Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Ph.d og Lektor i pædagogik.
Mit forskningsarbejde er rettet mod udvikling og formidling af viden om små børns hverdagsliv i daginstitutioner. Denne viden er forankret i forskning om børns fællesskaber og livsførelse i daginstitutionen, tværprofessionelt samarbejde som tidlig indsats samt inklusion som politisk og pædagogisk dagsorden.
Jeg er særligt optaget af at arbejde med praksisforskning (participatoriske metoder) og udvikle viden i samarbejde med henholdsvis børn, pædagoger og forældre som medforskere og dermed som vidensgenererende. Aktuelt er min forskning rettet mod konfliktuelt forældresamarbejde i vuggestuen samt mod hvordan pædagogiske organiseringer med mindre børnegrupper kan medvirke til at skabe højere kvalitet i daginstitutionen.
Andre aktiviteter der medvirker til at kvalificere mit forsknings- og undervisningsarbejde er min funktion som redaktør på det nordiske forskningstidsskrift 'Barn' under NTNU samt min deltagelse i følgende forskningsnetværk:
2018 - Medlem af Kritisk psykologisk forskningsnetværk (KRISPY) leder af netværk lektor Anja Hvidtfelt Stanek, SDU
2014 - Medlem af forskningsnetværk ’Praksisforskning i udvikling’ (PIU) leder af netværk professor Charlotte Højholt, RUC
2014 - Medlem af Nordisk Netværk for Barnlivs forskning
Arbejdsområder
Primære arbejdsområder:
Forskning i børns og professionelles hverdagsliv, forældresamarbejde og tværfagligt samarbejde.
Undervisning i almenpædagogik med særligt fokus på små børn hverdagsliv og fællesskaber, herunder tidlig indsats i vuggestuen
Øvrige arbejdsområder:
Forskning i pædagogisk faglighed og professionalitet.
Udviklingsarbejde i kommuner med fokus på inklusion. PD undervisning indefor områder omhandlende udsathed, inklusion, tidlig indsats og forældresamarbejde.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Phd, Små børns fællesskabelse i en flertydig vuggestuepraksis, Roskilde Universitet
1 mar. 2014 → 14 mar. 2017
Dimissionsdato: 20 jun. 2017
1 sep. 1996 → 1 mar. 2004
Ansættelser
Ph.d. stipendiat, Roskilde Universitet
1 jan. 2014 → 13 mar. 2017
Lektor, Københavns pædagog seminarium
1 mar. 2010 → 1 jan. 2014
adjunkt, Københavns pædagog seminarium
1 mar. 2007 → 1 mar. 2010
Projektkonsulent, NVIE Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion
1 mar. 2007 → 1 apr. 2011
underviser, Gladsaxe Pædagog Seminarium
1 apr. 2004 → 1 mar. 2007
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Børns hverdagsliv i daginstitutionen, tidlig indsats, tværfagligt samarbejde
- Børn og unge
- forældresamarbejde, familier i udsatte positioner
Netværk
Projekter
- 8 Afsluttet
-
-
Pædagogen som frontløber, Pædagogisk faglighed i barnets første 1000 dage med særligt fokus på tværprofessionelt samarbejde
Lind, U., Munck, C., Houmøller, K. & Kirkeby, J. V.
01/02/21 → 01/02/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Pædagogen som frontløber, Pædagogisk faglighed i barnets første 1000 dage med særligt fokus på tværprofessionelt samarbejde
Lind, U., Munck, C. & Houmøller, K.
01/01/21 → 31/01/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
-
Communitypædagogik: Gentænkning af pædagogisk arbejde med social mobilitet og forebyggelse i daginstitutioner
Thingstrup, S., Lind, U., Prins, K. M., Munck, C., Marschall, A., Smidt, M. B. & Østergaard, L. M.
01/03/18 → 31/12/20
Projekter: Projekt › Forskning
-
Becoming Socially Invisible: Exploring children’s participation in the light of pedagogues precarious working conditions
Marschall, A. & Munck, C., 2023, I: Childhood.Bidragets oversatte titel :Når børn bliver socialt usynlige Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Care and ethical discernment
Munck, C. & Marschall, A., 3 maj 2023, (Under udarbejdelse) Professional Ethics in Welfare Work and Education – Nordic Perspectives. Ribers, B. & Warring, N. (red.). RoutledgePublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Forældresamarbejde i praksis
Munck, C., 2023, (Under udarbejdelse) Akademisk Forlag. 150 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Formidling
-
Forældresamarbejde og pædagogisk værtskab: i daginstitutionen
Marschall, A. & Munck, C., 8 maj 2023, (Accepteret/In press) Kbh.: Akademisk Forlag.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Formidling
-
Mindre børnegrupper -højere kvalitet
Munck, C., Marschall, A. & Hermansen, J., 1 maj 2023, (Under udarbejdelse) Københavns Professionshøjskole.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
-
Barn, hverdagsliv og profesjonelle praksisser
Crisstina Munck (Deltager)
22 okt. 2015 → 23 okt. 2015Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
-
Barn (Tidsskrift)
Crisstina Munck (Redaktionsgruppemedlem)
29 okt. 2021Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Barn (Tidsskrift)
Crisstina Munck (Redaktionsgruppemedlem)
1 nov. 2017 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Barn (Tidsskrift)
Crisstina Munck (Redaktionsgruppemedlem)
20 sep. 2021Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Barn (Tidsskrift)
Crisstina Munck (Redaktionsgruppemedlem)
8 sep. 2021Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
Presse/medier
-
-
PRM / Forskere: Pædagoger spiller en nøglerolle i modtagelsen af ukrainske familier
Crisstina Munck & Susanne Bregnbæk
06/04/22
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Pædagoger spiller en nøglerolle i modtagelsen af ukrainske flygtninge
Crisstina Munck & Susanne Bregnbæk
04/04/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
NYE PÆDAGOGER FÅ R VÆRKTØJSKASSE TIL AT HÅNDTERE UD SATHED
07/03/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie