Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Lektor, cand.mag. i religion og dansk, master i dansk som andetsprog. Læreruddannelsen KP, København
Ph.d.-stipendiat ved DPU, Aarhus Universitet og KP 1.3. 2024-28.2.2027
Arbejdsområder
Jeg underviser i fagene Kristendomskundskab/Religion, Kristendomskundskab/Livsoplysning/Medborgerskab og Specialiseringsmodul i menneskerettigheder på læreruddannelsen samt på forskellige efter- og videreuddannelses kurser for folkeskolelærere.
De seneste år har jeg både i forbindelse med undervisning og projekter arbejdet med kulturforståelse, demokratisk dannelse, undervisning om, gennem og til menneskerettigheder og undervisning i kontroversielle emner.
Jeg har været deltager/projektleder på flere internationale projekter og blandt andet været projektleder for det ERASMUS+ støttede projekt ConCitizen, der er et samarbejde mellem Queens university, Belfast; Cyprus Open University, Nicosia; Adyan, Beirut; OsloMET, Oslo og Københavns Professionshøjskole. Projektet undersøger konkurrerende narrativer og kontroversielle emner i medborgerskabsundervisning i multikulturelle og post-konflikt samfund og målet er at udvikle pædagogiske strategier og didaktisk materiale til uddannelse af kommende lærere.
Projektet Empowered Teachers projektet, støttet af Novo Nordisk Fonden, var et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, Danmission og Royal Institut for Interfaith Studies i Jordan, hvor vi fremmede undervisning i medborgerskab lokalt og globalt gennem et en transnationalt afprøvning af udviklet undervisningsmateriale og et virtuelt samarbejde mellem danske, jordanske og syriske lærere.
Som deltager i projektet Kulturel sensitivitet på læreruddannelsen har jeg sat fokus på kulturforståelser og inklusion i læreruddannelsen. Jeg har haft en deltidsansættelse som læringskonsulent på institut for menneskerettigheder, hvor jeg arrangerede kurser for adjunkter og lektorer om menneskerettigheder som dimension i henholdsvis pædagog-, socialrådgiver og lærer-professionen. En særlig interesse er hvordan menneskerettigheder kan fremme ligebehandling og ikke-diskrimination både i klasserummet og samfundet.
Didaktisk har et fordybelsesområde været æstetiske læreprocesser og antropologisk feltarbejde i kulturformidling, bl.a. har jeg arrangeret studieture til Iran, Sri Lanka, Georgien og Syrien (før borgerkrigen), Israel/Palæstina, hvor de studerende har udført feltarbejde med fokus på religioners rolle i samfundet og for den enkeltes daglige praksis.
Sammenhænge mellem sprog, kultur og identitet samt interkulturel kompetence har været fokusområder i forbindelse med min ansættelse på Flygtningehjælpens sprogcenter (1998-2003). Områderne har jeg i læreruddannelsen arbejdet videre med i en skolekontekst, bl.a. gennem en sproglig vinkel på faglighed, hvor elevernes udvikling af fagsprog stilladseres didaktisk, og hvor flersprogedes elevers sprogtilegnelse integreres i fagundervisningen.
Kompetencer
Sprogkundskaber:Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Norsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Svensk
Niveau: Forhandlingsniveau
Sprog: Tysk
Niveau: Øvet
Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog for voksne, Københavns Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 2000
Cand. Mag., Aarhus Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 1998
Lektorkvalificering, Professionshøjskolen UCC
… → 2011
Ansættelser
Ph.d.-stipendiat
1 mar. 2024 → 28 feb. 2700
Læringskonsulent, Institut for Menneskerettigheder
1 apr. 2017 → 30 jun. 2019
Lektor i religionsfag og dansk som andetsprog, Professionshøjskolen UCC
2003 → …
Ekstern lektor i faget Sammenlignende religionshistorie, Syddansk Universitet
2002 → 2004
Sproglærer i dansk som andetsprog for voksne, Dansk flygtningehjælps sprogcenter, sprogcentret Kigkurren
1998 → 2003
Emneord
- interkulturelle forhold
- kultur
- kulturforståelse og interkulturel kompetence
- kulturforvaltning
- dannelssesteori
- Skoler, fag og institutioner
- kreative processer
- Æstetiske læreprocesser
- tværfaglighed
- kontroversielle emner
- integration
- Medborgerskab
- majoritet og minoritet
- undervisning
- Professionsdidaktik
- religionsdidaktik
- andetsprogspædagogik
- menneskerettigheder
- professionsidentitet
- professionsetik
- fagsyn
- Medier, kommunikation og sprog
- Lærerfaglig teknologi forståelse
- Sprog og faglighed
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Ph.d. projekt: Kontroversielle emner i undervisningen med fokus på kontrovers, kommunikation og kontekst
Lindhardt, E. (Projektleder)
01/03/24 → 28/02/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Professionslab Future Classroom Teacher
Lindhardt, E. (Projektdeltager)
01/04/16 → …
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
ConCitizen: Contested Narratives and Controversial Issues in Citizenship Education
Lindhardt, E. (Projektleder), Sigurdsson, L. (Projektleder), Kornholt, B. (Projektdeltager), Henriksen, G. F. (Projektdeltager) & Kopp, A. O. (Projektdeltager)
01/01/22 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Empowered Teachers Create Resilient Youth and Peaceful Host Communities
Sigurdsson, L. (Projektleder), Lindhardt, E. (Projektleder) & Kornholt, B. (Projektleder)
02/01/20 → 03/05/21
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Feedbackprojekt
Lindhardt, E. (Projektdeltager)
01/09/18 → 31/05/19
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Publikation
-
Forskere: Lær eleverne at være i et "uenighedsfællesskab": To danske forskere er med i et internationalt forskningsprojekt, som undersøger, hvordan lærere kan undervise i kontroversielle emner.
Lindhardt, E., Sigurdsson, L. & Grynberg, S., 26 feb. 2024, I: Folkeskolen. 2024, 2 TEmanummer om Kontroversielle emner, s. 36-38 3 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
Åben adgang -
Human rights education as a framework for transmitting religion as cultural heritage
Lindhardt, E., 1 jan. 2024, Nordic Perspectives on Human Rights Education: Research and Practice for Social Justice. Osler, A. & Goldschmidt-Gjerløw, B. (red.). 1 udg. London & New York: Routledge, s. 198-212 15 s.Bidragets oversatte titel :Menneskerettigheds undervisning som en ramme for formidling af religion som kulturarv Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Teaching Controversial Issues: human Rights Education as a Frame for Transmitting Cultural Heritage in Religious Education
Lindhardt, E., 19 apr. 2024.Bidragets oversatte titel :Undervisning i kontroversielle emner: Menneskerettigheder som en ramme for formidling af kulturarv i religionsundervisning Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
-
Guide on Human Rights Curriculum in Teacher Education: Supporting the Achievement of SDG 4.7.
Lindhardt, E. & Strandby, K. H., maj 2023, Kbh. : Institut for Menneskerettigheder. 59 s.Bidragets oversatte titel :Vejledning til menneskerettighedsundervisning i curriculum for læreruddannelse Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Formidling
Åben adgang -
Contested narratives and controversial issues in religious education - didactic challenges for teacher education and schools
Lindhardt, E. & Sigurdsson, L., 16 jun. 2022.Bidragets oversatte titel :Konkurrerende narrativer og kontroversielle emner i religionsundervisning Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Formidling
-
ConCitizen - Contested Narratives and Controversial Issues in Citizenship Education, History and Religious Studies
Kornholt, B. (Oplægsholder), Henriksen, G. F. (Oplægsholder) & Lindhardt, E. (Oplægsholder)
20 nov. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Contested Narratives and Controversial Issues in Religious Education – Didactic Challenges for Teacher Education and Schools”
Sigurdsson, L. (Oplægsholder) & Lindhardt, E. (Oplægsholder)
16 jun. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Context Matters - Contested Narratives and Controversial Issues in Citizenship Education
Lindhardt, E. (Oplægsholder), Henriksen, G. F. (Oplægsholder) & Kornholt, B. (Oplægsholder)
3 apr. 2024 → 5 apr. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Context Matters - Transnational Virtual Exchanges as a Means for Teaching Controversial Issues and Contested Narratives
Lindhardt, E. (Oplægsholder), Henriksen, G. F. (Oplægsholder) & Kornholt, B. (Oplægsholder)
10 dec. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
EFTRE - The European Forum of Teachers of Religious Education
Lindhardt, E. (Oplægsholder), Kornholt, B. (Oplægsholder) & Richardson, N. (Oplægsholder)
24 aug. 2023 → 28 aug. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Presse/medier
-
Lær eleverne at være i et uenighedsfællesskab
Sigurdsson, L. & Lindhardt, E.
26/02/24
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Forskere: Lær eleverne at være i et ''uenighedsfællesskab''
26/02/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Kristendomskundskab kan få eleverne til at skifte perspektiv
Lindhardt, E. & Bogisch, B.
27/11/19
1 element af Mediedækning
Presse/medie