Projekter pr. år
Personlig profil
Forsknings- og udviklingsområder
Min forskning placerer sig i krydsfeltet mellem ungdomsforskning og uddannelsesforskning. På tværs af forskningsprojekter koncentrerer min forskning sig bredt om unges læring, udvikling og livsvilkår og in- og eksklusionsprocesser blandt unge i forskellige uddannelsesmæssige og ungdomspædagogiske praksisser og organiseringer.
Pt. fokuserer min forskning på studerendes læreprocesser og professionsidentitetsudvikling inden for pædagoguddannelsen. Jeg leder et større 4-årigt forskningsprojekt om pædagoguddannelsen (2022-26), hvis formål er at skabe viden om pædagogstuderendes mangfoldighed af præferencer, interesser samt kulturelle, sociale og økonomiske baggrunde med den ambition dels at nedbryde barrierer for de studerendes læreprocesser, dels skabe grundlag for differentieret undervisning, der imødekommer mangfoldighederne i studentergruppen. Herunder er projektet optaget af at skabe viden om, hvordan undervisningen understøtter de studerendes læreprocesser og tilbyder de studerende betingelser, der muliggør at de, med deres forudsætninger og behov, kan imødekomme uddannelsens mål og krav.
Teoretisk placerer min sig inden for et krydsfelt mellem ungdomsforskningen og uddannelsesforskningen (unges liv og læreprocesser), og trækker på posthumanistiske/feministiske traditioner samt human/kulturgeografiske perspektiver.
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Pædagogstuderendes uddannelse - erfaringer og tilblivelser
Falkenberg, H. (Projektleder), Lind, U. (Projektdeltager) & Mortensen, T. H. (Projektleder)
01/08/22 → 03/08/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Arkitektur og rum som rammen om de studerendes læreprocesser
01/08/22 → 30/06/23
Projekter: Projekt › Forskning
-
Køn i klub
Falkenberg, H. (Projektleder), Hansen, R. P. (Projektdeltager), Bæk Brønsted, L. (Projektdeltager) & Scott, K. (Projektdeltager)
01/02/21 → 01/02/22
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Adjunkter i egne forskningsprojekter
Falkenberg, H. & Jensen, N. E.
01/08/18 → 31/01/19
Projekter: Projekt › Andet
-
HUP 3: Hvordan uddannes pædagoger 3: praktikinstitutionen som uddannelsesinstitution
Rothuizen, J. J. E. (Projektleder), Togsverd, L. (Projektleder), Bayer, M. (Projektdeltager), Jensen, N. E. (Projektdeltager), Falkenberg, H. (Projektdeltager) & Højberg, I. B. (Projektdeltager)
01/07/18 → 01/07/20
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
-
Pædagogik & krop
Schmidt, L. S. K., Steno, A. M., Falkenberg, H., Odgaard, A. B. & Gravesen, D. T., 2024, I: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Forord
-
Sensitive hesitations: – youth workers’ reflections on gender and sexuality in youth work
Scott, K. & Falkenberg, H., 7 mar. 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Sensitive snublerier i arbejdet med køns- og seksualitetsnormer blandt unge i klubber: Et queerperspektiv på fritids- og ungdomspædagogik
Scott, K., Hansen, R. P. & Falkenberg, H., apr. 2024, Fritids- og ungdomspædagogik: En introduktion til større børn og unges hverdagsliv i fritids- og ungdomsklubber. Petersen, K. E. & Schultz, C. (red.). UngdomsringenPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Ungdomspædagogisk klubarbejde i storbyen - at engagere, udvikle og afskærme unge.
Bæk Brønsted, L., Hansen, R. P., Scott, K. & Falkenberg, H., 2024, I: Dansk pædagogisk tidsskrift. 2Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
At tænke med sanserne: indledning
Sauzet, S. & Falkenberg, H., 20 apr. 2023, Multisensoriske metoder og analyser: til undersøgelser af pædagogiske praksisser. Helene, F. & Sauzet, S. (red.). Samfundslitteratur, s. 11-27 17 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Affekt i studier af uddannelsespraksisser
Falkenberg, H. (Oplægsholder)
18 aug. 2018Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Doing multisensory ethnography in classroom Study in Danish Secondary School
Falkenberg, H. (Oplægsholder)
8 sep. 2015Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Doing rhythmanalysis on the everyday life in schools with flexible and diverse learning environments
Falkenberg, H. (Oplægsholder)
8 mar. 2016Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Gadepædagogiske fantasier om udsathed og ungefællesskaber
Præstmann Hansen, R. (Oplægsholder) & Falkenberg, H. (Oplægsholder)
4 jun. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Gadepædagogiske greb om ungdom, udsathed og fællesskaber
Præstmann Hansen, R. (Oplægsholder) & Falkenberg, H. (Oplægsholder)
10 nov. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
»De unge er eksperterne« : Flere efterskoler skrotter kønsopdelte aktiviteter og værelser
05/01/24 → 06/01/24
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie