Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Karen er cand.pæd. i Almen Pædagogik (2002) samt ph.d. i Sundhedspædagogik fra Danmarks Pædagogiske Skole (DPU) i 2007. Hun har gennem en årrække beskæftiget sig indgående med uddannelsesforskning, særligt inden for områderne smagsdidaktik, mad- og måltider i skolen, udepædagogik samt trivsel og mental sundhed i skolen.
Med sine mere end 20 års forskningserfaring af sine ansættelser har hun oparbejdet omfattende viden om udvikling og ledelse af forskningsprojekter med særlig fokus på praksisfagdidaktik og skoleområdet generelt.
Karen er i dag docent og forskningsleder for Program for Praksisfagdidaktik i skolen ved Læreruddannelsens Forskning og Udvikling på Københavns Professionshøjskole, hvor hun har et overordnet ansvar for at drive forsknings- og udviklingsaktiviteter med særligt fokus på praksis- og smagsdidaktik samt sammenhængen mellem trivsel, læring og mental sundhed. Som en del af sin forskningslederfunktion står hun i spidsen for etableringen af et nyt forskningsprogram i praksisfagdidaktik og samarbejder med et bredt internationalt netværk om fælles bevillingsansøgninger, forskningsprojekter og videnskabelige publikationer.
Karen har i perioden 2003-2025 ledet 61 forskningsprojekter og har derudover deltaget i en række forskningsråd, ekspertudvalg og ministerielle faggrupper, blandt andet inden for madkundskabsområdet.
Hun er forfatter til i alt 268 publikationer, hvoraf 145 er peer-reviewed, med hovedvægt på emner som smagsdidaktik, ude-didaktik (udehave- og havhaveforskning), skolemad og -måltider, trivsel og mental sundhed i skolen.
I en lang række forskningsprojekter har Karen være ansvarlig for anvendelsesorientering, formidling til praksis samt implementeringsevaluering, med andre ord bringe sin viden om skolernes praksis og hverdag ind som kontekst for både udvikling af spørgeskemaundersøgelser, observationsguides og i forhold til analyse af de resultaterne.
Præsentation
Since 2014, when Karen was appointed professor mso at DPU, I have developed the research fields of taste didactics, outdoor learning in school gardens, Home Economics Education [Madkundskab], well-being and mental health in elementary school and day care. The current focus of my research is didactics of praxis-knowledge [praksisfagdidaktik] in elementary school and teacher education; taste didactics and food education in school and day care (meals, cookbooks, teaching taste); outdoor taste education (children and nature, school gardens, see gardens) and wellbeing in school and preschool. I have an extensive international network, and I am engaged in international collaboration on joint publications and grant applications.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d., Danish School of Education (DPU), Aarhus Universitet
2007
Cand.pæd, Master of Education in General Pedagogic, Aarhus Universitet
2002
Exam.pæd. Adult Education, Danmarks Lærerhøjskole
1998
Authorized nurse, Sygeplejeskolen i Aalborg.
1988
Ansættelser
Docent , Københavns Professionshøjskole
1 jan. 2024 → …
Professor 2, Western Norway University of Applied Sciences
2018 → 2022
Professor (mso), Aarhus Universitet
2014 → 2023
Professor, Ilisimatusarfik - Grønlands Universitet
2012 → 2017
Associate professor, Aarhus Universitet
2009 → 2014
Postdoc, Danmarks Pædagogiske Universitet
2007 → 2009
Ph.d., Danmarks Pædagogiske Universitet
2004 → 2007
Underviser, Aarhus Universitet
2001 → 2003
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- læring
- skole
- madkundskab
- praksisfagdidaktik
- smagsdidaktik
- praksisfaglighed
- trivsel
- skolemad
- skolemåltider
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Ny Herlev uddannelsesskole
Wistoft, K. (CoPI), Harder, J. A. (Projektdeltager), Madsen, L. (Projektleder), Eggert, A. (CoPI), Buch Jensen, K. (Projektdeltager) & Sørensen, D. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/29
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil -
Haven i havet 2.0
Wistoft, K. (Projektleder) & Thorborg, M. M. R. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
Young Equal
Wistoft, K. (Projektleder), Christensen, J. (Projektdeltager), Qvortrup, L. (CoPI) & Kjeldsen, C. (Projektleder)
01/09/23 → 31/08/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Teaching cultural food diversity in school.
Wistoft, K. (Projektleder), Olsen, R. J. (Projektdeltager), Ueno, A. (CoPI) & Hansen, J. R. (Projektdeltager)
01/08/23 → 31/12/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
TASTE Didactics - Food and critical thinking
Wistoft, K. (Projektleder), Skovmand-Larsen, M. (Projektdeltager) & Danneskiold-Samsøe, I. (Projektdeltager)
01/08/23 → 31/07/27
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
-
Debat: Praksisfagdidaktik er vigtig – også når man underviser i og med åndsfrihed
Wistoft, K., 5 maj 2025, Monitormedier.Publikation: Andet › Indlæg i netbaserede medier
-
Det er underklassens børn, der mistrives i sværest grad
Wistoft, K., 4 mar. 2025, I: Politiken. sektion 2, s. 7, s. 7 1 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Kommentar/debat
-
Didaktikken har forsømt praksisorienteringen
Wistoft, K., 4 feb. 2025, Kbh. : Monitormedier.Publikation: Andet › Indlæg i netbaserede medier
-
"Facere aude": facilitating students’ lifelong skills
Wistoft, K., 2025.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Fagplan for Madkundskab
Wistoft, K., maj 2025. 1 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
Åben adgangFil1 Downloads (Pure)
-
«Sentire aude og sensus communis»
Wistoft, K. (Oplægsholder)
15 jan. 2025 → 16 jan. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
«Trivsel og mistrivsel mellem offergørelse og kompetencegørelse»
Wistoft, K. (Oplægsholder)
28 jun. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
«Trivsel og mistrivsel mellem offergørelse og kompetencegørelse»
Wistoft, K. (Oplægsholder)
9 apr. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
«Trivsel og mistrivsel mellem offergørelse og kompetencegørelse»
Wistoft, K. (Oplægsholder)
16 maj 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
«Trivsel og mistrivsel mellem offergørelse og kompetencegørelse»
Wistoft, K. (Oplægsholder)
26 mar. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Forfatters budskab til unge: Du mistrives ikke nødvendigvis, fordi livet har sine glæder og sorger
15/05/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Fem år efter første nedlukning hænger ændrede vaner fra coronatiden ved
08/03/25 → 10/03/25
33 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Forskere advarer: Trivselskommissionens anbefalinger hviler på mangelfuldt vidensgrundlag
07/03/25 → 08/03/25
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Debat: Det er underklassens børn, der mistrives i sværest grad
04/03/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie