Projekter pr. år
Personlig profil
Kompetencer
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fagFag: Introduktion til matematik
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Statistik og sandsynlighed
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Lineær algebra
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Naturfagsdidaktik
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Forsknings- og udviklingsområder
Mit primære forskningsfelt er matematikdidaktik, med særlig fokus på statistikdidaktik. Jeg er især optaget af børns læring i matematikklasserummet og den paradidaktisk infrastruktur. Den paradidaktiske infrastruktur omfatter det, der eksisterer uden for klasserummet, herunder formatet af læreplaner, lærebøger, lærevejledninger og lærerfaglig udvikling i eksempelvis professionelle læringsfællesskaber.
Min forskning har blandt andet omhandlet forskellige undervisningsparadigmer, herunder paradigm of questioning the world. I dette paradigme undersøger og bearbejder elever store og relevante spørgsmål i en dialektisk proces. Gennem denne tilgang oplever eleverne vigtigheden af at arbejde undersøgende og udvikle ny faglig viden.
Jeg har i min forskning haft fokus på komparative studier, hvor jeg undersøger, hvordan undervisning udspiller sig i henholdsvis Danmark og Japan. Her analyserer jeg, hvordan den paradidaktiske infrastruktur, som fx læringsressourcer og læreres muligheder for efteruddannelse, kan fungere som en forklaringsramme.
Et andet centralt fokus i min forskning er læreres mulighed for matematikfaglig udvikling, især hvordan lærere i fællesskab udvikler viden om matematikundervisning gennem fælles studier af elevers matematiklæring.
Mine forskningsprojekter har grundskolen og læreruddannelsen som primær genstandsfelt.
Jeg er tovholder og ansvarlig for den matematikdidaktiske forsknings- og udviklingssatsning på Professionshøjskolen København.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Matematik, Danmarks Pædagogiske Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 2011
Suppleringsuddannelse, Danmarks Pædagogiske Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 2005
Dansk og matematik, Ribe Lærerseminarium
aug. 1994 → jun. 1998
Dimissionsdato: 16 jun. 1998
Ansættelser
Ekstern lektor, Danmarks Pædagogiske Universitet
1 aug. 2015 → 30 jun. 2016
Adjunkt, Professionshøjskolen UCC
1 aug. 2008 → 30 jun. 2012
Lærer, Mariendal Friskole
1 feb. 2001 → 30 jul. 2004
Lærer, Fourfeldtskolen, Esbjerg
1 aug. 1999 → 30 jul. 2001
Sproglærer, Menntaskolinn vid Sund
1999
Lærer, Kanyakumari Public School
1998
Lærer, Esbjerg Ungdomsskole
1996 → 2001
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Levedygtige lektionsstudier på læreruddannelsen
Østergaard, C. H. (Projektleder) & Honoré, I. R. (Projektleder)
01/09/23 → 01/12/28
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Lærerstuderendes forståelse af digitale dannelse og teknologiforståelse
Slot, M. F. (Projektleder), Østergaard, C. H. (Projektdeltager), Minuz, E. (Projektdeltager), Dissing Møller, L. (Projektdeltager), Havsager, P. S. (Projektdeltager) & Winkler, S. O. (Projektdeltager)
01/08/23 → 01/01/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Hvordan kan du vide det?
Højbjerg, K. (Projektleder), Østergaard, C. H. (Projektdeltager), Johansen, S. G. (Projektdeltager), Bundgaard, M. A. (Projektdeltager), Olsen, I. M. L. (Projektdeltager), Færch, J. V. (Projektdeltager) & Holm, A. (Projektdeltager)
01/09/25 → 30/06/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
Ny SeSam i Matematik
Østergaard, C. H. (Projektleder), Færch, J. V. (Projektleder), Malm, S. G. (Projektdeltager), Havsager, P. S. (Projektleder), Schewitsch, P. S. (Projektleder), Cosan, D. D. (Projektdeltager) & Olsen, I. M. L. (Projektdeltager)
01/01/23 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Didactical design – Study and Research Paths for Statistical Literacy (PhD project)
Østergaard, C. H. (Projektleder)
01/01/19 → 26/05/23
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Contradicting activity systems–learning from large-scale interventions that fail to change mathematics teaching practice as intended
Larsen, D. M., Østergaard, C. H. & Rasmussen, K., feb. 2024, I: Journal of Mathematics Teacher Education. 27, 1, s. 5-28 24 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Digital dannelse og anvendelse af teknologier på læreruddannelsen: En spørgeskemaundersøgelse om lærerstuderendes syn på digital dannelse, digitalisering i skolen og brug af kunstig intelligens
Slot, M. F., Minuz, E., Askitis, D., Havsager, P. S., Dissing Møller, L., Winkler, S. O. & Østergaard, C. H., 6 feb. 2024, Kbh.: Københavns Professionshøjskole. 16 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Fil113 Downloads (Pure) -
Questioning the world: a dialectic of study and research
Østergaard, C. H. & Larsen, D. M., jul. 2023, Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). Drijvers, P., Csapodi, C., Palmér, H., Gosztonyi, K. & Kónya, E. (red.). Budapest: Alfréd Rényi Institute of Mathematics, s. 982-989 7 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Konferenceartikel i proceeding › peer review
Åben adgang -
Two inquiry approaches to STEM: the role of mathematics
Larsen, D. M. & Østergaard, C. H., jul. 2023, Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). Drijvers, P., Csapodi, C., Palmér, H., Gosztonyi, K. & Kónya, E. (red.). Budapest: Alfréd Rényi Institute of Mathematics, s. 4469-4476 7 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Konferenceartikel i proceeding › peer review
Åben adgang -
An inquiry perspective on statistics in lower secondary school in Denmark and Japan–An elaboration and modelling of the anthropological theory of the didactic through two statistics classrooms
Østergaard, C. H., okt. 2022, I: European Journal of Science and Mathematics Education. 10, 4, s. 529-546 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
-
13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
Østergaard, C. H. (Oplægsholder) & Larsen, D. M. (Oplægsholder)
10 jul. 2023 → 14 jul. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Congress of European Research in Mathematics Education (CERME 8)
Larsen, D. M. (Oplægsholder), Østergaard, C. H. (Oplægsholder) & Skott, J. (Deltager)
6 feb. 2013 → 10 feb. 2013Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
Larsen, D. M. (Oplægsholder) & Østergaard, C. H. (Oplægsholder)
6 feb. 2019 → 10 feb. 2019Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
International Association for Statistical Education, Satellite Conferences
Østergaard, C. H. (Oplægsholder)
13 aug. 2019 → 16 aug. 2019Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
International Conference on Teaching Statistics
Østergaard, C. H. (Oplægsholder) & Larsen, D. M. (Oplægsholder)
11 sep. 2022 → 16 sep. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference