Projekter pr. år
Om
Om
Programmet forsker i sociale, kulturelle og institutionelle forhold, som vedrører det pædagogiske arbejde med unge, voksne og ældres liv på tværs af det pædagogiske almen- og specialområde. Formålet er at skabe viden om og udforske muligheder for at forebygge sociale marginaliseringer og ekskluderende dynamikker.
Hvad forsker vi i?
Programmet vil bidrage til at forebygge og nedbringe antallet af unge, voksne og ældre i udsatte positioner. Det gør vi ved at udforske og undersøge, hvordan man kan understøtte, udvikle og kvalificere det pædagogiske arbejde i relation til unge, voksne og ældre på tværs af almen- og specialområdet. Programmets forskning bidrager hermed til pædagogiske løsninger af de samfundsmæssige udfordringer, der knytter sig til social marginalisering og eksklusion og som kan give unge, voksne og ældre ulige sociale og demokratiske muligheder. Det sker ved at understøtte, styrke og videreudvikle det professionelle pædagogiske handlerepertoire og forebyggende indsatser. Vi har også fokus på at nytænke institutionelle og samfundsmæssige muligheder, der kan skabe sociale forandringer og deltagelsesmuligheder for unge, voksne og ældre uanset deres livssituation, individuelle forudsætninger og behov, sociale og kulturelle baggrund eller kønsidentitet.
Vores forskning har særligt fokus på sociale in- og eksklusionsprocesser, demokratisk deltagelse, unge, voksne og ældres deltagelsesmuligheder, normsættende kategoriseringer, betydninger af rum, materialitet, arkitektur og organiseringer samt institutionelle logikker og samfundsmæssige strukturer, som har betydning for programmets tematikker. Vores forsknings- og udviklingsprojekter bidrager til national og international forskning, der retter sig mod det pædagogiske arbejde med programmets målgrupper.
Aktuelt stiller vi skarpt på følgende temaer:
- Pædagogik, ungdom og urbanitet
- Socialpædagogik, deltagelse og marginalisering
- Køn, etnicitet og social baggrund
- Skolefravær og social mistrivsel
- Ungdoms- og fritidspædagogik
- Ensomhed som kollektivt fænomen
- Deltagelse og inddragelse
- Socialpsykiatri
- Handicap
Hvordan forsker vi?
Programmets forskning foregår i tæt samarbejde med praksis og med inddragelse af de deltagende professionelle, unge, voksne og ældre.
Metodisk er vi særligt stærke på aktionsforskning, etnografisk forskning, kultursociologisk forskning samt multisensoriske og deltagende forskningsmetoder og anvender et bredt spænd af kvalitative metoder samt laboratorie-, værksteds- og workshopformer. Vi har stærke netværk nationalt og internationalt ift. psykiatri og handicap, etnicitet og køn, aktionsforskning samt ungdoms- og skolefritidsforskning. Programmet arbejder tværfagligt i spændet mellem pædagogisk forskning, arbejdslivsforskning, kultursociologisk forskning og køns- og etnicitetsforskning.
Udvalgte projekter
Practising Hope – YouHope (NordForsk)
I YouHope udfordres myter og stereotyper om integrationsspørgsmål vedrørende unge, der lever i urbane kontekster, med superdiversitet i forhold til beboer sammensætning mm. Det vil vi gøre ved blandt andet at engagere og træne unge peerforskere til at samarbejde om multi-site etnografiske netværksundersøgelser af, hvordan unge praktiserer og udfolder håb i superdiverse kvarterer i de nordiske byer Oslo, Malmø og København. Projektets er et samarbejde mellem OsloMet, Malmø Universitet og KP.
Nye relationelle horisonter for institutionsanbragte børn og unge: ensomhed og tilhør (NUBU)
Gennem etnografisk feltarbejde og workshops undersøger projektet: 1. Hvordan oplever institutionsanbragte unge ensomhed – i hvilke sammenhænge og situationer opstår ensomheden? Og 2. Hvordan kan socialpædagogiske og socialfaglige tilgange hæmme eller understøtte institutionsanbragtes relationer (med jævnaldrende og voksne) og være med til at modvirke ensomhed og skabe tilhør? Projektet Nye relationelle horisonter for institutionsanbragte børn og unge –
ensomhed og tilhør (2023-2026) er finansieret af NUBU’s anbringelsespulje (Spor 1 - Anbringelse — NUBU). Projektteamet består af forskere fra KP, VIA og UCL.
Hverdagslivets sociale relationer og fællesskaber iblandt ældre medborgere med udviklingshandicap (Fonden Ensomme Gamles Værn)
Projektets formål er at skabe viden om sociale relationer og fællesskaber i hverdagslivet hos borgere i alderen 60+ med udviklingshandicap, set fra de ældres eget perspektiv. Desuden er formålet at undersøge, hvilken betydning professionelle omkring de ældre har for de ældres sociale relationer og fællesskaber. I en dansk sammenhæng er dette nyt, idet der ikke findes særlig forskningsviden om ældre med udviklingshandicap og deres hverdagsliv med fokus på deres muligheder for at fastholde eksisterende og etablere nye sociale relationer og fællesskaber. Projektet er et samarbejde mellem VIA, RUC og KP.
Kontakt
Ditte Tofteng, docent
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 41 89 84 88
Vibe Larsen, docent
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 41 89 71 83
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Profiler
-
IF-ARD: FRA ANDETGØRELSE TIL TILHØR-At fremme inkluderende fællesskaber gennem overskridelse af diskrimination
Petersen, M. (Projektleder), Kofoed Rasmussen, L. (Projektdeltager), Skovbjerg Sarp, R. (Projektdeltager), Tireli, Ü. (Projektdeltager) & Larsen, V. (Projektdeltager)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
YouHope: Practicing Hope: Challenging myths and changing narratives of youth in super-diverse urban communities
Tofteng, D. M. B. (Projektleder) & Hansen, R. P. (Projektleder)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Limit setting and coercion in professional work with children in vulnerable positions
Warming, H. (Projektleder), Alminde, S. (Projektdeltager), Lavaud, M. A. (Projektdeltager) & Gadegaard, C. R. (Projektdeltager)
01/09/24 → 29/02/28
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Alderdom
Rasmussen, G. L., 2025, (Accepteret/In press) Pædagogens opslagsbog. Andersen, T. V. & Madsen, K. L. (red.). Hans Reitzels ForlagPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
A qualitative exploration of parental perceptions on children’s behavioral challenges: an interplay between societal pressure and medicalization
Kirkegaard, O., Jønsson, A., Brodersen, J. & Steno, A. M., 2025, (Afsendt) I: Social Sciences & Humanities Open.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Autonomi og selvbestemmelse
Rasmussen, G. L., 2025, Pædagogens opslagsbog. Andersen , T. V. & Madsen, K. L. (red.). Hans Reitzels ForlagPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
Priser
-
Årets pris for fremragende undervisning 2023
Clausen, J. (Modtager) & Hansen, R. P. (Modtager), 26 maj 2023
Pris: Anden udmærkelse
-
At engagere, udvikle og afskærme unge
Hansen, R. P. (Oplægsholder)
22 nov. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
At få øje på nye muligheder i mødet med børn og unge i udsatte positioner
Lavaud, M. A. (Oplægsholder) & Jensen, C. R. (Oplægsholder)
29 nov. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Barn – forskning om barn og barndom i Norden (Tidsskrift)
Lavaud, M. A. (Referee/bedømmer)
2024Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
Presse/medier
-
Docenter om ny uddannelse: Alt for ofte bliver quick-fix løsningen, når børn og unge har det svært
Munck, C., Lind, U., Tofteng, D. M. B., Larsen, V., Falkenberg, H. & Husted, M.
19/05/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Miljø Christian skiftede musikstudiet ud med et institutionskøkken - og børnene elsker det
24/02/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Forskere vil forvandle fsi kerester til menneskemad: Men »pølsefabrikkens« paradoks gør den slags svært, spår ekspert i danskernes madkultur
14/02/25 → 17/02/25
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie