategier, undervisningstilrettelæggelse m.m.

Periode23 maj 2024
BegivenhedstypeWorkshop
PlaceringVejle, DanmarkVis på kort
Grad af anerkendelseInternational

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv