Projekter pr. år
Om
Om
Forskningsprogrammet arbejder med naturfaglige, kulturelle, sociale og strukturelle aspekter af pædagogisk arbejde i relation til pædagogik for bæredygtig udvikling og børn og unges naturfaglige almendannelse. Formålet er at udvikle og kvalificere pædagogisk arbejde med disse tematikker til gavn for børn og unges viden om og forståelse af natur og bæredygtighed og for deres sciencekompetencer.
Hvad forsker vi i?
Programmet vil styrke børn og unges naturfaglige almendannelse samt deres engagement i og viden om bæredygtig udvikling. Programmets forskning bidrager hermed til pædagogiske løsninger på samfundsmæssige udfordringer i relation til samspillet mellem mennesker, natur, miljø og samfund. Det sker ved at understøtte børn og unges oplevelser og sanselige erfaringer med natur samt deres nysgerrighed og interesse for bæredygtig udvikling og science gennem pædagogiske aktiviteter af høj kvalitet.
Der gør vi ved at undersøge, udvikle og understøtte samspil mellem børn og unges naturfaglige almendannelse, naturpædagogik og pædagogik for bæredygtighed.
Programmet er et viden- og forskningsmiljø, der samler pædagogisk forskning inden for
- Natur, udeliv og science
- Bæredygtig udvikling
- Matematisk opmærksomhed
- Friluftsliv
Hvordan forsker vi?
Vi har høj faglig ekspertise inden for kvalitativ samfundsvidenskabelig pædagogisk forskning i miljø- og bæredygtighedspædagogik og uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU). Inden for dette felt arbejder vi bl.a. med børns naturoplevelser, naturpædagogik, kunstbaserede pædagogiske tilgange, helinstitutionstilgange samt tværfagligt og tværprofessionelt samarbejde.
Aktuelt har vi fokus på at styrke forskningshøjden inden for naturfaglig pædagogisk forskning med særligt fokus på sciencepædagogik, sciencepædagogiske kompetencer og matematisk opmærksomhed. Inden for dette felt arbejder vi desuden med udvikling af kvantitative forskningsmetoder, som kan bidrage til at kvalificere programmets samlede profil.
Metodisk arbejder vi på baggrund af forskellige kvalitative forskningsmetoder som aktionsforskning, etnografisk forskning samt andre kvalitative metoder. Vi har et stærkt netværk i den danske, skandinaviske og internationale forskning i miljø- og bæredygtighedspædagogik samt i aktionsforskningsmiljøet.
Udvalgte projekter
NAVADA (2023 – 2027): Projektets formål er at styrke børns naturvidenskabelige almendannelse på 0-6 års-området gennem udvikling af sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer og pædagogers kompetencer samt et certificeringskoncept for daginstitutioner. Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden.
Tidlig Naturfaglig Nysgerrighed: Indsats, der styrker børn i udsatte positioner (2021 – 2024): Formålet er at undersøge, hvordan 10 udvalgte daginstitutioner kan skabe en sciencekultur gennemen helhedsorienteret og inddragende indsats med fokus på børns deltagelse, pædagogers kompetencer, dagtilbuddets læringsmiljø og tæt forældresamarbejde. Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden.
Venner med Naturen: Projektet gennemføres af Experimentarium i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet og er finansieret af Nordea-fonden. Forskningsprogrammet har bidraget med faglig rådgivning i relation til pædagogisk formidling af natur- og bæredygtighedstematikker til børn i 3-6-årsalderen.
Kontakt
Mia Husted, docent
[email protected]
Tlf: 41 89 84 87
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
NAVADA - Naturvidenskabelig almendannelse i dagtilbud
Husted, M. (Projektleder), Dehn, P. (Projektdeltager), Jørgensen, N. J. (Projektdeltager), Madsen, K. D. (Projektdeltager), Møller, T. (Projektdeltager), Damgaard, B. V. (Projektdeltager), Frøkjær, T. (Projektdeltager), Fabricius-Bjerre, S. E. (Projektdeltager), Andersen, M. W. (Projektdeltager), Sjö, N. M. (Projektdeltager), Bollingberg, K. (Projektdeltager), Hansen, S. K. (Projektleder) & Vilsholm, A. L. (Projektdeltager)
01/01/23 → 01/01/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
Tidlig naturfaglig nysgerrighed: Indsats, der styrker børn i udsatte positioner - følgeforskning
Jørgensen, N. J. (Projektleder), Husted, M. (Projektdeltager), Damgaard, B. V. (Projektdeltager) & Hasselstrøm, K. B. (Projektdeltager)
01/01/21 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Absent and present places. Perspectives on childhood, nature and society in Danish early childhood education for sustainability
Jørgensen, N. J., Husted, M. & Madsen, K. D., 2025, (Accepteret/In press) Promoting transformative practices for sustainability in Early Childhood Education and Care.: Cultivating critical, participatory and emancipatory educational approaches. Alici, S. & Dovigo, F. (red.). Taylor & FrancisPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Bæredygtighed
Jørgensen, N. J., 2025, Pædagogens opslagsbog. Liebing Madsen, K. & Vikær Andersen, T. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 41-45 5 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
-
Early childhood education for sustainable development in the Nordic national curricula: status and content
Norðdahl, K., Hrönn , P., Presthus Heggen, M., Jørgensen, N. J., Furu, A.-C., Thulin, S., Fridberg, M., Sandberg, B., Langholm, G., Damgaard, B. V., Hirvi, J., Møller, T. & Staffans, E., 2025, I: Environmental Education Research. 31, 3, s. 648-660 13 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Acta Didactica Norge - nasjonalt tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid (Tidsskrift)
Husted, M. (Referee/bedømmer)
1 apr. 2024 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Action Research (Tidsskrift)
Husted, M. (Referee/bedømmer)
1 jun. 2018 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Atmosphere and pedagogy - on atmospheres of curiosity in early childhood nature and science education
Jørgensen, N. J. (Oplægsholder)
28 mar. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
PRM / KP-lektor vinder naturfagspris
Damgaard, B. V., Gravgaard, M. L., Bollingberg, K. & Krogh Hansen, S.
20/03/25
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Dansk i mange retninger 2025 - et fagdidaktisk møde
Rathje, N. R., Baun, L., Bock, A. & Hansen, K. R.
02/12/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Ny undersøgelse: Danskerne vil have bæredygtighed på skoleskemaet
17/11/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie