Projekter pr. år
Om
Om
Vi forsker for at forbedre forholdene for børn og unge i udsatte positioner. Vi skaber viden om, hvad der virker og afprøver nye metoder i samarbejde med børn- og ungerådgivere og familier for at forbedre kvalitet og effekt af de indsatser, som børn og unge med særlige behov tilbydes. Vores forskning bidrager til at give alle børn gode livsbetingelser og fremtidsmuligheder.
Forskningsprogrammet er forankret i forskningsmiljøet Socialt Arbejde på Institut for Socialrådgiveruddannelse.
Hvad forsker vi i?
For nogle børn og unge er det nødvendigt, at velfærdssystemet træder til med støtte og kompensation, for at give dem de samme muligheder som andre børn. Vi forsker i, hvad der virker, og vi afprøver forskellige tiltag og deres effekter på børnenes liv.
Vi tager udgangspunkt i socialrådgiveres arbejde med børn og unge, når de udreder problemer og træffer beslutning om behov for støtte. Vi bidrager til, at beslutninger i børnesager træffes på et sagligt grundlag og med de rette begrundelser. Der skal tages højde for både juridiske og etiske dilemmaer, og indsatserne skal modsvare de problemer og behov, som barnet har. Det er vigtigt, at børn og unge selv inddrages hensigtsmæssigt i deres egne sager og livsbeslutninger.
Vi har fem centrale satsninger:
- Socialrådgivernes kernearbejde
Vi forsker i socialfaglige kernekompetencer som fx samtaler og relationer mellem sagsbehandlere og børn. Vi analyserer, hvordan der træffes beslutninger, og hvordan de beskrives og dokumenteres. Vi undersøger, hvad kommunernes organisering, systemer og økonomi betyder for det sociale arbejde og for familierne.
- Børneinddragelse
Børn skal høres i deres egen sag, og deres perspektiv skal inddrages i beslutningsprocesser. Men hvordan inddrages børnene bedst, hvad er vigtigt for børn og hvordan tages der højde for børns forskellige forudsætninger for at komme til orde? Det er nogle af de spørgsmål, som vores forskere besvarer med blandt andet nye metoder, spørgeredskaber og brug af børnepaneler.
- Tidlig indsats
Forebyggelse og tidlige indsatser er vigtige, hvis et barn mellem 0-6 år mistrives. Her er daginstitutionspædagoger, jordemødre og sundhedsplejersker bindeled til socialforvaltningen. Vi forsker i det tværprofessionelle samarbejde om den tidlige forebyggende indsats, og forældresamarbejde. Vi er særlig optaget af, hvordan vi kan tilpasse indsatser til de familier, som ikke lukrerer af tilbuddene som de ser ud i dag.
- Resultater og effekter af indsatser
Vi undersøger, hvilke indsatser der virker. Vi forsker blandt andet i forebyggende indsatser, og vi ser på overgange fra ung til voksen. Vi undersøger, hvordan anbringelser kan gøres bedre. Vi forsker i sikret anbringelse og indsatser til unge, der begår kriminalitet. Vi afprøver nye metoder og indsatser, der kan forbedre barnets eller den unges livskvalitet og livsmuligheder.
- Digitalisering i socialt arbejde med børn og unge
I instituttets tværgående satsning på socialfaglig teknologiforståelse analyserer vi, hvordan teknologi og IT-systemer påvirker socialrådgiveres faglige vurderinger og myndighedsbeslutninger. Vi undersøger fx hvad brug onlinekommunikation betyder for relationen mellem unge og deres sagsbehandler. Vi udvikler og afprøver nye digitale redskaber, fx screeningsmålinger, og analyserer effekten af dem for børnene, de unge og deres familier.
Hvordan forsker vi?
Vi arbejder på tværs med fx psykologi og jura som led i forskningen i socialt arbejde. Vi udfører ofte interventionsforskning, hvor vi gennem afprøvninger analyserer og forbedrer konkrete indsatser. Og vi samarbejder med både danske og internationale samarbejdspartnere og vidensmiljøer.
Vi forsker både kvalitativt med antropologiske og sociologiske metoder som feltarbejde, observationer, interviews og kvantitativt med effektmålinger, spørgeskemaer, registerdata og psykometriske analyser, der måler parametre for børns og unges trivsel samt inddragelse.
Vi vil skabe viden, der er brugbar i praksis. Derfor indgår vi ofte i et tæt samarbejde med institutioner, socialrådgivere, børn, unge og familier og udvikler intervenerende indsatser.
Samtidig omsætter vi forskernes viden i socialrådgiveruddannelsen og inddrager undervisere i vores projekter. Vi laver forskning for at forbedre forholdene for børn og unge. Det gør vi i praksis, men også ved at forbedre den uddannelse, som de kommende socialrådgiverne, der skal arbejde med børn og unge får. Vores forskning virker ad flere veje.
Udvalgte projekter
- STAR – Using validated Screening Tools for Assessing Referrals Vi undersøger om validerede screeningsværktøjer i kombination med faglig dømmekraft kan bidrage til mere retfærdige og effektive vurderinger af underretninger af børn og unge i udsatte positioner.
- Mig & Min Plejefamilie - en hånd til bedre trivsel (MOMP2) Anbragte børn og unge halter alt for ofte efter deres jævnaldrende i skolen og trives dårligere. Vi har derfor udviklet og afprøvet redskaber til systematisk at følge op på plejebørns trivsel og læring. Vi har desuden udviklet en læringsindsats, hvor plejeforældre spiller og leger med børnene.
- RARC - Running away from residential care I et kvalitativt studie undersøger vi hvad der får anbragte unge til at løbe væk fra anbringelse på en institution, hvordan det kan forebygges og hvad der sker med de unge, mens de er væk.
- Hørt eller ej – om børns inddragelse i anbringelsessager Hvordan har børneperspektivet indflydelse på sags- og myndighedsarbejdet i anbringelsesforløb med samtykke fra forældre? Projektet bidrager med sit centrale fokus på børneinddragelse med viden om, hvordan børn mellem 0-17 år inddrages i beslutninger om anbringelse og anbringelsessted.
Kontakt
Ann-Karina Eske Henriksen
Docent
[email protected]
Tlf: 51 63 25 18 / Tlf: 61 79 43 46
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Profiler
-
NUBU - Forskningsoversigt om anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
Sørensen, K. M. (Projektleder)
01/04/25 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Fra andetgørelse til tilhør – at fremme inkluderende fællesskaber gennem overskridelse af diskrimination
Petersen, M. (Projektleder)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
IF- ARD: FRA ANDETGØRELSE TIL TILHØR -At fremme inkluderende fællesskaber gennem overskridelse af diskrimination
Petersen, M. (Projektleder)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Centrale regler på anbringelsesområdet
Svendsen, I. L. & Andersen, B. B., 2025, Socialfagligt arbejde med anbringelser: En grundbog. Henriksen, A.-K., Nielsen, H. S. & Antczak, H. B. (red.). 2 udg. København: Akademisk Forlag, s. 25-55 30 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Undervisning
-
Children and young people’s participation in child protection: outcomes of transformative participation in international contexts
Petersen, M. & Kriz, K., 2025, I: European Journal of Social Work.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
-
Children's Perspectives and Understandings of Participation
Petersen, M., 2025, Building a Sustainable Society through Child Participation: Empowering Futures:. Springer LondonPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
6th International Conference on Practice Research in Social Work
Nielsen, H. S. (Deltager)
7 jun. 2023 → 9 jun. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Afsluttende konference for Projekt Mig og Min Plejefamilie - Sammen om trivsel og læring
Nielsen, H. S. (Deltager)
25 okt. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Allegra Lab (Tidsskrift)
Brinkmann, T. (Redaktionsgruppemedlem)
jun. 2023Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
Presse/medier
-
Kvinder, der handler imod voldelig undertrykkelse, er kvindekampens fortrop
06/04/25
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
”Vi skal beskrive barnets problemer - ikke barnet som et problem”
06/04/25
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-