Børnene udvikler deres fantasi og finder på, på en helt anden måde, når de leger i skoven sammenlignet med stuen eller legepladsen i institutionen. Det forklarer forsker og lektor på Københavns Professionshøjskole Mathilde Sederberg, der sammen med sin kollega Anne Bahrenscheer står i bag et nyt studie af pædagogisk praksis i naturen sammenlignet med den ’almindelige’ daginstitution. Projektet er en del af forskningsprojektet ’ODIN – Skovbørnehaver, et sundere valg?’. Forskningsprojektet undersøger pædagogisk praksis i naturen og eventuelle sundhedseffekter hos børn i skovbørnehaver sammenlignet med børn i almindelige børnehaver.
Mathilde Sederberg og Anne Bahrenscheer har stået for den kvalitative del af projektet, og de har fulgt pædagoger og børn i fire såkaldt ’roterende’ daginstitutioner, der veksler mellem at være i skoven og i institutionen i byen. Forskerne har observeret børn og pædagoger begge steder og interviewet pædagoger om deres praksis i henholdsvis naturen og institutionen.