Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Bjørn er faglig leder for FoU-satsningen i naturfagsdidaktik. Bjørns forskningsinteresse er bl.a. rettet mod at forstå talentbegrebet inden for naturfag og potentialer i arbejdet med talenter som målgruppe for undervisning. Aktuelt er Bjørn projektleder på et følge-forskningsprojekt, der undersøger praksiskoblinger mellem læreruddannelse og skole ifm. talentprogrammet i naturfag Copenhagen Honours College. Dette projekt gennemføres i samarbejde med KU. Derudover har Bjørn forsket i progression i naturfaglig undervisning og i fravalg og motivation i relation til naturfag. Bjørn har tidligere været ansat på KU (IND) og kommer senest fra en stilling som lektor på Göteborg Universitets læreruddannelse.
Bjørn er ansat i LU fra den 1/3 2019.
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Kortlægning af natur/teknologi i Danmark. Rammer, praksis og professionel identitet.
Johannsen, B. F. (Projektleder), Wøhlk, E. B. (Projektleder), Andersen, M. F. (CoPI), Olsen, M. B. S. (CoPI), Ellebæk, J. J. (Projektdeltager), Auning, C. (Projektdeltager), Albrechtsen, T. R. S. (Projektdeltager), Thynebjerg, K. A. (Projektdeltager), Petersen, J. H. (Projektdeltager), Thomsen, A. V. (Projektdeltager) & Kjeldsen, C. (Projektdeltager)
01/08/24 → 31/07/26
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
NAFA: Naturfagsakademiet
Ørnby, I. L. (Projektleder), Sillasen, M. K. (Projektleder), Balslev, G. T. M. (Projektleder), Wied, K. (Projektleder), Larsen, J. J. (Projektleder), Ruge, D. (Projektdeltager), Dolin, J. (Projektleder), Hermansen, M. (Projektdeltager), Munksby, N. (Projektdeltager), Levinsen, H. (Projektdeltager), Jensen, N. T. (Projektdeltager), Johannsen, B. F. (Projektdeltager), Aarby, J. (Projektdeltager), Francke, M. S. (Projektdeltager), Broe, M. (Projektdeltager), Nielsen, S. S. (Projektdeltager), Tidemand, S. (Projektdeltager), Nielsen, A. S. (Projektdeltager), Jakobsen, L. S. (Projektdeltager), Olsen, M. B. S. (Projektdeltager), Høiby, R. (Projektdeltager), Pagaard, D. M. (Projektdeltager), Christensen, G. B. (Projektdeltager), Langhoff, J. H. (Projektdeltager), Hansen, K. B. (Projektdeltager), Wøhlk, E. B. (Projektdeltager), Andersen, M. F. (Projektdeltager), Schjøtt, S. R. (Projektdeltager), Cruys-Bagger, S. I. (Projektdeltager) & Hansen, A. (Projektdeltager)
01/08/21 → 30/07/28
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
SCOPE : Science Capital Among Children and Young People in Denmark
Blomgreen, C. B. (Projektleder), Daugbjerg, P. (Projektdeltager), Jakobsen, L. S. (Projektdeltager), Johannsen, B. F. (Projektdeltager), Krogh, L. B. (Projektdeltager), Krøjgaard, F. (Projektdeltager), Nielsen, S. S. (Projektleder) & Sillasen, M. K. (Projektdeltager)
01/08/19 → 01/10/25
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Copenhagen Honours College Følgeforskning
Jensen, N. T. (Projektdeltager), Johannsen, B. F. (Projektdeltager), Ingerslev Pedersen , M. (Projektdeltager) & Sølberg, J. (Projektleder)
01/08/19 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Becoming a teacher: A longitudinal study of teacher identity development in Sweden and Denmark
Rinne, I. (Projektleder), Lundqvist, U. (Projektdeltager), Johannsen, B. F. (Projektdeltager) & Yildirim, A. (Projektdeltager)
01/08/19 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Peer feedback as a professional competence: Students’ experiences of practicing feedback literacy in cross-professional settings.
Ellegaard, M., Jacobsen, D. & Johannsen, B. F., 19 sep. 2024.Bidragets oversatte titel :Peer feedback som professionskompetence Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
-
Peer feedback as a professional competence: Students’ experiences of practicing feedback literacy in professional settings.
Ellegaard, M., Johannsen, B. F. & Jacobsen, D., 6 jun. 2024, Book of Abstracts: ICED24 Kenya. Nairobi: United States International University Africa, s. 71 1 s.Bidragets oversatte titel :Peer feedback som professionskompetence Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Abstrakt i proceeding › peer review
Åben adgang -
Place'ing Doubt Within Preservice Teacher Education
Holmen, M. R., Langkjær, J. & Johannsen, B. F., aug. 2023, s. 461. 1 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Åben adgang -
Science Talent and Unlimited Devotion: An Investigation of the Dynamics of University Students’ Science Identities Through the Lens of Gendered Conceptualisations of Talent
Holmegaard, H. T. & Johannsen, B. F., 2023, Contributions from Science Education Research. Tolstrup Holmegaard, H. & Archer, L. (red.). Springer, s. 113-140 28 s. (Contributions from Science Education Research, Bind 12).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
“When you get out there, you don't have a toolbox”. A comparative study of student teacher's identity development in Swedish and Danish teacher education
Rinne, I., Lundqvist, U., Johannsen, B. F. & Yildirim, A., 1 feb. 2023, I: Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies. 122, s. 1-10 10 s., 103958.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
- 1 Foredrag eller oplæg
-
Nyt fra Semantiske Bølger og Sprogpædagogiske Snegle - en ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltageslesmuligheder
Meidell Sigsgaard, A.-V. (Oplægsholder), Lohse, D. M. (Oplægsholder), Pagaard, D. M. (Oplægsholder), Heinrich, S. (Oplægsholder) & Johannsen, B. F. (Anden rolle)
14 dec. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
-
På Naturvidenskab spotter mandlige undervisere nemmest talent hos mandlige studerende
30/10/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
-
Kvinder har (åbenbart) ikke talent - her er forklaringen
31/08/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie