Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Præsentation

Jeg arbejder med dansk som andetsprog og undervisning af flersprogede elever, primært i læreruddannelsen men også i eftervidereuddannelse og forskning og udvikling. Min forskning fokuserer på den sproglige dimension i fagundervisningen, (andet)sprogsdidaktik, elevers sproglige udvikling, literacy og akademisk skrivning i lærerprofessionen. Som faglig konsulent i projektet “Tidligere sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed” har jeg været ansvarlig for inddragelsen af dansk som andetsprogperspektivet i projektet. Kernen i min faglige interesse er at understøtte og udvikle elevers og studerendes adgang til legitime vidensformer i hhv skolen og læreruddannelsen. Hertil arbejder jeg især med systemisk funktionel lingvistik (SFL) og Legitimation Code Theory (LCT) både som analyseredskaber til at forstå udfordringer i pædagogisk praksis, men også som didaktiske redskaber til planlægning af stilladserende, sprogbaseret undervisning på højt fagligt niveau. Jeg er tovholder og medstifter af det nye LCT-Nordic Netværk samt som bestyrelsesmedlem i NSFL og suppleant i Foreningen for SFL i professionerne.

 

Arbejdsområder

Arbejder med forskning, uddannelse, kompetenceudvikling og efteruddannelse af lærere, pædagoger og ledere indenfor områderne Dansk som andetsprog, sproglig udvikling og literacy, læsning i fagene; med særlige interesser for inddragelse af den australske genrepædagogik / sprogbaseret læring, lærer-elev interaktioner og stilladsering.


Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d., Who Knows What? The teaching of knowledge and knowers in a fifth grade Danish as a second language classroom, Danmarks Pædagogiske Universitet

1 feb. 200810 jun. 2013

Dimissionsdato: 10 jun. 2013

ph.d., Syddansk Universitet

Dimissionsdato: 10 jun. 2013

Cand. mag., Københavns Universitet

aug. 2004jul. 2007

Dimissionsdato: 1 jul. 2007

cand. mag. , Københavns Universitet

Dimissionsdato: 1 jul. 2007

FVU-læselærer/ ordblindelærer (for voksne) , CVU København & Nordsjælland

Dimissionsdato: 1 jan. 2006

Bachelor of Arts, German language and literature, Boston University

sep. 1995maj 2000

Dimissionsdato: 1 maj 2000

Lærer, Boston University, School of Education

sep. 1995maj 2000

Dimissionsdato: 1 maj 2000

BA, Boston University, College of Arts and Sciences

Dimissionsdato: 1 maj 2000

BS, Boston University, School of Education

Dimissionsdato: 1 maj 2000

Ansættelser

ekstern lektor, pædagogik, Københavns Universitet

jan. 2015jan. 2016

forsker, adjunkt, Professionshøjskolen UCC

maj 2013jan. 2015

ekstern lektor i Dansk som andetsprog, Danmarks Pædagogiske Universitet

1 feb. 2013 → …

timelærer, dansk som andetsprog og pædagogiske fag, Professionshøjskolen UCC

jan. 2013jun. 2013

visiting scholar, University of Sydney

jul. 2009jun. 2010

ph.d.-stipendiat, Danmarks Pædagogiske Universitet

feb. 2008jan. 2013

konsulent, specialpedagogisk studiestøtte, Hovestadens Ordblindeskole

20042010

lærer, Medway Public Schools

19992001

Ph.d. stipendiat, Danmarks Pædagogiske Universitet

konsultent i specialpædagogisk studiestøtte, Hovedstadens Ordblindeskole

Visiting Scholar, University of Sydney

Emneord

  • sproglig udvikling
  • SFL-baseret pædagogik
  • Literacy
  • dansk som andetsprog
  • Legitimation Code Theory
  • systemisk funktionel lingvistik
  • australsk genrepædagogik
  • diskursanalyse
  • pædagogisk arbejde
  • læsning
  • faglig læsning
  • Genrepædagogik
  • folkeskolen
  • skole
  • didaktik
  • sprogudvikling
  • aktionslæring
  • pædagogik
  • Læring, pædagogik og undervisning

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller