Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Katrine underviser i dansk på læreruddannelsen (indskolingen) og interesserer sig særligt for grammatikdidaktik, dansk som andetsprog, sprogtilegnelse og læsning.
Katrine har været tilknyttet det tværfaglige forskningsprojekt Broken Grammar and Beyond på Københavns Universitet, hvor hun i sin ph.d.-afhandling undersøgte produktion og perception af grammatikafvigelser eller ”sprogfejl”. Hvilke typer afvigelser producerer skribenter med hhv. dansk som førstesprog og dansk som andetsprog? Og hvordan påvirker forskellige typer afvigelser læseres processering? Katrine har bl.a. lavet kvantitative korpusstudier af modultest fra en sprogskole og forskellige perceptionsforsøg, bl.a. vha. eyetracking.
Forsknings- og udviklingsområder
- Grammatikafvigelser, dansk som andetsprog, korpuslingvistik
- Processering af grammatikafvigelser, psykolingvistik
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
ph.d., My Mistake! Production and Perception of Grammar Anomalies, Københavns Universitet
Dimissionsdato: 24 jan. 2024
cand.mag. i lingvistik og dansk som andetsprog, Københavns Universitet
2009 → 2015
Ansættelser
Videnskabelig assistent, Københavns Universitet
okt. 2022 → dec. 2022
Ph.d.-stipendiat, Københavns Universitet
maj 2018 → okt. 2022
Underviser i dansk som andetsprog, Københavns Sprogcenter
okt. 2015 → apr. 2018
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Projekter
- 1 Igangværende
-
SIF: Skriftsprogsvanskeligheder i Fagene
Brink, E. T. (Projektleder), Søby, K. F. (Projektdeltager), Jørgensen, K. A. H. (Projektdeltager), Hyttel-Sørensen, L. (Projektdeltager), Graae, M. (Projektdeltager) & Find, C. H. (Projektdeltager)
01/08/23 → 12/12/26
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil
-
V2 is not difficult to all learners in all contexts: a cross-sectional study of L2 Danish
Søby, K. F. & Kristensen, L. B., 26 dec. 2024, (E-pub ahead of print) I: Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728924000518.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
In the native speaker’s eye: Online processing of anomalous learner syntax
Søby, K. F., Milburn, E. A., Kristensen, L. B., Vulchanov, V. & Vulchanova, M., 12 jan. 2023, I: Applied Psycholinguistics. 44, 1, s. 1-28 28 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
My mistake! Production and perception of grammar anomalies
Søby, K. F., 27 aug. 2023, Kbh.: Københavns Universitet. 211 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Ph.d. afhandling › Forskning › peer review
Åben adgangFil73 Downloads (Pure) -
Not all grammar errors are equally noticed: error detection of naturally occurring errors and implications for eye-tracking models of everyday texts
Søby, K. F., Ishkhanyan, B. & Kristensen, L. B., 13 jul. 2023, I: Frontiers in Psychology. 14, s. 1-18 18 s., 1124227.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Om unge der har skulle bøje modalverber, men ikke har turde, ikke har kunne eller ikke har ville
Kristensen, L. B., Schack, J. & Søby, K. F., 2023, I: Ny Forskning i Grammatik. 2023, 30, s. 74-90 17 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
- 1 Foredrag eller oplæg
-
Prioritering af grammatik og udtale blandt undervisere i dansk som andetsprog
Gosselke Berthelsen , S. (Oplægsholder), Søby, K. F. (Anden rolle) & Kristensen, L. B. (Anden rolle)
12 jun. 2024 → 14 jun. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg