Beskrivelse
I grundskolens naturfag blev modelleringskompetencen indført i skoleåret 2015/16. Undersøgelser peger dog på, at lærerne har store udfordringer med at implementere centrale aspekter af modelleringskompetencebegrebet i deres undervisning. Modelleringskompetencen kan bidrage til en forståelse af den naturvidenskabelige praksis, og nogle går så langt som at hævde, at det er den grundlæggende praksis inden for naturvidenskab. Modelleringskompetence inkluderer forståelse af matematiske repræsentationer. Dette kræver en viden om matematisk modellering samt en forståelse af, hvordan man udvikler forklaringer og løsninger matematisk.Vi vil på dette webinar sætte fokus på modelleringskompetencebegrebet den undersøgende modellering i naturfag og matematik samt diskutere de tværfaglige elementer der ligger i samarbejdet mellem matematik og naturfag. Webinaret afholdes af lektor Claus Auning, UC SYD, lektor Sanne Schnell Nielsen, KP, lektor Martin Niss, RUC og professor Connie Svabo, SDU.
Periode | 11 okt. 2021 |
---|---|
Sted for afholdelse | Syddansk Universitet, Danmark |
Grad af anerkendelse | National |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- modellering
- model
- modelleringskompetence
- naturfagsundervisning
- rammeværk
- naturfagligekompetencer
- Fælles Mål
- Udannelsesforskning
Dokumenter og Links
Relateret indhold
-
Publikationer
-
Models and Modelling: Science Teachers’ Perceived Practice and Rationales in Lower Secondary School in the Context of a Revised Competence-Oriented Curriculum
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Et bud på en mere proces-orienteret tilgang til modeller og modellering i skolens naturfagsundervisning.
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Kommentar/debat
-
A competence-oriented approach to models and modelling in lower secondary science education: practices and rationales among Danish teachers
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Projekter