Projekter pr. år
Om
Om
Forskningsprogrammet bidrager med viden, analyser og metodiske tilgange til at udvikle den pædagogiske profession, pædagogisk ledelse og den pædagogiske professionsuddannelse. Programmet retter sig således mod tre forskningsområder:
- Pædagogers organisering og kvalificering af pædagogiske miljøer for børn, unge og voksne
- Ledelse og organisering af det pædagogiske arbejde
- Uddannelse af pædagoger
Hvad forsker vi i?
Programmet udvikler viden om det pædagogiske arbejde, de pædagogiske institutioner og pædagoguddannelsen. Vi har særligt fokus på, hvordan muligheder og kvalitet kan udvikles og udfordringer og barrierer løses til gavn for børn, unge og voksnes institutionelle hverdagsliv og deltagelse heri. Programmet bidrager til at imødegå de samfundsmæssige udfordringer, der knytter sig til kvalitet i uddannelse, i pædagogisk praksis og i pædagogiske institutioner. Hermed adresserer vi aktuelle udfordringer i forhold til studerendes manglende deltagelse og studieintensitet i uddannelse og rekrutterings- og fastholdelsesudfordringer i pædagogisk praksis. Det gør vi ved at forske i pædagogers faglighed og profession, de organisatoriske og ledelsesmæssige rammer samt i de pædagogstuderendes læreprocesser- og uddannelsesvilkår.
Forskning i pædagogisk profession og praksis
Vores forskning har fokus på den pædagogiske profession, hvor der handles i uforudsigelige og forskelligartede situationer, og hvor faglighed indebærer sensitivitet og refleksiv kompetence i konkrete situationer og komplekse sammenhænge. Det sker ved at udforske og skabe ny viden om, hvordan praksis og profession bedst muligt understøtter børn, unge og voksnes trivsel, læring, udvikling og deltagelse i det institutionelle hverdagsliv.
Forskning i pædagogisk ledelse og organisation
Vi sætter fokus på pædagogisk ledelse og organisering som rammesættende for det pædagogiske arbejde og den pædagogiske praksis. Det sker ved at udforske og skabe ny viden om vilkår for og kvalitet i pædagogisk ledelse. I forlængelse af dette forsker vi i pædagogisk ledelses betydning for kvalitet i pædagogisk praksis og profession inden for forskellige institutionelle og organisatoriske rammer.
Forskning i pædagogers uddannelse
Vores forskning styrker vidensgrundlaget for uddannelsens undervisningspraksis ved at udforske og skabe ny viden om, hvordan undervisning bedst muligt understøtter de studerendes læring og tilbyder de studerende betingelser, der muliggør, at de kan imødekomme uddannelsens mål og krav. Herved bidrager vi til at udvikle (forskningsbaseret) professionsdidaktik og modeller for praksisnær undervisning med fokus på at understøtte udvikling af de studerendes handlekompetencer
Hvordan forsker vi?
Forskningsprogrammets forskningsprojekter og -aktiviteter er kendetegnet ved at være praksisnære, professionsrettede og anvendelsesorienterede. Vi arbejder med forskellige kvalitative forskningstraditioner, og med forskellige deltagerinvolverende metoder.
Udvalgte projekter
Styrkede professionsrettede handlekompetencer (2021-2023)
Projektet er et følgeforskningsprojekt, der følger Pædagoguddannelsens initiativer med de studerendes tilegnelse af konkrete, professionelle handlekompetencer i uddannelsens undervisningsforløb. Projektet er initieret og finansieret af Pædagoguddannelsen ved Københavns Professionshøjskole.
Pædagogstuderendes uddannelse – erfaringer og tilblivelser (2022-2026)
Forskningsprojektet undersøger pædagoguddannelsen fra de studerendes perspektiver og følger de studerendes læreprocesser tæt gennem uddannelsens 3 ½ år. Formålet er at skabe viden om studerendes læreprocesser og igangsætte udvikling af en videnbaseret og forskningsbaseret pædagoguddannelse ved København Professionshøjskole.
Trivsel i det institutionelle daginstitutionsliv (2020-2022)
Forskningsprojektet har undersøgt trivselsarbejdet som et institutionelt fænonmen gennem de ”formelle” kvalitative dokumenter, der søger at indfange trivsel i daginstitutionen. Formålet er at bidrage til kvalificering og udvikling af det pædagogiske arbejde. Projektet er finansieret af BUPL’s forskningsfond.
Kontakt
Unni Lind, docent
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 41 89 79 42
Helene Falkenberg, docent
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 41 89 77 57
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Fritidspædagogisk arbejde med børn og unges brug af sociale medier
Sauzet, S. (Projektleder) & Gravesen, D. T. (Projektleder)
01/04/24 → 01/04/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
EPIC-WE: Empowered Participation through Ideating Cultural Worlds and Environments: youth imagining, creating and exchanging cultural values and heritage through game-making
Nørgård, R. T. (Projektleder), Holflod, K. (Projektdeltager) & Eriksson, E. (Projektdeltager)
01/03/23 → 28/02/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
P+L Praxis Research
Skovbjerg, H. M. (Projektleder), Jørgensen, H. H. (Projektleder), Jensen, J. B. (Projektleder), Holflod, K. (Projektdeltager), Boysen, M. S. W. (Projektdeltager), Pedersen, O. (Projektdeltager), Skriver, J. A. (Projektdeltager), Visgaard Duedahl, T. (Projektdeltager), Ahrenkiel, L. (Projektdeltager), Poulsen, M. (Projektdeltager) & Bekker, T. (Projektdeltager)
01/01/23 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
(No) Hope for the Future? A Design Agenda for Rewidening and Rewilding Higher Education with Utopian Imagination
Nørgård, R. T. & Holflod, K., dec. 2024, I: International Journal of Educational Technology in Higher Education. 21, 1, 30.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Community, Socialisation, and Empowerment in Cultural Game Jams with Youth Citizens
Holflod, K., Nørgård, R. T. & Eriksson, E., 2024, (Accepteret/In press) Proceedings of the 18th European Conference on Games Based Learning 2024.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Konferenceartikel i proceeding › peer review
-
Curated Panel: ‘Genealogies and Apparatuses of New Materialist Production’
Hoel, A., Skinner, S., Djuric, J., Gauthier, D., Geerts, E., Sauzet, S. & Tamboukou, M., 1 feb. 2024, Methods and Genealogies of New Materialisms. Colman, F. & Van Der Tuin, I. (red.). 1 udg. Edinburgh University Press, s. 105-139 33 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Dialogiske konstruktionslege: At udvikle og gøre sprogundervisning gennem legende didaktik
Holflod, K. (Oplægsholder)
12 jan. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
ECER 2023
Lehmann, S. (Deltager), Lind, U. (Deltager), Matthiesen, J. (Deltager), Klestrup, R. S. (Deltager), Balasubramaniam, R. (Deltager) & Dohn, L. K. (Deltager)
22 aug. 2023 → 25 aug. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Grænser og leg i tværprofessionel uddannelse
Holflod, K. (Oplægsholder)
2023 → …Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Alarmerende tal: Daginstitutionsbørn venter i årevis på specialstøtte
12/08/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Mangel på hjælp til daginstitutionsbørn med særlige behov smadrer trivslen
15/05/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Pædagoger skjuler læseproblemer: Få hjælp, hvis du er ordblind
17/04/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie