Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Hilde Ulvseth er uddannet cand. pæd. i pædagogisk sociologi fra Aarhus universitet, DPU.
Hilde Ulvseth har forskningserfaring inden for kvalitativ samt mixed methods forskning. Hendes forskning er hovedsagligt fokuseret inden for grundskoleområdet, hvor de primære temaer er inklusion/eksklusion, engagement, motivation, elevers trivsel, elevinddragelse, undervisningsdifferentiering og specialpædagogik.
Hilde Ulvseth forsvarede i februar 2020 sin ph.d.-afhandling "Engagerende undervisning - set i et elevperspektiv". Hun har skrevet sin ph.d.-afhandling i et samarbejde mellem Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet og Københavns Professionshøjskole. Undersøgelsen har et mixed methods design med udgangspunkt i elevers perspektiver. Afhandlingen fokuserer på engagerende undervisning og forsøger samtidig at nuancere forståelsen af elevers deltagelse og engagement.
Hilde har undervisningserfaring inden for (special)pædagogik, pædagogisk sociologi og didaktik. Hun har undervist og vejledt henholdsvis lærer-, pædagog-, kandidat- og masterstuderende. Nu underviser hun på pædagoguddannelsen særligt inden for social- og specialspecialiseringen.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Danmarks Pædagogiske Universitet
Dimissionsdato: 1 dec. 2010
Højvangseminariet
Dimissionsdato: 29 feb. 2008
Ansættelser
Videnskabelig assistent, Danmarks Pædagogiske Universitet
2018 → 2019
Ph.d.-studerende, Danmarks Pædagogiske Universitet
2014 → 2018
Videnskabelig assistent, Danmarks Pædagogiske Universitet
2011 → 2013
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
RCT SYKL: SUPPORT WITHIN REACH – AN EFFECT STUDY OF SYSTEMATIZED RECIPROCAL PEER TUTORING IN MATHEMATICS
Schmidt, M. C. S. (Projektleder), Falkenberg, L. L. (Projektdeltager), Overgaard, S. (Projektdeltager), Ulvseth, H. (Projektdeltager), Thygesen, S. (Projektdeltager), Rasch, S. K. (Projektdeltager), Eickhoff, N. K. (Projektdeltager), Mortensen, U. C. (Projektdeltager) & Lundgaard Poulsen, T. (Projektdeltager)
01/08/24 → 31/12/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
Udviklingsprojekt om kvalitet i undervisning på specialskoler
Tetler, S. (Projektleder), Ulvseth, H. (Projektdeltager), Hedegaard-Sørensen, L. (Projektdeltager) & Jensen, C. R. (Projektleder)
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Inkludering af alle elevers stemmer i læringsfællesskabet
Jørgensen, C. (Projektdeltager), Ulvseth, H. (Projektleder) & Tetler, S. (Projektdeltager)
Projekter: Projekt › Andet
-
Undersøgelse af kommuners omstillingsproces til øget inklusion i Folkeskolen
Egelund, N. (Projektleder), Tetler, S. (Projektdeltager), Hedegaard-Sørensen, L. (Projektdeltager), Ulvseth, H. (Projektdeltager), Dyssegaard, C. B. (Projektdeltager) & Jensen, C. R. (Projektdeltager)
Projekter: Projekt › Andet
-
Engagerende undervisning - set i et elevperspektiv
Ulvseth, H. (Projektleder)
Projekter: Projekt › Forskning
-
Systematized reciprocal peer tutoring and how it affects students’ engagement.
Ulvseth, H., Schmidt, M. C. S. & Thygesen, S., 2025, (Under udarbejdelse) I: Scandinavian Journal of Educational Research.Bidragets oversatte titel :Systematiseret klassekammerathjælp og hvordan det påvirker elevers engagement Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Giving children voices in research - focus on methods
Ulvseth, H., 25 sep. 2024.Bidragets oversatte titel :Børns perspektiver i forskning - fokus på metoder Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Formidling
-
Rapport: Forskningsprojektet Tandem-SYKL: Tandem-SYKL – når samtalen fremmer forståelsen. En undersøgelse af SYstematiseret KLassekammerathjælp i matematik og natur/teknologi
Schmidt, M. C. S., Overgaard, S. & Ulvseth, H., 2023, Kbh. : Københavns Professionshøjskole. 28 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
Åben adgangFil76 Downloads (Pure) -
Systematiseret klassekammerathjælp i natur/teknologi: en materiel-dialogisk tilgang
Andersen, M. F., Falkenberg, L. L., Thygesen, S., Ulvseth, H. & Schmidt, M. C. S., 2023, I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2023, 2, s. 8-28 21 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Effects of reciprocal peer tutoring on students' engagement and social relationships
Ulvseth, H., Tiftikci, N. & Storm-Andersen, M., 1 jun. 2022.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Formidling
-
Australian Association for Research in Education (AARE) and the New Zealand Association for Research in Education (NZARE) 2014 Conference
Ulvseth, H. (Deltager)
30 nov. 2014 → 4 dec. 2014Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Barn – forskning om barn og barndom i Norden (Tidsskrift)
Ulvseth, H. (Referee/bedømmer)
2025 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Cochrane Database of Systematic Reviews (Tidsskrift)
Ulvseth, H. (Referee/bedømmer)
2022 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
ECER 2014
Ulvseth, H. (Oplægsholder)
1 sep. 2014 → 5 sep. 2014Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Giving children voices in research - focus on methods
Ulvseth, H. (Oplægsholder)
25 sep. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Forskere: Den fysiske nødundervisning blev solgt for dårligt
Schmidt, M. C. S. & Ulvseth, H.
17/09/21
1 element af Mediedækning
Presse/medie