Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Jeg arbejder med dansk som andetsprog og undervisning af flersprogede elever, primært i læreruddannelsen men også i eftervidereuddannelse og forskning og udvikling. Min forskning fokuserer på den sproglige dimension i fagundervisningen, (andet)sprogsdidaktik, elevers sproglige udvikling, literacy og akademisk skrivning i lærerprofessionen. Som faglig konsulent i projektet “Tidligere sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed” har jeg været ansvarlig for inddragelsen af dansk som andetsprogperspektivet i projektet. Kernen i min faglige interesse er at understøtte og udvikle elevers og studerendes adgang til legitime vidensformer i hhv skolen og læreruddannelsen. Hertil arbejder jeg især med systemisk funktionel lingvistik (SFL) og Legitimation Code Theory (LCT) både som analyseredskaber til at forstå udfordringer i pædagogisk praksis, men også som didaktiske redskaber til planlægning af stilladserende, sprogbaseret undervisning på højt fagligt niveau. Jeg er tovholder og medstifter af det nye LCT-Nordic Netværk samt som bestyrelsesmedlem i NSFL og suppleant i Foreningen for SFL i professionerne.
Arbejdsområder
Arbejder med forskning, uddannelse, kompetenceudvikling og efteruddannelse af lærere, pædagoger og ledere indenfor områderne Dansk som andetsprog, sproglig udvikling og literacy, læsning i fagene; med særlige interesser for inddragelse af den australske genrepædagogik / sprogbaseret læring, lærer-elev interaktioner og stilladsering.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d., Who Knows What? The teaching of knowledge and knowers in a fifth grade Danish as a second language classroom, Danmarks Pædagogiske Universitet
1 feb. 2008 → 10 jun. 2013
Dimissionsdato: 10 jun. 2013
ph.d., Syddansk Universitet
Dimissionsdato: 10 jun. 2013
Cand. mag., Københavns Universitet
aug. 2004 → jul. 2007
Dimissionsdato: 1 jul. 2007
cand. mag. , Københavns Universitet
Dimissionsdato: 1 jul. 2007
FVU-læselærer/ ordblindelærer (for voksne) , CVU København & Nordsjælland
Dimissionsdato: 1 jan. 2006
Bachelor of Arts, German language and literature, Boston University
sep. 1995 → maj 2000
Dimissionsdato: 1 maj 2000
Lærer, Boston University, School of Education
sep. 1995 → maj 2000
Dimissionsdato: 1 maj 2000
BA, Boston University, College of Arts and Sciences
Dimissionsdato: 1 maj 2000
BS, Boston University, School of Education
Dimissionsdato: 1 maj 2000
Ansættelser
ekstern lektor, pædagogik, Københavns Universitet
jan. 2015 → jan. 2016
forsker, adjunkt, Professionshøjskolen UCC
maj 2013 → jan. 2015
ekstern lektor i Dansk som andetsprog, Danmarks Pædagogiske Universitet
1 feb. 2013 → …
timelærer, dansk som andetsprog og pædagogiske fag, Professionshøjskolen UCC
jan. 2013 → jun. 2013
visiting scholar, University of Sydney
jul. 2009 → jun. 2010
ph.d.-stipendiat, Danmarks Pædagogiske Universitet
feb. 2008 → jan. 2013
konsulent, specialpedagogisk studiestøtte, Hovestadens Ordblindeskole
2004 → 2010
lærer, Medway Public Schools
1999 → 2001
Ph.d. stipendiat, Danmarks Pædagogiske Universitet
konsultent i specialpædagogisk studiestøtte, Hovedstadens Ordblindeskole
Visiting Scholar, University of Sydney
Emneord
- sproglig udvikling
- SFL-baseret pædagogik
- Literacy
- dansk som andetsprog
- Legitimation Code Theory
- systemisk funktionel lingvistik
- australsk genrepædagogik
- diskursanalyse
- pædagogisk arbejde
- læsning
- faglig læsning
- Genrepædagogik
- folkeskolen
- skole
- didaktik
- sprogudvikling
- aktionslæring
- pædagogik
- Læring, pædagogik og undervisning
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Semantiske Bølger og Sprogpædagogiske Snegle - En ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder
Meidell Sigsgaard, A.-V. (Projektleder), Pagaard, D. M. (Projektdeltager), Lohse, D. M. (Projektdeltager), Heinrich, S. (Projektdeltager), Schjøtt, S. R. (Projektdeltager), Sveistrup Olsen, P. (Projektdeltager) & Skinhøj, K. (Projektleder)
04/01/21 → 01/07/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Developing Early Foreign Language Learning and Teaching in the Nordic/Baltic Context
Søgaard, K. E. (Projektdeltager), Gregersen, A. S. (Projektdeltager), Thomsen, H. (Projektdeltager), Butzbach Andersen, N. (Projektdeltager), Dahl Jensen, R. (Projektdeltager), Lindschouw, J. (Projektdeltager), von Holst-Pedersen, J. (Projektdeltager), Bulajeva, T. (Projektdeltager), Jakutaviciute Ricciardi, R. (Projektdeltager), Arneson, I. (Projektdeltager), Bjørke, C. (Projektdeltager), Grønn, B. (Projektdeltager), Lindeman, B. (Projektdeltager), Sandvær, A. (Projektdeltager), Speitz, H. (Projektdeltager), Enever, J. (Projektdeltager), Härgestam, M. (Projektdeltager), Lindgren, E. (Projektdeltager), Sandstom, K. (Projektdeltager), Rimmevik, S. (Projektdeltager), Gregersen, A. (Projektleder), Daryai-Hansen, P. (Projektleder) & Meidell Sigsgaard, A.-V. (Projektleder)
01/07/16 → 31/07/18
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Tidligere sprogstart - Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed
Gregersen, A. S. (Projektleder), Søgaard, K. E. (Projektdeltager), Bjerre, K. (Projektdeltager), Ginman, M. (Projektdeltager), Wulff, L. (Projektdeltager), Revier, R. L. (Projektdeltager), Dissing Møller, L. (Projektdeltager), Dyrendom, K. (Projektdeltager), Andersen, N. (Projektdeltager), Henriksen, B. (Projektdeltager), Lindschouw, J. J. (Projektdeltager), Holmen, A. (Projektdeltager), Albrechtsen, D. (Projektdeltager), Meidell Sigsgaard, A.-V. (Projektdeltager), von Holst-Pedersen, J. (Projektdeltager), Dimova, S. (Projektdeltager), Löbl, S. K. (Projektdeltager), Thomsen, H. (Projektleder), Daryai-Hansen, P. (Projektleder), Christensen, K. (Projektdeltager) & Borg, S. (Projektdeltager)
01/03/16 → 01/07/18
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Skrivedidaktik og fagspecific Literacy i Læreruddannelsen
Meidell Sigsgaard, A.-V. (Projektleder), Molbæk, M.-L. (Projektdeltager), Mourier, I.-L. (Projektdeltager) & Vittrup, B. H. L. (Projektdeltager)
01/09/23 → …
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Developing Early Foreign Language Learning and Teaching in the Nordic/Baltic Context
Meidell Sigsgaard, A.-V. (Projektdeltager), Daryai-Hansen, P. (Projektleder), Søgaard, K. E. (Projektdeltager), Thomsen, H. (Projektdeltager), Lindschouw, J. (Projektleder), Gregersen, A. (Projektdeltager), Bulajeva, T. (Projektdeltager), Bjørke, C. (Projektdeltager), Grønn, B. (Projektdeltager), Lindeman, B. (Projektdeltager), Speitz, H. (Projektdeltager), Enever, J. (Projektdeltager), Lindgren, E. (Projektdeltager) & Sandstrom, K. (Projektdeltager)
01/06/16 → 01/07/18
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Semantiske Bølger: sprogligt arbejde med fagligt fokus i natur/teknologiundervisningen
Meidell Sigsgaard, A.-V., Heinrich, S., Pagaard, D. M. & Sveistrup Olsen, P., sep. 2023, I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2023, 3, s. 26-43 17 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Operationalizing the Autonomy dimension of Legitimation Code Theory: A Hallidayan approach
Hill-Madsen, A. & Meidell Sigsgaard, A.-V., 2023, I: Communication & Language at Work - CLAW. 9, 1, s. 36-58 23 s.Bidragets oversatte titel :Udvidelse af Autonomy Dimensionen fra Legitimation Code Theory: en Hallidayan tilgang Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Sproglige aktiviteter med fagligt indhold: puslesætninger i natur-teknologiundervisningen: sproglige aktiviteter med fagligt indhold
Meidell Sigsgaard, A.-V., Lohse, D. M. & Skinhøj, K., jun. 2023, I: Sprogforum. 29, 76, s. 63-74 11 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Scaffolding the Wave: Supporting Student Teachers in Professional Academic Writing Through LCT and SFL
Meidell Sigsgaard, A.-V. & Jacobsen, S. K., jun. 2021, Language in Action: SFL Theory across Contexts. Brisk, M. E. & Schleppegrell , M. J. (red.). Equinox Publishing, s. 177-205 28 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
A Literacy Focus in Science: Teaching preservice primary teachers about semantic gravity
Meidell Sigsgaard, A.-V. & Preston, C., dec. 2024, (Accepteret/In press) I: Teaching Science. 70, 3Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Priser
-
ph.d. stipendium fra Det Frie Forskningsråd
Meidell Sigsgaard, A.-V. (Modtager), 2008
Pris: Legat/scholarship
-
-
Sprogforum (Tidsskrift)
Gregersen, A. S. (Redaktionsgruppemedlem), Jacobsen Pérez, S. (Redaktør af tidsskrift), Kristjansdottir, B. (Redaktør af tidsskrift), Risager, K. (Redaktør af tidsskrift), Svarstad, L. (Redaktør af tidsskrift), Lindschouw, J. (Redaktør af tidsskrift), Jacobsen, S. K. (Redaktionsgruppemedlem) & Meidell Sigsgaard, A.-V. (Redaktionsgruppemedlem)
20 jun. 2023Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Semantic Waves and Linguistic Snails – teaching middle-grades science with inspiration from Legitimation Code Theory and Systemic Functional Linguistics
Meidell Sigsgaard, A.-V. (Anden rolle)
24 aug. 2022 → 26 aug. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Omstændighederne gemmer på den naturfaglige forståelse
Meidell Sigsgaard, A.-V. (Oplægsholder) & Mulvad, R. (Oplægsholder)
28 okt. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
10. LCT-Nordic
Meidell Sigsgaard, A.-V. (Chairman), Hipkiss, A. M. (Deltager) & Larsen, V. (Deltager)
21 aug. 2024 → 22 aug. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Fil -
11.workshop i SFL og socialsemiotik
Sigsgaard, A.-V. M. (Arrangør)
jan. 2015 → jan. 2016Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Presse/medier
-
24 forskere i opråb: Rapport om sprogscreening bygger på misforståelser
Kolstrup, K., Meidell Sigsgaard, A.-V., Steffensen, T. & Thise, H.
27/04/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
-
Indvandrerfamilierne skal gøre mere for at deres børn er klar til folkeskolen
08/12/17
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-