Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Profil
Forskningsområder
Mine forsknings- og udviklingsaktiviteter fokuserer på, hvordan vi kan skabe og forstærke fremtidens uddannelser med afsæt i nye og anderledes forståelser af deltagelse, samarbejde og relationer – samt legende, kreative og æstetiske metoder. Gennem designbaserede og samskabende tilgange har jeg bl.a. undersøgt tværprofessionelle uddannelsesformer, legende uddannelse og pædagogik og spilbaseret innovation af kultur – og hvilke betydninger, mulighedsrum og problemer, det kan skabe i og for samtidens og fremtidens pædagogik og uddannelser.
Jeg er styregruppemedlem i Center for Higher Education Futures (AU), styregruppemedlem og redaktør i Danish Journal of Education Studies (DJES), koordinator for Enheden for Legeforskning (DPU, AU) samt deltager i forskellige forskningsprogrammer og -netværk knyttet til fremtidsteknologier, digitale æstetikker, professionsforskning og legeforskning. Derudover holder jeg oplæg og workshops som ekspert og konsulent i leg, samarbejde/samskabelse og utopier i relation til pædagogik, uddannelse og samfund.
Aktuel forskning – og udvikling
Jeg er for tiden engageret i tre forsknings- og udviklingsprojekter:
’EPIC-WE: Empowered Participation through Ideating Cultural Worlds and Environments’ er et Horizon Europe-finansieret projekt (2023-26) om at skabe afsæt for unge menneskers ’empowered’ deltagelse i Europæisk kultur og deres egne kulturelle fremtider via ‘imagining, creating and exchanging cultural values and heritage through game-making’. Projektet undersøger og udvikler nye teorier, modeller og praksisser for kulturel deltagelse, ’empowered participation’, tværsektoriel innovation og spiludviklingsformater i krydsfeltet mellem kultur, spil, værdier og medborgerskab på tværs af fem Europæiske lande. Mine roller i EPIC-WE er dels som forsker og dels som task lead og hub lead. https://epic-we.eu/
’P+L Praxis’ (2023-26) er et projekt finansieret af LEGO Fonden og de danske professionshøjskoler om at samskabe og udvikle nye og alsidige deltagelsesmuligheder for børn og unge i dagtilbud og skole – og i uddannelse og praksis – gennem legs kvaliteter og karakteristika. https://playful-learning.dk/pl-praxis/
’Signaturpædagogik på professionsuddannelser’ er et mindre projekt, hvori jeg undersøger signaturpædagogik på professionsuddannelser, hvordan det adskiller sig fra professionsdidaktikker og professionsuddannelsesdidaktikker og hvordan det kan bidrage til nye måder at tænke, tale om og gøre pædagogik og uddannelse.
Undervisning og vejledning
Jeg underviser og vejleder særligt i tværprofessionelt, tværfagligt og tværsektorielt samarbejde samt legeteori, designteori, spekulative metoder, uddannelsesteknologi og uddannelse i samskabende, dialogiske og utopiske perspektiver.
Kontakt:
[email protected]
[email protected]
https://dk.linkedin.com/in/kimholflod
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Tværprofessionelt samarbejde
- Tværfagligt samarbejde
- Samskabelse
- Co-creation
- didaktik
- Didaktik og digitalisering
- Teori - praksis
- Relationer
- Designprocesser
- Leg og læring
- Professionsdidaktik
- Materialitet
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Design-Based Research
- Educational Design Research
- Spekulativ design
- Kritisk design
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
EPIC-WE: Empowered Participation through Ideating Cultural Worlds and Environments: youth imagining, creating and exchanging cultural values and heritage through game-making
Nørgård, R. T. (Projektleder), Holflod, K. (Projektdeltager) & Eriksson, E. (Projektdeltager)
01/03/23 → 28/02/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
P+L Praxis Research
Skovbjerg, H. M. (Projektleder), Jørgensen, H. H. (Projektleder), Jensen, J. B. (Projektleder), Holflod, K. (Projektdeltager), Boysen, M. S. W. (Projektdeltager), Pedersen, O. (Projektdeltager), Skriver, J. A. (Projektdeltager), Visgaard Duedahl, T. (Projektdeltager), Ahrenkiel, L. (Projektdeltager), Poulsen, M. (Projektdeltager) & Bekker, T. (Projektdeltager)
01/01/23 → 31/12/26
Projekter: Projekt › Forskning
-
Tværfagligt undervisnings forløb forkortet TUF
Jørgensen, M. (Projektdeltager), Lilleøre, S. G. (Projektdeltager), Lundø, L. (Projektdeltager), Unger, P. (Projektdeltager), Riis, M. (Projektdeltager), Bogisch, B. (Projektdeltager), Harder, J. A. (Projektleder), Olsen, H. F. (Projektleder), Ankerstjerne, T. (Projektleder) & Holflod, K. (Projektleder)
18/06/20 → 10/01/21
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Ph.d.-projekt: Legende tværprofessionelle uddannelser
Holflod, K. (Projektleder)
01/04/20 → 31/03/23
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Between preservation and transformation: looking back at the third cultural game jam in Aarhus
Holflod, K. & Hansen, E. A., mar. 2025Publikation: Andet › Indlæg i netbaserede medier
-
Cultural Game Jams with Youth: A Multiple-Site Case Study
Eriksson, E., Costa, C., Goncalves, M., Nunes, I., Groen, M., Niederer, S., Holflod, K. & Nørgård, R. T., 26 apr. 2025, CHI EA 2025 - Extended Abstracts of the 2025 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. New York, NY, USA: Association for Computing Machinery, 666Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Konferenceartikel i proceeding › peer review
Åben adgang -
Cultural playfulness and empowered participation - through creativity, curiosity, and communality
Holflod, K. & Nørgård, R. T., 2025, (Afsendt) I: Journal of Philosophy of Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
D3.2. Protocol 1: Quadruple Helix Cultural Innovation. EPIC-WE Quadruple Helix Cultural Ecosystems and Cultural Hubs (Final protocol)
Nørgård, R. T. & Holflod, K., 2025Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning › peer review
Åben adgang -
D3.2. Protocol 2: Cultural Game Jam Kit. EPIC-WE Cultural Game Jam Processes, Phases, Methods, and Tools (Final protocol)
Nørgård, R. T. & Holflod, K., 2025Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning › peer review
Åben adgang
-
AI-driven Research Technologies for Explorative Literature Searching
Holflod, K. (Oplægsholder)
25 mar. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
børn og unges medbestemmelse og deltagelse gennem leg
Holflod, K. (Oplægsholder) & Boysen, M. S. W. (Oplægsholder)
6 mar. 2025Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
Cultural Hubs in EPIC-WE as transversal enactments of living labs
Holflod, K. (Oplægsholder)
2 dec. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil -
Dansk Universitetspædagogisk Netværk Konference 2021: DUN Konference 2021
Holflod, K. (Deltager) & Berg, M. S. (Deltager)
8 okt. 2021Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Dialogiske konstruktionslege: At udvikle og gøre sprogundervisning gennem legende didaktik
Holflod, K. (Oplægsholder)
12 jan. 2023Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
En dåseåbner for samarbejde mellem lærere og pædagoger
15/04/21
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-