Projekter pr. år
Personlig profil
Forsknings- og udviklingsområder
Min aktuelle forskning omhandler udvikling af uddannelses- og undervisningspraksis gennem uddannelseseksperimenter herunder særlig fokus på eksperiment – og praksisbaserede læringsformer. Mit interessefelt er pædagogik, didaktik og ledelse, mere specifikt innovation og entreprenørskab, samt den mere organisatoriske sammenhæng uddannelse indgår i - herunder forandringer, kompetenceudvikling og lærerarbejde.
Præsentation
Faglig projektledelse af forsknings – og udviklingsprojekter. Herunder bl.a redaktør for antologi ” Ny uddannelsespraksis” og forfatter til artikler i bl.a. Gjallerhorn september 2015, NJ VET og Dansk Pædagogisk Tidsskrift 2019 . Oplægsholder ved diverse konferencer og deltager med paper ved forskningskonferencer.
Ledelse og organisationsudvikling inden for det erhvervsrettede uddannelsesområde. Ledelsesarbejde på et strategisk niveau. Understøttelse af strategisk arbejde, f.eks. styregruppemedlem for EUD – reformen på TEC. Udvikling af strategiske løsninger med henblik på kvalitet i kerneydelsen. Udarbejdelse af udviklings, kvalitets – og pædagogiske strategier og understøttende processer og metode. Udvikling og gennemførelse af et strategisk kompetenceudviklingsprogram.
Projektledelse på diverse forsknings - og udviklingsprojekter. Projekt – og programledelse af store komplekse forandringsinitiativer. Kompleks projekt-og økonomistyring og projektadministration. Procesforståelse og procesforbedring herunder også driftsforståelse og driftsforbedring.
Bestyrelsesarbejde ved Fodterapeutskolens bestyrelse, repræsentant fra NCE. Fokus: Forståelse for erhvervsuddannelsessystemet generelt, kvalitet i lærerarbejdet og pædagogisk- og faglig udvikling
Uddannelsesudvikling indenfor det ungdomspædagogiske og professionsfaglige område med fokus på lærerarbejde, ledelsesudvikling, kompetenceudvikling, reformimplementering, evaluering og kvalitet, vejledning, pædagogik og didaktik. Udvikling af indhold og form på både hoved – og grundforløb på erhvervsuddannelserne.
Tæt samarbejde med uddannelseschefer og mellemledere om løsning på forskellige udfordringer knyttet til lærerarbejdet og forandringsinitiativer knyttet til kerneydelsen.
Undervisning og vejledning på pædagogisk diplomniveau for erhvervs – og gymnasielærere og ledere og på professionsniveau på læreruddannelsen i fagene pædagogik og læring ( lærerens grundfaglighed PL)
Deltagelse i internationale aktiviteter og konferencer med udvikling, artikler og oplæg samt deltagelse i netværk – f.eks. EU VETNET for VET-leadership, EAPRIL og ECER
Oplæg/foredragsholder på konferencer og seminarer.
Udvikling af flere forandrings- og innovationsaktiviteter, der er i drift, f.eks. kan nævnes Uddannelseslaboratoriet (Region H) Pioneruddannelses (UVM) innovationsuddannelsen (NCE) og ambassadøruddannelsen (F&U Metropol).
Kompetencer
Kompetencegivende kurser:Uddannelsesbetegnelse: Ledelse af XL projekter
Fag: Projektledelse
Uddannelsesinstitution: Professionshøjskolen Metropol og Implement
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2013
Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Øvet
Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Professionel
Networking: Flere års erfaring
Fundraising: Flere års erfaring
Administration: Flere års erfaring
Ledelse: Nogen erfaring
projektledelse : Professionel
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d. studerende , Roskilde Universitet
2018 → 2022
Master I projekt, proces og forandringsledelse, Roskilde Universitet
… → 2011
Cand pæd. Generel pædagogik, Aarhus Universitet
… → 2010
Lektorkvalificering, DEL / NCE
… → 2010
Uddannelsesvejleder, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
… → 2002
Pædagogisk diplomuddannelse, Danmark Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
… → 2001
Pædagogisk grunduddannelse, Frederiksbergseminarium
… → 1993
Ansættelser
Lektor , Professionshøjskolen Metropol
2015 → …
Censor i det fælles censorkorps i pædagogik mv., Aarhus Universitet
2014 → …
Projektchef Det Erhvervsrettede Uddannelseslaboratorium, Professionshøjskolen Metropol
2012 → 2015
Pædagogisk konsulent /Lektor , Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
2005 → 2011
Udviklingskonsulent , TEC - Teknisk Erhvrevsskole Center
2003 → 2005
Pædagogisk udviklingskonsulent, Landtransportskolen
2001 → 2003
Vejleder, reformkonsulent og underviser , Landtransportskolen
1997 → 2001
Projektleder og underviser , Havneskolen
1994 → 1997
Underviser, Landtransportskolen
1993 → 1994
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- kompetenceudvikling
- innovation og entreprenørskab
- læring
- pædagogisk iagttagelse
- entreprenørskab
- implementering
- organisationsudvikling
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- kvalitetssikring
- projektledelse
- didaktik
- aktionslæring
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Udvikling teori-praksiskoblinger i faget Pædagogik og Almen didaktik
Voigt, J. K. K. (Projektdeltager), Sjøgren-Nielsen, L. (Projektdeltager) & Sørensen, D. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Ny Herlev uddannelsesskole
Wistoft, K. (CoPI), Harder, J. A. (Projektdeltager), Madsen, L. (Projektleder), Eggert, A. (CoPI), Buch Jensen, K. (Projektdeltager) & Sørensen, D. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/29
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil -
Praksisfaglighed i Læreruddannelsen
Molbæk, M.-L. (Projektdeltager), Hansen, B. K. (Projektleder) & Sørensen, D. (Projektleder)
01/01/23 → 01/07/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Koncept for efteruddannelsesforløb i Faglig Entreprenørskab på diplomniveau - Værdier, principper
Koch, H. H. (Projektleder) & Sørensen, D. (Projektleder)
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil -
Følgeforskning af didaktiske udviklingslaboratorier i læreruddannelsen
Kaas, L. A. (Projektdeltager), Canger, T. (Projektleder) & Sørensen, D. (Projektdeltager)
01/08/20 → 30/06/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Chapter 15: When Social Cognitivism and an Existential Learning Approach is the Answer
Voigt, J. K. K., Knudsmoen, H., Minna, M., Faldet, A.-C., Harju-Luukkainen, H. & Sørensen , D., 1 maj 2025, (Under udarbejdelse) A Nordic Perspective on Teacher Wellbeing in Educational Contexts. RoutledgePublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Pædagogisk og faglig vision for en kommende uddannelsesskole i samarbejde mellem Herlev Kommune og Københavns Professionshøjskole
Wistoft, K., Sørensen , D. & Buch Jensen, K., 27 maj 2024, (Under udarbejdelse)Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
-
Innovation og entreprenørskab
Sørensen , D. & Gottlieb, S., 2023, Erhvervsdidaktisk opslagsbog. Riis, M. & Brodersen, A. (red.). Kbh. : Hans Reitzels Forlag, s. 161-166 6 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Inspirationsnotat til praksisfaglighed: august 2023
Sørensen , D. & Hansen, B. K., 31 aug. 2023, Kbh.: Københavns Professionshøjskole. 10 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Fil13 Downloads (Pure) -
Hvis praktikeksperimenter er svaret , hvad er så spørgsmålet: Hvilke praktikrelaterede aktiviteter kan skabe øget sammenhæng mellem praktikundervisning (teori) og praktik på en skole (praksis) med henblik på udvikling af de studerendes lærerprofessionalitet
Sørensen , D. & Cruys-Bagger, S. I., 25 feb. 2022, Kbh.: Københavns Professionshøjskole. 15 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Åben adgangFil7 Downloads (Pure)
Presse/medier
-
Ny forskning: Entreprenørskab motiverer fagligt udfordrede elever på erhvervsuddannelser
28/09/17
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie