Billede af Karen Wistoft
  • 152
    Citationer
20022025

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Karen er cand.pæd. i Almen Pædagogik (2002) samt ph.d. i Sundhedspædagogik fra Danmarks Pædagogiske Skole (DPU) i 2007. Hun har gennem en årrække beskæftiget sig indgående med uddannelsesforskning, særligt inden for områderne smagsdidaktik, mad- og måltider i skolen, udepædagogik samt trivsel og mental sundhed i skolen.

Med sine mere end 20 års forskningserfaring af sine ansættelser har hun oparbejdet omfattende viden om udvikling og ledelse af forskningsprojekter med særlig fokus på praksisfagdidaktik og skoleområdet generelt.

Karen er i dag docent og forskningsleder for Program for Praksisfagdidaktik i skolen ved Læreruddannelsens Forskning og Udvikling på Københavns Professionshøjskole, hvor hun har et overordnet ansvar for at drive forsknings- og udviklingsaktiviteter med særligt fokus på praksis- og smagsdidaktik samt sammenhængen mellem trivsel, læring og mental sundhed. Som en del af sin forskningslederfunktion står hun i spidsen for etableringen af et nyt forskningsprogram i praksisfagdidaktik og samarbejder med et bredt internationalt netværk om fælles bevillingsansøgninger, forskningsprojekter og videnskabelige publikationer.

Karen har i perioden 2003-2025 ledet 61 forskningsprojekter og har derudover deltaget i en række forskningsråd, ekspertudvalg og ministerielle faggrupper, blandt andet inden for madkundskabsområdet.

Hun er forfatter til i alt 268 publikationer, hvoraf 145 er peer-reviewed, med hovedvægt på emner som smagsdidaktik, ude-didaktik (udehave- og havhaveforskning), skolemad og -måltider, trivsel og mental sundhed i skolen.

I en lang række forskningsprojekter har Karen være ansvarlig for anvendelsesorientering, formidling til praksis samt implementeringsevaluering, med andre ord bringe sin viden om skolernes praksis og hverdag ind som kontekst for både udvikling af spørgeskemaundersøgelser, observationsguides og i forhold til analyse af de resultaterne.

Præsentation

Since 2014, when Karen was appointed professor mso at DPU, I have developed the research fields of taste didactics, outdoor learning in school gardens, Home Economics Education [Madkundskab], well-being and mental health in elementary school and day care. The current focus of my research is didactics of praxis-knowledge [praksisfagdidaktik] in elementary school and teacher education; taste didactics and food education in school and day care (meals, cookbooks, teaching taste); outdoor taste education (children and nature, school gardens, see gardens) and wellbeing in school and preschool. I have an extensive international network, and I am engaged in international collaboration on joint publications and grant applications.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d., Danish School of Education (DPU), Aarhus Universitet

2007

Cand.pæd, Master of Education in General Pedagogic, Aarhus Universitet

2002

Exam.pæd. Adult Education, Danmarks Lærerhøjskole

1998

Authorized nurse, Sygeplejeskolen i Aalborg.

1988

Ansættelser

Docent , Københavns Professionshøjskole

1 jan. 2024 → …

Professor 2, Western Norway University of Applied Sciences

20182022

Professor (mso), Aarhus Universitet

20142023

Professor, Ilisimatusarfik - Grønlands Universitet

20122017

Associate professor, Aarhus Universitet

20092014

Postdoc, Danmarks Pædagogiske Universitet

20072009

Ph.d., Danmarks Pædagogiske Universitet

20042007

Underviser, Aarhus Universitet

20012003

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • læring
  • skole
  • madkundskab
  • praksisfagdidaktik
  • smagsdidaktik
  • praksisfaglighed
  • trivsel
  • skolemad
  • skolemåltider

Fingeraftryk

Fingeraftryk genereres automatisk ud fra videnskabelige udgivelser, hvor de skaber et indeks med vægtede emneord for hver enkelt forsker.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller