Projekter pr. år
Om
Om
Forskningsprogrammet stræber efter, at praksisfaglighed og praksisfagdidaktik integreres bedre i alle fag og på alle klassetrin i grundskolen. Gennem arbejdsgrupper bl.a. med fokus på udeskole-pædagogik, laboratoriedidaktik, scenariedidaktik, didaktisk dramaturgi, åben skole og simulationsundervisning, udvikles fælles definitioner på og forskningsbaseret viden om praksisfaglighed og praksisfagdidaktik, der imødekommer stigende krav til skolerne om at udvikle og gennemføre en mere virkelighedsnær undervisning, som giver deltagelsesmuligheder for alle elever i alle fag.
Hvad forsker vi i?
Knap 20 pct af hver ungdomsårgang står uden en ungdomsuddannelse som 25-årige, og omkring 6 pct har hverken en uddannelse eller er i beskæftigelse. Et af svarene på denne udfordring er en undervisning, der imødekommer alle elever, som er relevant og motiverende for alle. Men for at dette kan lykkes, skal der være plads til eksperimenter og undervisning uden for skolens mure, og eleverne skal have mere viden om, hvilke veje de kan gå efter folkeskolen. Det er forskningsmæssigt veldokumenteret, at en forudsætning for at elever udvikler deres kompetencer, færdigheder og viden, er en undervisning, der er elevcentreret, varieret, meningsfuld, engagerende og ikke mindst social. Går man tæt på de mange trivels- og mistrivselsundersøgelser, findes også her en sammenhæng mellem praksisfaglighed og trivsel. Særligt udskolingselever trives med eksperimenterende undervisning og synes, undervisningen er spændende, når indholdet er noget, ”man kan bruge til noget”. Flere forklarer, at de ’står af', hvis ikke de kan gennemskue, hvad formålet eller læringsmålet med undervisningen er. Hvis det derimod er tydeligt, hvorfor de lærer det, de gør, og hvis de kan koble det til hverdagen, så gør det undervisningen motiverende. Praksisfaglighed er således også yderst relevant, når man taler om trivsel, mistrivsel og inklusion. På den baggrund skal praksisfaglighed fylde mere både i forhold til den almene pædagogik og didaktik og der skal udvikles en stærkere praksisfagdidaktik, der kan bruges som refleksionsrepertoire til alle fag.
Hvordan forsker vi?
Programmet udvikler forskningsbaseret viden om praksisfaglighedens didaktik, også kaldet praksisfagdidaktik. Vores primære fokus er den didaktiske kvalitet i undervisningen i alle skolens fag, på alle klassetrin. Forskningen rettes mod undervisning inden for skolens obligatoriske fag og valgfag, enten enkeltvist eller i fagblokke, mod det obligatoriske emne ’Uddannelse og job’ og mod åben-skole aktiviteter, fx forløb eller besøg i lokale virksomheder for at understøtte skolens praksisfaglige dimension.
Programmet arbejder med praksisfagligheden i et dobbeltdidaktisk perspektiv, således at målgruppen både er skoleelever og lærere i folkeskolen - herunder også lærerstuderende – og læreruddannere.
Udvalgte projekter
Praksisfaglighed i Læreruddannelsen : Udviklingsprojekt med følgeforskning (2022-2024). Projektet bidrager med ny viden om og erfaringer med, hvordan praksisfaglighed kan forankres i didaktikken og pædagogikken på læreruddannelsen og i skolen.
Akademi for Madkundskabsdidaktik : Som er et nationalt forskningsakademi med deltagelse af alle seks danske UC’er. Akademiet har pt. 80 medlemmer, som forsker og/eller formidler anvendelsesorienteret forskning med særligt henblik på udvikling af fagets praksisfagdidaktiske kompetencer. Akademiet afholder årlige nationale forskningssymposier.
TASTE Didactics : På basis af eksisterende forskningsprojekt bevilliget af Norges Forskningsråd, samarbejder Høgskulen i Vestlandet og Universitetet i Sørøst Norge med KP om at etablere et nyt nordisk forskningsnetværk om praksisfagdidaktik i de nordiske landes grundskoler.
Læs mere om vores forskningsprojekter nedenfor.
Kontakt
Karen Wistoft, docent
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 26 13 26 53
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
Projekter
- 5 Igangværende
-
Læreruddanneres professionsfaglige teknologiforståelse
Wensien-Jegsen, M. R. M. (Projektdeltager), Slot, M. F. (Projektleder), Thorborg, M. M. R. (Projektdeltager) & Iversen, A. K. O. (Projektdeltager)
01/06/24 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Haven i havet 2.0
Wistoft, K. (Projektleder) & Thorborg, M. M. R. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Udvikling teori-praksiskoblinger i faget Pædagogik og Almen didaktik
Voigt, J. K. K. (Projektdeltager), Sørensen, D. (Projektdeltager) & Sjøgren-Nielsen, L. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Chapter 15: When Social Cognitivism and an Existential Learning Approach is the Answer
Voigt, J. K. K., Knudsmoen, H., Minna, M., Faldet, A.-C., Harju-Luukkainen, H. & Sørensen , D., 1 maj 2025, (Under udarbejdelse) A Nordic Perspective on Teacher Wellbeing in Educational Contexts. RoutledgePublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Danish students’ interactions with PIRLS items
Molbæk, L., Gabrielsson, R., Neubert, K. & Skov Fougt, S., 2024, (Accepteret/In press) I: Nordic Journal of Literacy Research.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Didactics of Practice-Based Teaching and Learning: Conference proposal ECER 2024
Wistoft, K., 2024, (Accepteret/In press).Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Presse/medier
-
-
Forskerpar: Intet tyder på, at der er en alarmerende mistrivselskrise blandt børn og unge
25/08/24 → 26/08/24
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-