Projekter pr. år
Organisationsprofil
Om
Forskningsprogrammet skaber viden om fagdidaktik i skolens fag, der kvalificerer undervisningen og styrker elevernes læring. Vi forsker i udvikling af fagenes identitet, indhold og metoder til gavn for elever, lærerstuderende og lærere – både i fagenes og undervisningens kerneområder og den løbende faglige udvikling og nytænkning af undervisningen i fagene.
Hvad forsker vi i?
Mange børn og unge får for lidt ud af undervisningen i skoleforløbet. Det fører bl.a. til, at en stor gruppe elever forlader skolen uden tilstrækkelige faglige kompetencer i skolens fag, samtidig med at kun få elever opnår rigtig gode resultater i skolen.
Der mangler empirisk forskning i skolens fag og faglige undervisning, som videreudvikler fagdidaktikken, så vi sikrer en relevant, motiverende og virkningsfuld undervisning for eleverne. I forskningsprogrammet bidrager vi til denne udvikling i fagene:
Kontakt
Annette Søndergaard Gregersen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for fagdidaktik i sprogfagene engelsk, tysk og fransk
asgr@kp.dk
Tlf.: 41 89 76 32
Tom Steffensen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for danskdidaktik
tstf@kp.dk
Tlf.: 41 89 71 33
Bjørn Friis Johannsen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for STEM-didaktik
bjfj@kp.dk
Tlf.: 29 44 05 04
Profiler
-
Rigsfællesskab Grønland Danmark
Jensen, M. E., Jensen, L. R., Olsen, M. V., Øgaard, A., Groth Nielsen, L., Rasmussen, M. & Christiansen, S.
01/08/22 → 30/06/23
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Bæredygtighed, bærekraft, hållbarhet: Nordiske temadage i læreruddannelsen
Rasmussen, M. D., Steffensen, T., Bondesson, A. S., Brekke, M. L. & Myren-Svelstad, P. E.
01/08/22 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
INKLU SYKL: Inkluderende SYKL-praksis i dansk og matematik med fokus på ressourcepersoners samarbejde
Schmidt, M. C. S., Koefoed-Melson, N., Østergren-Olsen, D., Storm-Andersen, M., Hansen, K. R., Rasmussen, M. D., Rasch, S. K., Thygesen, S. & Malm, S. G.
03/01/22 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
»Journalister må jo heller ikke lyve, det lærte vi selv i dansk«: om elevers kritiske læsning af falske nyheder på sociale medier
Hansen, K. R. & Blom, J. N., 2023, (Accepteret/In press) I: Viden om Literacy. 34Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning
-
A cycle model of intercultural learning: educating the global citizen
Svarstad, L. & Risager, K., 10 mar. 2023, (Afsendt) I: Language, Culture and Curriculum.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
CLIL og bæredygtighed i sprogfagene: En Cyklus-Task-Chunks tilgang
K. Svarstad, L. & von Holst-Pedersen, J., 1 mar. 2023, (Afsendt) I: Nordic Journal of Language Teaching and Learning.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Den franske ambassade / Institut Francais (Ekstern organisation)
Annette Søndergaard Gregersen (Medlem)
12 maj 2023Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlemskab af udvalg/råd
-
Kortlæg elevernes erfaringer – og udvid, hvad der tæller i naturfag
Sanne Schnell Nielsen (Oplægsholder), Camilla Bech Blomgreen (Oplægsholder) & Lars Sejersgård Jakobsen (Oplægsholder)
22 mar. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Lektier - et oplæg
Annette Søndergaard Gregersen (Oplægsholder)
23 mar. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
-
Docent på Læreruddannelse: Vi bør afskaffe lektier, som vi kender dem i dag
17/04/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Lektier er en »ureflekteret tradition« med tvivlsom faglig gevinst
15/04/23
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie