Projekter pr. år
Om
Om
Den danske folkeskole skal sikre læring og trivsel for alle elever. Det er en udfordring. Vi arbejder for at skabe viden, der udvikler en inkluderende folkeskole, hvor dannelse, faglig læring, trivsel og social udvikling er i centrum.
Hvad forsker vi i?
Stigende elevdiversitet og flere udsatte elever gør det vanskeligt for lærerne at skabe en favnende undervisning, som både engagerer og udvikler gruppen af elever, der er fagligt udfordrede, samtidig med at undervisningen udfordrer de elever, som klarer sig godt i skolens fag.
Samtidig er IT og digitalisering blevet en kompleks og integreret del af vores hverdag, og forestillingen om, at nye generationer af børn er ”digitalt indfødte” har vist sig at hvile på et naivt og dovent grundlag.
Det kalder på, at vi gentænker fagdidaktikken i de enkelte fag, rammerne for og organiseringen af undervisningen og ikke mindst den pædagogiske og didaktiske tilgang på den enkelte skole. Det kalder også på, at vi indtænker digital teknologi og digitale medier i skolens undervisning – både i forhold til børnenes faglige læring, teknologiforståelse og digitale myndiggørelse.
Hvordan forsker vi?
I forsknings- og udviklingsmiljøet udvikler, implementerer og evaluerer vi konkrete indsatser, som adresserer læreres og andre relevante fagprofessionelles arbejde tæt på børnene i skolens dagligdag. Vi er drevet af et ønske om at bidrage med ny praksisrettet og anvendelsesorienteret forskningsviden, som adresserer skolens udfordringer og gør en reel forskel for skolens professionelle og ikke mindst eleverne.
Forskningsprogrammer
Vi forsker inden for fem områder:
- Diversitet og deltagelse i skolen: Vi bidrager med viden og metoder om læringsmiljøer, så alle børn og unge i skolen udvikler sig fagligt og trives.
- Digitalisering i skolen: Vi udvikler praksisnær viden, der styrker lærerne i at arbejde med digitalisering i skolen.
- Læreruddannelsesdidaktik: Vi bidrager med professionsfaglig viden om undervisningsfag og integreret praktik, der styrker læreruddannere i koblingen mellem læreruddannelse og skole.
- Praksisfagdidaktik i skolen: Vi udvikler forskningsbaseret viden om praksisfaglighedens didaktik og om, hvordan den kan integreres bedre i alle fag og på tværs af klassetrin i skolen
- Udvikling af fagdidaktik i skolen: Vi skaber viden om, hvordan lærerne kan planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen i skolens fag, så den understøtter fagligt udfordrede elever og udfordrer de fagligt dygtige elever. Læs mere om fagomåderne her:
Vores forskning er forankret på Institut for Læreruddannelse, hvor vi har vi en ambition om at uddanne de bedste lærere, der er aktive medskabere af den danske folkeskole. Forskningen spiller her en vigtig rolle i at informere og kvalificere uddannelsen. De studerende præsenteres derfor for den nyeste og bedste viden, og så mange studerende som muligt inddrages i forskningsaktiviteter.
Forskningsmiljøet på Institut for Læreruddannelse består af over 70 forskere og adresserer udvalgte pædagogiske, almendidaktiske og fagdidaktiske udfordringer i skolens praksis. Vi uddanner lærere til den danske folkeskole. Instituttet har 280 undervisere og ca. 3500 lærerstuderende.
Læs mere om instituttet og alle medarbejderne på UCViden
Kontakt
Bo Nielson, ph.d.
Forskningsleder
[email protected]
Tlf: 51 63 26 40
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsmiljøet nedenfor.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Stedbaseret Gymnasiedidaktik: Naturdannelse, bæredygtig dannelse og kompetenceudvikling
Langhoff, J. H. (Projektleder), Bahn, A. L. (Projektdeltager), Nørgaard, S. (Projektdeltager), Olsen, M. R. (Projektdeltager) & Jensen, M. E. (Projektdeltager)
01/03/25 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
BIT: Børneliv i digital trivsel
Andersen, L. B. (Projektdeltager), Rehder, M. M. (Projektleder), Lisborg, S. (Projektdeltager), Remmer, L. (Projektdeltager) & Klausen, M. T. (Projektdeltager)
01/01/25 → 31/12/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
Moderne kernekraft - Undervisningsmateriale til udskolingens naturfag
Jensen, N. T. (Projektleder)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil
Publikation
-
Aktion Klima
Jensen, N. T., Pagaard, D. M. & Rohde, L., mar. 2025Publikation: Andet › Undervisningsmateriale
-
A Literacy Focus in Science: Teaching preservice primary teachers about semantic gravity
Meidell Sigsgaard, A.-V. & Preston, C., 2025, I: Teaching Science. 71, 1, s. 46-55 10 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Bæredygtighedsorienteret litteraturundervisning
Steffensen, T., Rasmussen, M. D., Myren-Svelstad, P. E., Brekke, M. L. & Bondesson, A. S., 2025, Kbh. : Københavns Professionshøjskole. 108 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Antologi › Formidling
Åben adgang
Forskningsdatasæt
-
Underviser læreruddannelsen København Professionshøjskole
Olsen, R. J. (Bidragsyder), Foreningen for Madkundskab, 10 jun. 2026
DOI: https://orcid.org/0009-0003-5522-2196
Datasæt
Priser
-
-
Officier dans l'ordre des palmes académiques
Gregersen, A. S. (Modtager), 24 jun. 2024
Pris: Udnævnelse
-
Undervisnings- og Forskningsministeriets underviserpris 2023
Dissing Møller, L. (Modtager), 15 sep. 2023
Pris
Aktiviteter
-
«Sentire aude og sensus communis»
Wistoft, K. (Oplægsholder)
15 jan. 2025 → 16 jan. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
«Trivsel og mistrivsel mellem offergørelse og kompetencegørelse»
Wistoft, K. (Oplægsholder)
28 jun. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
«Trivsel og mistrivsel mellem offergørelse og kompetencegørelse»
Wistoft, K. (Oplægsholder)
9 apr. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
-
Forfatters budskab til unge: Du mistrives ikke nødvendigvis, fordi livet har sine glæder og sorger
15/05/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
6.000 elever skal afprøve særlig dansk metode: De bliver mere aktive - men lærer de også noget?
28/04/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie