Projekter pr. år
Om
Om
I den sprog- og kulturdidaktiske satsning bidrager vi med forskning, som undersøger og udvikler elevers sproglige og interkulturelle læring i relation til bl.a. dannelse til globalt medborgerskab, kritisk og konstruktiv brug af AI samt bæredygtighedsudfordringer.
Satsningen er forankret i forskningsmiljøet Læring, dannelse og trivsel i skolen under programmet Udvikling af fagdidaktik i skolen på Institut for Læreruddannelsen.
Hvad forsker vi i?
Målet med undervisningen i sprogfagene engelsk, tysk og fransk er at danne eleverne til globalt medborgerskab og til vidende og engagerede verdensborgere. En forudsætning for dette mål er, at eleverne tilegner sig sproglige og kommunikative færdigheder i arbejdet med meningsfulde lokale og globale tematikker, tekster og medier i undervisningen. Både nationale og internationale undersøgelser peger dog på et stort spænd mellem teoretisk viden om sproglig og interkulturel læring blandt sproglærere, og intentionerne i fagenes styredokumenter versus skolens praksis.
Ambitionen for satsningen er at sætte alle elever i stand til at indgå konstruktivt i kulturmøder på flere sprog i deres aktuelle og fremtidige liv. Satsningen udvikler og afprøver indsatser, der motiverer alle elever til aktiv deltagelse i inkluderende læringsfællesskaber, uanset baggrund og forudsætninger. Målet er, at eleverne forstår både meningen med og glæden ved at kunne flere sprog.
Vi arbejder således med fem indsatsområder for kapacitetsopbygning og projektudvikling i relation til inkluderende sprog- og kulturundervisning i grundskolen. Vi udvikler og undersøger nye og varierede undervisnings- og arbejdsformer med fokus på følgende områder:
- Dannelse til globalt medborgerskab i demokratiske samfund og bæredygtighed.
- Sprogtilegnelse og kommunikative færdigheder.
- Integreret sprog- og kulturdidaktik i det heterogene og mangfoldige klasserum.
- Teknologiforståelse og AI i sprogfag.
- Tværfaglige samarbejder med skolens øvrige fag.
Dette skal ske gennem indsatser, der udvikler, afprøver og undersøger virkningen af en integreret sprog- og kulturundervisning, som både har indholdsmæssig relevans for eleverne og udvikler deres kritiske kulturelle literacy samt giver dem succesoplevelser med at kunne kommunikere på engelsk, tysk og fransk.
Hvordan forsker vi?
I satsningen for sprog- og kulturdidaktik arbejder vi med praksisnær forskning og anvender forskellige forskningstilgange med brug af relevante arbejdsformer og metoder. Vi udvikler og afprøver primært redskaber, handleformer og interventionsmetoder for sproglærere i skolens praksis i en tæt kobling med undervisere og studerende i læreruddannelsen. Målet er at skabe viden om, hvilken betydning sproglæreres fagdidaktiske valg har for elevers deltagelsesmuligheder og læring i engelsk, tysk og fransk.
Den viden skaber vi bl.a. med brug af eksplorative, kvalitative metoder som observation, interview og dokumentanalyser, primært i relation til folkeskolens faghæfter samt analoge og digitale læremidler. I andre tilfælde tilrettelægger, gennemfører og evaluerer vi projekters impact i relation til at videreudvikle undervisningens indhold, metoder og materialer.
Udvalgte projekter
- Kritisk brug af kunstig intelligens i sprogfagene: kompetenceudvikling af nye lærere og didaktisk udvikling i et elevperspektiv. Projektet undersøger og udvikler didaktiske og kommunikative metoder i sprogfagene for at forberede grundskoleelever og deres lærere på muligheder og udfordringer ved brugen af kunstig intelligens.
- Intercultural Citizenship Education through Teacher Education for the Mediation of Picturebooks. Projektet søger at styrke bevidstheden og implementeringen af undervisning i interkulturelt medborgerskab gennem brugen af dialogiske pædagogikker og billedbogsformidling i fremmedsprogsundervisningen.
- Motivation for fremmedsprog og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling. Et tværfagligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring. Projektet udvikler eksemplariske undervisningsforløb, der styrker udskolingselevernes interesse for og deltagelsesmuligheder i kommunikation om FN’s Verdensmål ved at arbejde chunks- og taskorienteret.
Læs mere om vores forskningsprojekter nedenfor.
Kontakt
Annette Søndergaard Gregersen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig
[email protected]
Tlf.: 41 89 76 32
Lone Krogsgaard Svarstad, lektor, ph.d.
Satsningsansvarlig
[email protected]
Tlf.: 51 63 26 72
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Profiler
-
ICETEMP: Intercultural Citizenship Education through Teacher Education for the Mediation of Picturebooks
Søgaard, K. E. (Projektleder) & Svarstad, L. K. (Projektdeltager)
01/08/24 → 30/06/27
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Equitable Futures: Linking Sexual and Reproductive Justice to Climate Action - Et projekt i Kenya i samarbejde med Sex & Samfund, FN-Byen YOUNG og KP.
Svarstad, L. K. (Projektdeltager)
01/08/24 → 01/08/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Udvikling af en designbaseret spildidaktik i fremmedsprogsundervisning
Löbl, S. K. (Projektleder), Lauta, K. O. (Projektdeltager) & Andersen, N. (Projektdeltager)
01/05/24 → 30/08/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Publikation
-
Docent: Erasmus+ er et plus for lærerstuderende
Gregersen, A. S., 4 apr. 2025, Kbh. : Folkeskolen.dk.Publikation: Andet › Indlæg i netbaserede medier
Åben adgang -
Et andenordensdidaktisk perspektiv på tværsproglig undervisning i engelsk og fransk på læreruddannelsen
Jacobsen, S. K., Andersen, L. K. & Löbl, S. K., 2025, (Under udarbejdelse) I: Educare .Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Et udlandsophold kan kvalificere lærerfaglige kompetencer hos kommende grundskolelærere
Gregersen, A. S., Jørgensen, M., Pedersen, R. & Lam, S., 21 mar. 2025, (Accepteret/In press) I: Sproglæreren. 2, juni 2025Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning
Priser
-
Officier dans l'ordre des palmes académiques
Gregersen, A. S. (Modtager), 24 jun. 2024
Pris: Udnævnelse
-
1. opponent på ph.d. afhandling
Gregersen, A. S. (Ekspert)
29 maj 2024Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
-
Afskedsforelæsning og efterfølgende reception for Anne Holmen
Gregersen, A. S. (Deltager)
12 jan. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Apprentissage précoce des langues, le francais en classe 3 et 4 au Danemark
Gregersen, A. S. (Oplægsholder)
14 sep. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
DR P1 Klog på Sprog 31.01.2025 11:03
31/01/25 → 31/01/25
1 element af Mediedækning, 1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Debat: Sprogfagslærerne står sidst i køen på skolelederens kontor
07/11/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Her er de 21 fagudvalg, som skal udvikle nye fagplaner
Rønberg, L.F.-J., Olsen, H. F., Gregersen, A. S., Eychenne, D. E., Sigurdsson, L., Andersen, U., Langhoff, J. H., Overgaard, S., Hansen, B. K., Jensen, J. J. & Andersen, L. B.
26/09/24
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie