Forskere ­bekymrede over gymnasie­læreres stigende arbejdspres

Presse/medie

Beskrivelse

Forskere fra Københavns Professionshøjskole var godt klar over, at mange gymnasielærere er pressede. Men alligevel kom resultatet af deres seneste undersøgelse bag på dem.

“Undersøgelsen dokumenterer, hvor travlt gymnasielærerne har. Man kan sige, at undersøgelsen sætter en stor, fed streg under noget, som vi fornemmede i forvejen,” siger docent og ph.d. Nana Vaaben.

Emne

Arbejdsmiljø

Periode16 sep. 2024

Mediebidrag

2

Mediebidrag

  • TitelForskere ­bekymrede over gymnasie­læreres stigende arbejdspres
    Grad af anerkendelseNational
    Mediets navn/udløbGymnasieskolen
    MedietypeTryk
    Varighed/længde/størrelseca. 5 sider
    Land/OmrådeDanmark
    Dato16/09/24
    BeskrivelseMange gymnasielærere oplever en uforudsigelighed og magtesløshed i arbejdet, viser ny undersøgelse. Det skyldes især et stigende arbejdspres med høje kvantitative krav, modstridende krav og høje følelsesmæssige krav. Ledere bør reagere på advarslerne, mener forskere.
    Producer/forfatterMalene Romme-Mølby
    URLhttps://gymnasieskolen.dk/articles/forskere-bekymrede-over-gymnasielaereres-stigende-arbejdspres/
    PersonerNana Katrine Vaaben, Susanne Ekman
  • TitelForskere ­bekymrede over gymnasie­læreres stigende arbejdspres
    Mediets navn/udløbGymnasieskolen
    MedietypeTryk
    Dato16/09/24
    BeskrivelseForskere fra Københavns Professionshøjskole var godt klar over, at mange gymnasielærere er pressede. Men alligevel kom resultatet af deres seneste undersøgelse bag på dem.

    “Undersøgelsen dokumenterer, hvor travlt gymnasielærerne har. Man kan sige, at undersøgelsen sætter en stor, fed streg under noget, som vi fornemmede i forvejen,” siger docent og ph.d. Nana Vaaben.
    Producer/forfatterMalene Romme-Mølby
    URLhttps://gymnasieskolen.dk/articles/forskere-bekymrede-over-gymnasielaereres-stigende-arbejdspres/
    PersonerNana Katrine Vaaben

Frie emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • psykisk arbejdsmiljø
  • travlhed
  • arbejdspres
  • undervisning
  • relationsarbejde
  • høje følelsesmæssige krav
  • gymnasier