Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Docent og Ph.d. for forskningsprogrammet "Børns hverdagsliv i dagtilbud, indskoling og SFO".
Min forskning er rettet mod udvikling og formidling af viden om små børns hverdagsliv i daginstitutioner med særligt fokus på udsathedsroblematikker for børn. jeg har arbejdet med børns betydning for børn, børns deltagelse i børnefællesskaber og deres livsførelse i daginstitutionen. Som en central del af børns hverdagsliv i daginstitutionen, har jeg forsket i betydningen af forældresamarbejde samt pædagogers arbejde med opsporing af bekymringsvækkende børneliv, herunder tværprofessionelt samarbejde.
Jeg er særligt optaget af at arbejde med praksisforskning (participatoriske metoder) og udvikle viden i samarbejde med henholdsvis børn, pædagoger og forældre som medforskere og dermed som vidensgenererende.
De senere år har jeg forsker i pædagogers arbejde i udsatte bolig områder hvor det almenpædagogiske arbejde fletter sig sammen med socialpædagogiske opgaver.
Uddannelse og kurser:
2022-2023, Projektleder kursus, Mannaz
2017, Ph.d. i Hverdagslivets Socialpsykologi, "Små børns fællesskabelse i en flertydig vuggestuepraksis", Roskilde Universitet
2003, Cand. mag. i pædagogik, specialisering i Almen Pædagogik
Andre aktiviteter der medvirker til at kvalificere mit forsknings- og undervisningsarbejde er følgende:
Redaktionsansvar:
2017-2022: Redaktør "BARN, tidsskrift, Forskning om barn og barndom i Norden"
Ekspertgruppemedlem:
2023, Projekt: "Dagtilbud og børn i udsatte positioner", EVA, Danmarks Evalueringsinstitut
Forskningsgruppesmedlem:
2024 - medlem af PPR Forsk - Nationalt Center for PPR forskning, DPU, Århus Universitet
2018 - Medlem af Kritisk psykologisk forskningsnetværk (KRISPY) leder af netværk lektor Anja Hvidtfelt Stanek, SDU
2014 - Medlem af forskningsnetværk ’Praksisforskning i udvikling’ (PIU) leder af netværk professor Charlotte Højholt, RUC
2014 - Medlem af Nordisk Netværk for Barnlivs forskning
Arbejdsområder
Primære arbejdsområder:
Forskning i små børns hverdagsliv, udsathed i børns og familiers liv, pædagogers faglighed, forældresamarbejde og tværfagligt samarbejde.
Undervisning i socialpsykologi og pædagogik med særligt fokus på små børn hverdagsliv og fællesskaber, herunder udsathedsproblematikker for børn og familier og pædagogers arbejde med tidlig indsats i vuggestuen.
Øvrige arbejdsområder:
Oplæg på nationale konferencer om udsathed i daginstitutionen og pædagogers socialpædagogiske arbejde i almenpædagogiske daginstitutioner.
Undervisning på Pædagogisk Diplomuddannelse med fokus på social inklusion, udsathed, tidlig indsats og forældresamarbejde.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Phd, Små børns fællesskabelse i en flertydig vuggestuepraksis, Roskilde Universitet
1 mar. 2014 → 14 mar. 2017
Dimissionsdato: 20 jun. 2017
1 sep. 1996 → 1 mar. 2004
Ansættelser
Ph.d. stipendiat, Roskilde Universitet
1 jan. 2014 → 13 mar. 2017
Lektor, Københavns pædagog seminarium
1 mar. 2010 → 1 jan. 2014
adjunkt, Københavns pædagog seminarium
1 mar. 2007 → 1 mar. 2010
Projektkonsulent, NVIE Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion
1 mar. 2007 → 1 apr. 2011
underviser, Gladsaxe Pædagog Seminarium
1 apr. 2004 → 1 mar. 2007
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Børns hverdagsliv i daginstitutionen, tidlig indsats, tværfagligt samarbejde
- Børn og unge
- forældresamarbejde, familier i udsatte positioner
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Ulighedens sorte boks - Børns deltagelsesmuligheder i deres institutionelle hverdagsliv
Munck, C. (CoPI) & Testmann, L. (Projektdeltager)
01/04/25 → 31/03/29
Projekter: Projekt › Forskning
-
Proprax: Specialisering i praksis
Tofteng, D. M. B. (Projektleder), Munck, C. (Projektdeltager), Larsen, V. (Projektdeltager), Gregersen, T. (Projektdeltager), Vestergaard, S. L. (Projektdeltager), Hjejle, J. A. B. (Projektdeltager), Boëtius, S. (Projektdeltager), Wagner, M. M. (Projektdeltager), Siersted, A. M. (Projektdeltager), Vanghøj, H. D. B. (Projektdeltager), Kampp, G. (Projektdeltager), Halkier, L. (Projektdeltager), Kaspersen, L. S. (Projektdeltager) & Damsgaard, B. H. (Projektdeltager)
01/09/23 → 31/01/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
Pædagogen som frontløber, Pædagogisk faglighed i barnets første 1000 dage med særligt fokus på tværprofessionelt samarbejde
Lind, U. (Projektleder), Munck, C. (Projektdeltager), Houmøller, K. (Projektdeltager) & Kirkeby, J. V. (Projektdeltager)
01/02/21 → 01/02/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Mindre børnegrupper - højere kvalitet
Marschall, A. (Projektdeltager) & Munck, C. (Projektleder)
01/05/19 → 30/04/23
Projekter: Projekt › Forskning
-
Communitypædagogik: Gentænkning af pædagogisk arbejde med social mobilitet og forebyggelse i daginstitutioner
Thingstrup, S. (Projektleder), Lind, U. (Projektdeltager), Prins, K. M. (Projektdeltager), Munck, C. (Projektdeltager), Marschall, A. (Projektdeltager), Smidt, M. B. (Projektdeltager) & Østergaard, L. M. (Projektdeltager)
01/03/18 → 31/12/20
Projekter: Projekt › Forskning
-
Forskere: Pædagogik handler om mennesker, ikke manualer. Derfor kan omsorgsarbejde ikke sættes på formel
Marschall, A. & Munck, C., 10 mar. 2025, I: Altinget.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Kommentar/debat
-
fortællinger fra Praksis: materialesamling fra projektet specialisering i praksis
Vestergaard, S. L., Halkier, L., Kaspersen, L. S., Boëtius, S., Wagner, M. M., Damsgaard, B. H., Gregersen, T., Hjejle, J. A. B., Siersted, A. M., Kampp, G., Buch Vanghøj, H. D., Tofteng, D. M. B. (Andet), Larsen, V. (Andet) & Munck, C. (Andet), 2025, 54 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Fil1 Downloads (Pure) -
Langsom Pædagogik: Nye veje til kvalitet i dagtilbud
Marschall, A. & Munck, C., 2025, (Under udarbejdelse) Dafolo. 140 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Formidling
-
Omsorgspraksis i skyggerne
Munck, C. & Marschall, A., 2025, (Accepteret/In press) I: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 20 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Pedagogical boundary work: when the welfare state becomes entangled with family affairs
Munck, C. & Marschall, A., 2025, (E-pub ahead of print) I: Early Years. 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
-
Barn, hverdagsliv og profesjonelle praksisser
Munck, C. (Deltager)
22 okt. 2015 → 23 okt. 2015Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
-
Barn (Tidsskrift)
Munck, C. C. C. F. (Redaktionsgruppemedlem)
15 sep. 2018Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Barn (Tidsskrift)
Munck, C. (Redaktionsgruppemedlem)
1 aug. 2017 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Barn (Tidsskrift)
Munck, C. C. C. F. (Redaktionsgruppemedlem)
1 sep. 2017 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Barn (Tidsskrift)
Munck, C. (Redaktionsgruppemedlem)
20 sep. 2021Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
Presse/medier
-
Pædagogik handler om mennesker, ikke manualer. Derfor kan omsorgsarbejde ikke sættes på formel
10/03/25
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Forskere: Pædagogik handler om mennesker, ikke manualer. Derfor kan omsorgsarbejde ikke sættes på formel
09/03/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Kommune vil ansætte teenagere til at arbejde i børnehaver - det får ros fra minister
17/01/25
6 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Børnene risikerer at mistrives: Derfor er det problematisk at ansætte 14årige i børnehaver.
16/01/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Ekspert: Ansættelse af 14-17årige i børnehaver kan skabe børn i mistrivsel
16/01/25
3 elementer af Mediedækning
Presse/medie