Billede af Anna-Vera Sigsgaard

Anna-Vera Meidell Sigsgaard

lektor, ph.d.

    20102024

    Publikationer pr. år

    Personlig profil

    Præsentation

    Jeg arbejder med dansk som andetsprog og undervisning af flersprogede elever, primært i læreruddannelsen men også i eftervidereuddannelse og forskning og udvikling. Min forskning fokuserer på den sproglige dimension i fagundervisningen, (andet)sprogsdidaktik, elevers sproglige udvikling, literacy og akademisk skrivning i lærerprofessionen. Som faglig konsulent i projektet “Tidligere sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed” har jeg været ansvarlig for inddragelsen af dansk som andetsprogperspektivet i projektet. Kernen i min faglige interesse er at understøtte og udvikle elevers og studerendes adgang til legitime vidensformer i hhv skolen og læreruddannelsen. Hertil arbejder jeg især med systemisk funktionel lingvistik (SFL) og Legitimation Code Theory (LCT) både som analyseredskaber til at forstå udfordringer i pædagogisk praksis, men også som didaktiske redskaber til planlægning af stilladserende, sprogbaseret undervisning på højt fagligt niveau. Jeg er tovholder og medstifter af det nye LCT-Nordic Netværk samt som bestyrelsesmedlem i NSFL og suppleant i Foreningen for SFL i professionerne.

     

    Arbejdsområder

    Arbejder med forskning, uddannelse, kompetenceudvikling og efteruddannelse af lærere, pædagoger og ledere indenfor områderne Dansk som andetsprog, sproglig udvikling og literacy, læsning i fagene; med særlige interesser for inddragelse af den australske genrepædagogik / sprogbaseret læring, lærer-elev interaktioner og stilladsering.


    Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

    Ph.d., Who Knows What? The teaching of knowledge and knowers in a fifth grade Danish as a second language classroom, Danmarks Pædagogiske Universitet

    1 feb. 200810 jun. 2013

    Dimissionsdato: 10 jun. 2013

    ph.d., Syddansk Universitet

    Dimissionsdato: 10 jun. 2013

    Cand. mag., Københavns Universitet

    aug. 2004jul. 2007

    Dimissionsdato: 1 jul. 2007

    cand. mag. , Københavns Universitet

    Dimissionsdato: 1 jul. 2007

    FVU-læselærer/ ordblindelærer (for voksne) , CVU København & Nordsjælland

    Dimissionsdato: 1 jan. 2006

    Bachelor of Arts, German language and literature, Boston University

    sep. 1995maj 2000

    Dimissionsdato: 1 maj 2000

    Lærer, Boston University, School of Education

    sep. 1995maj 2000

    Dimissionsdato: 1 maj 2000

    BA, Boston University, College of Arts and Sciences

    Dimissionsdato: 1 maj 2000

    BS, Boston University, School of Education

    Dimissionsdato: 1 maj 2000

    Ansættelser

    ekstern lektor, pædagogik, Københavns Universitet

    jan. 2015jan. 2016

    forsker, adjunkt, Professionshøjskolen UCC

    maj 2013jan. 2015

    ekstern lektor i Dansk som andetsprog, Danmarks Pædagogiske Universitet

    1 feb. 2013 → …

    timelærer, dansk som andetsprog og pædagogiske fag, Professionshøjskolen UCC

    jan. 2013jun. 2013

    visiting scholar, University of Sydney

    jul. 2009jun. 2010

    ph.d.-stipendiat, Danmarks Pædagogiske Universitet

    feb. 2008jan. 2013

    konsulent, specialpedagogisk studiestøtte, Hovestadens Ordblindeskole

    20042010

    lærer, Medway Public Schools

    19992001

    Ph.d. stipendiat, Danmarks Pædagogiske Universitet

    konsultent i specialpædagogisk studiestøtte, Hovedstadens Ordblindeskole

    Visiting Scholar, University of Sydney

    Emneord

    • sproglig udvikling
    • SFL-baseret pædagogik
    • Literacy
    • dansk som andetsprog
    • Legitimation Code Theory
    • systemisk funktionel lingvistik
    • australsk genrepædagogik
    • diskursanalyse
    • pædagogisk arbejde
    • læsning
    • faglig læsning
    • Genrepædagogik
    • folkeskolen
    • skole
    • didaktik
    • sprogudvikling
    • aktionslæring
    • pædagogik
    • Læring, pædagogik og undervisning

    Fingeraftryk

    Fingeraftryk genereres automatisk ud fra videnskabelige udgivelser, hvor de skaber et indeks med vægtede emneord for hver enkelt forsker.
    • 1 Lignende profiler

    Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

    Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller