Intet billede af Camilla Hellsten Østergaard

Camilla Hellsten Østergaard

Ph.D. og Cand. Pæd. Matematikdidaktik

  • 14
    Citationer
20102025

Publikationer pr. år

Personlig profil

Kompetencer

Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Introduktion til matematik
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Statistik og sandsynlighed
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Lineær algebra
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Naturfagsdidaktik
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007

Forsknings- og udviklingsområder

Mit primære forskningsfelt er matematikdidaktik, med særlig fokus på statistikdidaktik. Jeg er især optaget af børns læring i matematikklasserummet og den paradidaktisk infrastruktur. Den paradidaktiske infrastruktur omfatter det, der eksisterer uden for klasserummet, herunder formatet af læreplaner, lærebøger, lærevejledninger og lærerfaglig udvikling i eksempelvis professionelle læringsfællesskaber. 

Min forskning har blandt andet omhandlet forskellige undervisningsparadigmer, herunder paradigm of questioning the world. I dette paradigme undersøger og bearbejder elever store og relevante spørgsmål i en dialektisk proces. Gennem denne tilgang oplever eleverne vigtigheden af at arbejde undersøgende og udvikle ny faglig viden. 

Jeg har i min forskning haft fokus på komparative studier, hvor jeg undersøger, hvordan undervisning udspiller sig i henholdsvis Danmark og Japan. Her analyserer jeg, hvordan den paradidaktiske infrastruktur, som fx læringsressourcer og læreres muligheder for efteruddannelse, kan fungere som en forklaringsramme. 

Et andet centralt fokus i min forskning er læreres mulighed for matematikfaglig udvikling, især hvordan lærere i fællesskab udvikler viden om matematikundervisning gennem fælles studier af elevers matematiklæring. 

Mine forskningsprojekter har grundskolen og læreruddannelsen som primær genstandsfelt. 

Jeg er tovholder og ansvarlig for den matematikdidaktiske forsknings- og udviklingssatsning på Professionshøjskolen København. 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Matematik, Danmarks Pædagogiske Universitet

Dimissionsdato: 1 jan. 2011

Suppleringsuddannelse, Danmarks Pædagogiske Universitet

Dimissionsdato: 1 jan. 2005

Dansk og matematik, Ribe Lærerseminarium

aug. 1994jun. 1998

Dimissionsdato: 16 jun. 1998

Ansættelser

Ekstern lektor, Danmarks Pædagogiske Universitet

1 aug. 201530 jun. 2016

Adjunkt, Professionshøjskolen UCC

1 aug. 200830 jun. 2012

Lærer, Mariendal Friskole

1 feb. 200130 jul. 2004

Lærer, Fourfeldtskolen, Esbjerg

1 aug. 199930 jul. 2001

Sproglærer, Menntaskolinn vid Sund

1999

Lærer, Kanyakumari Public School

1998

Lærer, Esbjerg Ungdomsskole

19962001

Fingeraftryk

Fingeraftryk genereres automatisk ud fra videnskabelige udgivelser, hvor de skaber et indeks med vægtede emneord for hver enkelt forsker.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller