Beskrivelse
Læringsmål:De studerende skal ved modulets afslutning have opnået:
Viden om:
* aktuelle udfordringer og forandringer i professioner og professionsidentitet
professionens opgaver, roller og ansvar og samspillet med andre professioner i tværprofessionelle og tværsektorielle sammenhænge
* juridiske rammer og etiske aspekter i samarbejdet mellem professioner og sektorer
Færdigheder i at:
*arbejde helhedsorienteret på baggrund af praksis-, udviklings- og forskningsbaseret viden
* identificere og kritisk vurdere en relevant tværprofessionel problemstilling samt planlægge og koordinere indsatser eller forløb i forhold hertil
* kommunikere målrettet og reflekteret i tværprofessionelle sammenhænge, og i relationer med borgere/brugere/patienter
Kompetencer til at:
*planlægge og koordinere forløb/indsatser på tværs af professioner og sektorer
indgå i tværprofessionelt samarbejde med respekt for og anerkendelse af egen og andres professionsansvar
* reflektere over rammer, muligheder og barrierer i det tværprofessionelle samarbejde.
Undervisnings- og arbejdsformer: På temaet foregår læring bl.a. via undervisning, workshops, forelæsninger og projektarbejde.
Undervisningen foregår overvejende i mindre klynger á 5 grupper, men fællesforelæsninger for hele holdet forekommer.
Til undervisning og forelæsninger kan være tilknyttet øvelser og gruppearbejde, som understøtter og udvikler læring i tværprofessionelt samarbejde i forhold til rehabilitering.
I forløbet deltager undervisere fra praksis, der giver indsigt i aktuelle tendenser og udfordringer på rehabiliteringsområdet.
Derudover er et bærende element i temaet, et projektarbejde, hvor de studerende skal indsamle empiri/data fra den rehabiliterende praksis og relatere til teoretiske perspektiver fra undervisningen.
De studerende arbejder med en selvvalgt problemstilling i relation til tværprofessionelt samarbejde inden for rehabilitering. Projektarbejdet afsluttes med udarbejdelse af en projektrapport.
I projektrapporten skal de studerende på baggrund af data-/empiriindsamling i praksis belyse og diskutere de muligheder og barrierer, der kan vise sig i det tværprofessionelle og/eller tværsektorielle samarbejde i rehabilitering. Projektopgaven udarbejdes fælles af gruppen og danner baggrund for det videoklip, der er udgangspunkt for prøven.
Til projektet er tilknyttet praksissteder, som de studerende samarbejder med mhp. data-/empiriindsamling.
Projektarbejdet støttes af vejledning, digitale læringsformer samt et opponentseminar, hvor de studerende har mulighed for at udvikle og sparre på hinandens projekter.
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer: At projektopgaveforløbet er valgt som et bærende element på modulet, er:
- at det give de studerende færdigheder og kompetencer til tværprofessionelt samarbejde, ved at de opnår egne erfaringer med det tværprofessionelt samarbejde i de tværprofessionelle projektgrupper.
Periode | 2016 → … |
---|
Emneord
- professionsuddannelser
- Rehabilitering
- tværprofessionelt samarbejde