Projekter pr. år
Om
Om
Forskningsprogrammet skaber viden om fagdidaktik i skolens fag, der kvalificerer undervisningen og styrker elevernes læring. Vi forsker i udvikling af fagenes identitet, indhold og metoder til gavn for elever, lærerstuderende og lærere – både i fagenes og undervisningens kerneområder og den løbende faglige udvikling og nytænkning af undervisningen i fagene.
Hvad forsker vi i?
Mange børn og unge får for lidt ud af undervisningen i skoleforløbet. Det fører bl.a. til, at en stor gruppe elever forlader skolen uden tilstrækkelige faglige kompetencer i skolens fag, samtidig med at kun få elever opnår rigtig gode resultater i skolen.
Der mangler empirisk forskning i skolens fag og faglige undervisning, som videreudvikler fagdidaktikken, så vi sikrer en relevant, motiverende og virkningsfuld undervisning for eleverne. I forskningsprogrammet bidrager vi til denne udvikling i fagene:
Kontakt
Annette Søndergaard Gregersen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for sprogdidaktik
[email protected]
Tlf.: 41 89 76 32
Tom Steffensen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for danskdidaktik
[email protected]
Tlf.: 41 89 71 33
Bjørn Friis Johannsen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for STEM-didaktik
[email protected]
Tlf.: 29 44 05 04
Fingerprint
Profiler
-
Stedbaseret Gymnasiedidaktik: Naturdannelse, bæredygtig dannelse og kompetenceudvikling
Langhoff, J. H. (Projektleder), Bahn, A. L. (Projektdeltager), Nørgaard, S. (Projektdeltager), Olsen, M. R. (Projektdeltager) & Jensen, M. E. (Projektdeltager)
01/03/25 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Orchestrating students’ collective probabilistic reasoning in elementary school
Malm, S. G. (Projektleder)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Skønlitteratur mod ensomhed: Litteratur, kunst og filosofi styrker skolens forpligtende fællesskaber
Hansen, K. R. (Projektleder), Jørgensen, S. K. (Projektdeltager), Steffensen, T. (Projektdeltager), Geertz-Jensen, I. (Projektdeltager) & Pedersen, M. E. (Projektdeltager)
01/01/25 → 30/06/26
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Aktion Klima
Jensen, N. T., Pagaard, D. M. & Rohde, L., mar. 2025Publikation: Andet › Undervisningsmateriale
-
A Literacy Focus in Science: Teaching preservice primary teachers about semantic gravity
Meidell Sigsgaard, A.-V. & Preston, C., 2025, I: Teaching Science. 71, 1, s. 46-55 10 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Bilagsfil - litteraturrieviw: Kort overblik over litteraturreview i forbindelse med projektet natur/teknologi i Danmark
Johannsen, B. F., 1 jul. 2025.Publikation: Working paper/preprint › Working paper
Priser
-
-
Officier dans l'ordre des palmes académiques
Gregersen, A. S. (Modtager), 24 jun. 2024
Pris: Udnævnelse
-
(EGU General Assembly 2025) Combining Geographic Field Trips and Nature Bildung: A Dual Approach in Danish and German Teacher Training
Langhoff, J. H. (Deltager), Wejdling, T. (Deltager), Conrad, D. (Deltager) & Vocilka, A. (Deltager)
28 apr. 2025 → 2 maj 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
1. opponent på ph.d. afhandling
Gregersen, A. S. (Ekspert)
29 maj 2024Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
-
10. LCT-Nordic
Meidell Sigsgaard, A.-V. (Chairman), Hipkiss, A. M. (Deltager) & Larsen, V. (Deltager)
21 aug. 2024 → 22 aug. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil
Presse/medier
-
Kun hver fjerde natur/teknologi-lærer er uddannet til at undervise i faget
26/06/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
DR P1 Klog på Sprog 31.01.2025 11:03
31/01/25 → 31/01/25
1 element af Mediedækning, 1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Dansk i mange retninger 2025 - et fagdidaktisk møde
Rathje, N. R., Baun, L., Bock, A. & Hansen, K. R.
02/12/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie