Beskrivelse
Dette symposium tager afsæt i første del af et igangværende større forskningsprojekt, der undersøger, hvordan elever i 7. og 8. klasse – med særligt fokus på unge med etnisk minoritetsbaggrund – oplever tilhørsforhold, eksklusion og diskrimination i skolens sociale fællesskaber. I denne første del fokuserer vi på de unge og er aktuelt i gang med at indsamle empiri med udgangspunkt i skolekonteksten. Den fritids- og ungdomspædagogiske kontekst inddrages i projektets næste fase, som påbegyndes efter sommeren, mens delundersøgelsen med og om de professionelle først igangsættes i 2026.Projektet søger at belyse, hvordan subtile former for racialisering og kategorisering påvirker de unges oplevelse af at høre til – eller stå udenfor – og hvordan dette får betydning for deres trivsel, deltagelse og positionering.
På baggrund af observationer fra skole og fritidsklub samt interviews med unge, analyseres de komplekse sociale dynamikker, der former inklusion og eksklusion i hverdagen. Projektet er teoretisk forankret i kritisk raceteori og anvender et intersektionelt perspektiv til at undersøge, hvordan strukturel racisme manifesterer sig i skolens rum, og hvordan unge navigerer i og modstår disse erfaringer.
De foreløbige fund af første empiridel 2025 viser, at mange unge oplever at blive marginaliseret gennem implicitte former for diskrimination og andetgørelse, som ikke nødvendigvis genkendes som racisme i det daglige. Samtidig tydeliggør de unges fortællinger potentialet for modstand og solidaritet i mødet med eksklusion – erfaringer, som kan give værdifuld indsigt i, hvordan inkluderende fællesskaber kan styrkes i praksis.
Præsentationen diskuterer, hvordan disse indsigter kan anvendes i pædagogisk og didaktisk arbejde, og hvordan professionsuddannelserne kan ruste kommende fagprofessionelle til at arbejde med mangfoldighed, social retfærdighed, børns ret til deltagelse og ret til at høre til.
| Periode | 23 okt. 2025 → 24 okt. 2025 |
|---|---|
| Begivenhedstitel | NUBUS forskningstræf |
| Begivenhedstype | Konference |
| Placering | Århus, DanmarkVis på kort |
| Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- Børn og unge