Projekter pr. år
Om
Om
Vi forsker i pædagogisk arbejde med børn, unge og voksne inden for, imellem og uden for almenpædagogiske og social- og specialpædagogiske institutioner. Vi skaber viden, der udvikler og kvalificerer pædagogik og pædagogisk arbejde, så børn, unge og voksne får bedre mulighed for at deltage i fællesskaber og derigennem udvikle sig, lære og trives uanset deres forudsætninger og behov.
Hvad forsker vi i?
Vi har som overordnet mål at bidrage med pædagogiske svar på løsninger af de samfundsmæssige udfordringer, som umiddelbart træder frem som problematikker, der knytter sig til det enkelte individ - fx mistrivsel, ensomhed, fravær, segregering, afvigelse, kriminalitet eller ikke-deltagelse. Det gør vi ved at iagttage disse fænomener som resultatet af komplekse sociale processer, hvor de pædagogiske løsninger retter sig mod at udvikle fællesskaber og pædagogiske miljøer, der skaber tilgængelighed og understøtter den enkeltes mulighed for deltagelse, udvikling, trivsel og læring. Vores forskning bidrager således til at forebygge udsathed, marginalisering, eksklusion og ulighed gennem pædagogiske indsatser.
På det grundlag bidrager vores forskning til at øge kvaliteten i det pædagogiske arbejde, så det tydeligt bidrager til børn, unge og voksnes mulighed for deltagelse, udvikling, trivsel og læring. Det fordrer viden om pædagogik, didaktik, systematik og virkningsfulde løsninger i pædagogisk praksis.
Vi forsker desuden i betydningen af institutionelle forhold, arbejdsvilkår, ledelse og organiseringer af det pædagogiske arbejde samt det tværprofessionelle samarbejdes betydning for kvaliteten af det pædagogiske arbejde og dermed for børn, unge og voksnes mulighed for deltagelse, udvikling, trivsel og læring.
Endelig retter vores forskning sig mod den pædagogiske uddannelse og de studerendes læreprocesser samt betingelser herfor. Formålet er at skabe viden, der bidrager til at sikre, at de studerende gennem deres uddannelse opnår viden og kompetence til at arbejde pædagogisk i forhold til børn, unge og voksne på tværs af almenpædagogik og social- og specialpædagogik.
Vi forsker bredt inden for pædagogik og pædagogisk arbejde i dagtilbud, skole- og fritid, klubber, gadeplansarbejde, botilbud, døgninstitutioner, væresteder, m.fl. Inden for, imellem og på tværs af pædagogiske institutioner retter vores forskning sig tematisk mod de mange forskellige forhold, som kan have betydning for børn, unge og voksnes mulighed for deltagelse, trivsel, udvikling og læring. Til eksempel hverdagslivserfaringer, etnicitetsforståelser, kønsforståelser, børns sociale samspil, borger-pædagog relationer, bæredygtighed, forældresamarbejde, sociale medier og digitale liv, diagnoser, læreplansarbejde, m.m.
Hvordan forsker vi?
Som udgangspunkt arbejder vi kvalitativt. Det betyder, at vi i vores forskning har som mål at få en dybere forståelse af sociale fænomener, såsom mistrivsel, ensomhed, fravær eller køn for at udvikle og pege på kvalificerede pædagogiske løsninger og indsatser, der giver børn, unge og voksne bedre mulighed for deltagelse, udvikling, trivsel og læring. Det sker både i et samarbejde med pædagoger, pædagogiske ledere og andre fagprofessionelle i praksis, og med de nævnte grupper samt børn, forældre m.fl. som informanter.
Vi udvikler metoder, der er virksomme og metoder, der kan dokumentere virkningen af pædagogiske indsatser i forhold til børn, unge og voksnes deltagelse, trivsel, læring og udvikling.
Vi arbejder derfor også sammen med kvantitative forskere fra andre forskningsmiljøer, så vi sikrer os, at vores forskningsresultater trækker på et tilstrækkeligt datagrundlag og er skalerbare, så de er relevante for pædagoger, ledere, institutioner og kommuner.
Forskningsprogrammer
Vi forsker inden for fire områder:
- Børns hverdagsliv i dagtilbud, indskoling og SFO
- Bæredygtighed, natur, kultur og science
- Social forandring, deltagelse og marginalisering
- Profession, uddannelse, ledelse og organisation
Forskningsmiljøet på Institut for Pædagoguddannelse består af 30 aktive forskere, som alle er forskeruddannet samt en række ph.d.-studerende. Der indgår desuden lektorer og adjunkter i konkrete forskningsprojekter. Alle forskere indgår i både forsknings- og undervisningsopgaver.
Læs om forskning i pædagogik og pædagogisk praksis på Institut for Pædagoguddannelse i kataloget Pædagogik og Fællesskaber
På Institut for Pædagoguddannelse uddanner vi pædagoger, pædagogiske assistenter samt meritpædagoger til pædagogiske institutioner på tværs af almen, social og specialpædagogik, og som arbejder med børn, unge og voksne. Vi er i alt 200 fastansatte undervisere og 6000 studerende/elever.
Kontakt
No Emil Sjöberg Kampmann
[email protected]
Tlf: 51 63 24 11
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsmiljøet nedenfor.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
Studerendes læsestrategier og læsefærdigheder
Lind, U. (Projektleder), Larsen, N. J. S. (Projektdeltager), Matthiesen, J. (Projektdeltager), Balasubramaniam, R. (Projektdeltager), Dohn, L. K. (Projektdeltager) & Klestrup, R. S. (Projektdeltager)
01/10/24 → 31/01/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Tilsynspraksisser på dagtilbudsområdet
Nørgaard, C. (Projektleder), Fabricius-Bjerre, S. E. (Projektdeltager) & Winther, J. C. (Projektdeltager)
01/10/24 → 01/05/25
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Småbørnsliv i det digitaliserede samfund
Prins, K. M. (Projektdeltager), Christensen, K. S. (Projektdeltager), Gulløv, E. (Projektleder), Dannisboe, K. I. (Projektdeltager) & Lieberoth, A. (Projektdeltager)
01/08/24 → 31/07/28
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
Publikation
-
Absent and present places. Perspectives on childhood, nature and society in Danish early childhood education for sustainability
Jørgensen, N. J., Husted, M. & Madsen, K. D., 2025, (Accepteret/In press) Promoting transformative practices for sustainability in Early Childhood Education and Care.: Cultivating critical, participatory and emancipatory educational approaches. Alici, S. & Dovigo, F. (red.). Taylor & FrancisPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
A qualitative exploration of parental perceptions on children’s behavioral challenges: an interplay between societal pressure and medicalization
Kirkegaard, O., Jønsson, A., Brodersen, J. & Steno, A. M., 2025, (Afsendt) I: Social Sciences & Humanities Open.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Brugerperspektiver
Steno, A. M., 2025, (Under udarbejdelse) Pædagogens Opslagsbog. Vikær, T. (red.). Hans Reitzels ForlagPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
Priser
-
Årets pris for fremragende undervisning 2023
Clausen, J. (Modtager) & Hansen, R. P. (Modtager), 26 maj 2023
Pris: Anden udmærkelse
-
Acta Didactica Norge - nasjonalt tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid (Tidsskrift)
Husted, M. (Referee/bedømmer)
1 apr. 2024 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Action Research (Tidsskrift)
Husted, M. (Referee/bedømmer)
1 jun. 2018 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
ADHD foreningens konference 2019
Tidmand, L. (Oplægsholder)
16 maj 2019Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Kronik: Familietid er vor tids hårde valuta - og ujævnt fordelt
08/02/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Forsker om børn, skilsmisse og den bedste deleordning: Det handler ikke om matematik og statistik, men om noget helt andet
31/01/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Børnehavebørn vurderes på, om de ved, hvad et slips er, men er det overhovedet fair?
24/01/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie