Projekter pr. år
Om
Om
Forskningsprogrammet skaber viden om fagdidaktik i skolens fag, der kvalificerer undervisningen og styrker elevernes læring. Vi forsker i udvikling af fagenes identitet, indhold og metoder til gavn for elever, lærerstuderende og lærere – både i fagenes og undervisningens kerneområder og den løbende faglige udvikling og nytænkning af undervisningen i fagene.
Hvad forsker vi i?
Mange børn og unge får for lidt ud af undervisningen i skoleforløbet. Det fører bl.a. til, at en stor gruppe elever forlader skolen uden tilstrækkelige faglige kompetencer i skolens fag, samtidig med at kun få elever opnår rigtig gode resultater i skolen.
Der mangler empirisk forskning i skolens fag og faglige undervisning, som videreudvikler fagdidaktikken, så vi sikrer en relevant, motiverende og virkningsfuld undervisning for eleverne. I forskningsprogrammet bidrager vi til denne udvikling i fagene:
Kontakt
Annette Søndergaard Gregersen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for sprogdidaktik
[email protected]
Tlf.: 41 89 76 32
Tom Steffensen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for danskdidaktik
[email protected]
Tlf.: 41 89 71 33
Bjørn Friis Johannsen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig for STEM-didaktik
[email protected]
Tlf.: 29 44 05 04
Fingerprint
Profiler
-
Hvordan kan du vide det?
Højbjerg, K. (Projektleder), Østergaard, C. H. (Projektdeltager), Johansen, S. G. (Projektdeltager), Bundgaard, M. A. (Projektdeltager), Olsen, I. M. L. (Projektdeltager), Færch, J. V. (Projektdeltager) & Holm, A. (Projektdeltager)
01/09/25 → 30/06/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
Stedbaseret Gymnasiedidaktik: Naturdannelse, bæredygtig dannelse og kompetenceudvikling
Langhoff, J. H. (Projektleder), Bahn, A. L. (Projektdeltager), Nørgaard, S. (Projektdeltager), Olsen, M. R. (Projektdeltager) & Jensen, M. E. (Projektdeltager)
01/03/25 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Moderne kernekraft - Undervisningsmateriale til udskolingens naturfag
Jensen, N. T. (Projektleder)
01/01/25 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil
Publikation
-
‘The World Needs me!’– Comics as Norm-Critical Sex Education
Cortsen, R. P., 2026, (Accepteret/In press) Comics and Norm-critical Pedagogy: Intersectional Perspectives on Graphic Storytelling . RoutledgePublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Aktion Klima
Jensen, N. T., Pagaard, D. M. & Rohde, L., mar. 2025Publikation: Andet › Undervisningsmateriale
-
A Literacy Focus in Science: Teaching preservice primary teachers about semantic gravity
Meidell Sigsgaard, A.-V. & Preston, C., 2025, I: Teaching Science. 71, 1, s. 46-55 10 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Priser
-
-
Officier dans l'ordre des palmes académiques
Gregersen, A. S. (Modtager), 24 jun. 2024
Pris: Udnævnelse
-
(EGU General Assembly 2025) Combining Geographic Field Trips and Nature Bildung: A Dual Approach in Danish and German Teacher Training
Langhoff, J. H. (Deltager), Wejdling, T. (Deltager), Conrad, D. (Deltager) & Vocilka, A. (Deltager)
28 apr. 2025 → 2 maj 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
1. opponent på ph.d. afhandling
Gregersen, A. S. (Ekspert)
29 maj 2024Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
-
10. LCT-Nordic
Meidell Sigsgaard, A.-V. (Chairman), Hipkiss, A. M. (Deltager) & Larsen, V. (Deltager)
21 aug. 2024 → 22 aug. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil
Presse/medier
-
Flere elever i tale via taskbaseret sprogundervisning
Gregersen, A. S. & Mosgaard Jørgensen, B.
01/11/25
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Forsker: Danske matematikbøger burde tage ved lære af japanske
30/10/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-