Billede af Crisstina Mossbeck
  • 2
    Citationer
20092025

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Docent og Ph.d. for forskningsprogrammet "Børns hverdagsliv i dagtilbud, indskoling og SFO".

Min forskning er rettet mod udvikling og formidling af viden om små børns hverdagsliv i daginstitutioner med særligt fokus på udsathedsroblematikker for børn. jeg har arbejdet med børns betydning for børn, børns deltagelse i børnefællesskaber og deres livsførelse i daginstitutionen. Som en central del af børns hverdagsliv i daginstitutionen, har jeg forsket i betydningen af forældresamarbejde samt pædagogers arbejde med opsporing af bekymringsvækkende børneliv, herunder tværprofessionelt samarbejde. 

Jeg er særligt optaget af at arbejde med praksisforskning (participatoriske metoder) og udvikle viden i samarbejde med henholdsvis børn, pædagoger og forældre som medforskere og dermed som vidensgenererende.

De senere år har jeg forsker i  pædagogers arbejde i udsatte bolig områder hvor det almenpædagogiske arbejde fletter sig sammen med socialpædagogiske opgaver. 

Uddannelse og kurser:

2022-2023, Projektleder kursus, Mannaz

2017, Ph.d. i Hverdagslivets Socialpsykologi, "Små børns fællesskabelse i en flertydig vuggestuepraksis", Roskilde Universitet

2003, Cand. mag. i pædagogik, specialisering i Almen Pædagogik

Andre aktiviteter der medvirker til at kvalificere mit forsknings- og undervisningsarbejde er følgende:

Redaktionsansvar:

2017-2022: Redaktør "BARN, tidsskrift, Forskning om barn og barndom i Norden"

Ekspertgruppemedlem:

2023, Projekt: "Dagtilbud og børn i udsatte positioner", EVA, Danmarks Evalueringsinstitut

Forskningsgruppesmedlem:

2024 - medlem af PPR Forsk - Nationalt Center for PPR forskning, DPU, Århus Universitet

2018 - Medlem af Kritisk psykologisk forskningsnetværk (KRISPY) leder af netværk lektor Anja Hvidtfelt Stanek, SDU

2014 - Medlem af forskningsnetværk ’Praksisforskning i udvikling’ (PIU) leder af netværk professor Charlotte Højholt, RUC

2014 - Medlem af Nordisk Netværk for Barnlivs forskning

 

 

Arbejdsområder

Primære arbejdsområder:

Forskning i små børns hverdagsliv, udsathed i børns og familiers liv, pædagogers faglighed, forældresamarbejde og tværfagligt samarbejde.

Undervisning i  socialpsykologi og pædagogik med særligt fokus på små børn hverdagsliv og fællesskaber, herunder udsathedsproblematikker for børn og familier og pædagogers arbejde med tidlig indsats i vuggestuen.


Øvrige arbejdsområder:

Oplæg på nationale konferencer om udsathed i daginstitutionen og pædagogers socialpædagogiske arbejde i almenpædagogiske daginstitutioner.

Undervisning på Pædagogisk Diplomuddannelse med fokus på  social inklusion, udsathed, tidlig indsats og forældresamarbejde.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Phd, Små børns fællesskabelse i en flertydig vuggestuepraksis, Roskilde Universitet

1 mar. 201414 mar. 2017

Dimissionsdato: 20 jun. 2017

1 sep. 19961 mar. 2004

Ansættelser

Ph.d. stipendiat, Roskilde Universitet

1 jan. 201413 mar. 2017

Lektor, Københavns pædagog seminarium

1 mar. 20101 jan. 2014

adjunkt, Københavns pædagog seminarium

1 mar. 20071 mar. 2010

Projektkonsulent, NVIE Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion

1 mar. 20071 apr. 2011

underviser, Gladsaxe Pædagog Seminarium

1 apr. 20041 mar. 2007

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børns hverdagsliv i daginstitutionen, tidlig indsats, tværfagligt samarbejde
  • Børn og unge
  • forældresamarbejde, familier i udsatte positioner

Fingeraftryk

Fingeraftryk genereres automatisk ud fra videnskabelige udgivelser, hvor de skaber et indeks med vægtede emneord for hver enkelt forsker.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller