Projekter pr. år
Om
Om
Satsningen Danskdidaktik skaber ny viden om praksis i danskfaget, der kvalificerer undervisningen og udvikler fagets formål, indhold og metoder til gavn for elever, lærerstuderende og dansklærere. Satsningen adresserer både fagets og undervisningens kerneområder og bidrager til faglig udvikling og nytænkning hos de fagprofessionelle.
Satsningen er forankret i forskningsmiljøet Læring, dannelse og trivsel i skolen under forskningsprogrammet Udvikling af fagdidaktik i skolen på Institut for Læreruddannelsen.
Hvad forsker vi i?
Danskfaget skal sikre, at alle børn og unge udvikler deres sprog som forudsætning for udtryksglæde og indlevelse, socialt samspil og demokratisk deltagelse, personlig dannelse og videreuddannelse.
Både aktuel forskning og internationale undersøgelser peger dog på, at danskfaget ikke altid lykkes med at inkludere alle elever. Især elevernes sociale og kulturelle baggrunde stiller dem ulige i undervisningen, og mange børn og unge forlader skolen uden tilstrækkelige sproglige færdigheder til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse og uden alsidige kulturelle interesser.
Dansk er skolens største fag på alle klassetrin, og dansklæreren er ofte klasselærer og har et ansvar for klassens fællesskab og elevernes trivsel. Dansklæreren skal derfor skabe sammenhæng mellem fagets indhold, metoder og traditioner og pædagogiske mål, overvejelser og hensyn. Vi er optaget af, hvordan lærerens fagdidaktiske og pædagogiske valg hænger sammen, og hvilke konsekvenser det har for elevens sproglige, kulturelle og personlige udvikling.
Satsningen afspejler danskfagets indholdsmæssige spændvidde fra sprog og læsning til litteratur og medier og fagets organisering i henholdsvis en specialisering mod skolens yngste og ældste klassetrin. En gennemgående opmærksomhed drejer sig om at udvikle danskdidaktiske praksisser, som har et særligt potentiale i forhold til at inkludere alle elever uanset social, sproglig og kulturel baggrund, og hvor læringens sociale, kognitive og affektive dimensioner samtænkes. Vi arbejder især med:
- Dialogisk og undersøgende litteraturundervisning
- Æstetiske læreprocesser og digitale medier
- Flersproglige og flerkulturelle tilgange i danskundervisningen
- Inkluderende læse- og skriveundervisning
Hvordan forsker vi?
I den danskdidaktiske satsning anvender vi både undersøgende og intervenerende forskningsmetoder. Vores projekter udvikles, planlægges og gennemføres i tæt samarbejde med praksisfeltet.
Udvalgte projekter
- Green Transition in Lower-Secondary Education: A Mixed-Methods Study of Quality Teaching in Danish Schools. Projektet undersøger, hvordan folkeskolelærere integrerer bæredygtighed i deres fag, og hvordan eleverne oplever undervisningen i grøn omstilling. Projektet gennemføres i samarbejde med flere 2030SKOLER, der har forpligtet sig til at arbejde strategisk og ambitiøst på at lade FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling gennemsyre hele skolen.
- Bæredygtighed, bærekraft, hållbarhet: Nordiske temadage i læreruddannelsen. Projektet skal omsætte ny viden om, hvordan undervisning for bæredygtig udvikling kan integreres i litteraturundervisningen gennem udvikling af forskningsbaserede, tværnordiske undervisningsaktiviteter, der tematiserer bæredygtighed og klimakrisen.
- Inkluderende systematisk klassekammerathjælp – INKLU SYKL: Projektets skal øge elevernes trivsel og læring gennem systematisk klassekammerathjælp (SYKL) i dansk og matematik i 4. kl. SYKL skaber mulighed for, at eleverne lærer af hinanden og giver hinanden feedback. Den sociofaglige inklusionsindsats understøttes af ressourcepersonerne på skolerne.
Læs mere om vores forskningsprojekter nedenfor.
Kontakt
Tom Steffensen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig
[email protected]
Tlf.: 41 89 71 33
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningssatsningen nedenfor.
Fingerprint
Profiler
-
InDi: Inclusive Dialogue
Høegh, T. (Projektleder), Holtet, M. B. (Projektdeltager), Nielsen, A. (Projektdeltager), Kolstrup, K. (Projektdeltager), Rasmussen, M. D. (Projektdeltager), Hansen, M. N. (Projektdeltager), Meulengracht, A. (Projektdeltager), Christensen, E. D. (Projektdeltager), Madsen, H. (Projektdeltager), Johannesen, H. J. (Projektdeltager), Michelsen, J. (Projektleder), Skov, L. I. (Projektleder), Kristensen, L. R. F. (Projektdeltager), Mortensen, L. M. (Projektdeltager) & Jensen, M. P. (Projektleder)
01/02/24 → 31/07/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Grøn skole i dansk og sprogfagene
Gregersen, A. S. (Projektleder), Steffensen, T. (Projektleder), Cortsen, R. P. (Projektdeltager) & Watson, C. A. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Teknologiforståelse integreret i fag på LU
Wensien-Jegsen, M. R. M. (Projektdeltager), Slot, M. F. (Projektleder), Andersen, N. (Projektdeltager), Cortsen, R. P. (Projektdeltager), Havsager, P. S. (Projektdeltager) & Stouenborg, M.-L. V. (Projektdeltager)
01/11/23 → 01/07/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Publikation
-
Bæredygtig dannelse og historie
Jensen, M. E. & Axelsen Leth, M., 15 maj 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Formidling
-
Danish students’ interactions with PIRLS items
Molbæk, L., Gabrielsson, R., Neubert, K. & Skov Fougt, S., 2024, (Accepteret/In press) I: Nordic Journal of Literacy Research.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Den første professionsforståelse
Böwadt, P. R. & Cortsen, R. P., 2024, Kbh.: Københavns Professionshøjskole. 42 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Åben adgangFil
-
ECER 2023
Hansen, K. R. (Oplægsholder)
22 aug. 2023 → 25 aug. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
ECER 2023
Kolstrup, K. L. (Oplægsholder)
22 aug. 2023 → 25 aug. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Marshall University
Hansen, K. R. (Gæsteforsker)
23 sep. 2023 → 1 okt. 2023Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Ekstern undervisning
Presse/medier
-
Kan børn lære at skrive gennem en app? Ja, det gør skriveprocessen legende og social
22/08/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Lærerstuderende tænker mere over at være imødekommende end fagligt dygtige
Böwadt, P. R. & Cortsen, R. P.
17/04/24
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Forskere: Styrk flersprogethedsdidaktikken i alle skolens sprogfag
Steffensen, T., Drachmann, N., Daryai-Hansen, P., Daugaard, L. M., Andersen, L. K. & Holmen, A.
23/11/23
1 Mediebidrag
Presse/medie