Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Lektor, cand. mag. i historie og tysk
Arbejdsområder
Undervisning
Kompetencer
Kompetencegivende kurser:Uddannelsesbetegnelse: projektledelse
Uddannelsesinstitution: Mannaz
Land: Danmark
Afslutningsdato: 1/10/2010
Uddannelsesbetegnelse: diplomuddannelse i dramapædagogik
Uddannelsesinstitution: Frederiksberg Seminarium
Land: Danmark
Afslutningsdato: 30/6/2004
Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Øvet
Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Tysk
Niveau: Modersmål
Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Flere års erfaring
Fundraising: Nogen erfaring
Administration: Nogen erfaring
Ledelse: Nogen erfaring
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
cand.mag., Roskilde Universitet
Dimissionsdato: 1 sep. 2002
Ansættelser
Pædagogisk leder, Københavns åbne Gymnasium
1 aug. 2011 → 31 jul. 2012
adjunkt/lektor i historie og tysk, Københavns åbne Gymnasium
1 aug. 2003 → 30 sep. 2014
Lærer i tysk, dramatik og håndarbejde, Humlebæk Lilleskole
1 okt. 2002 → 30 jun. 2003
Emneord
- interkulturelle forhold
- sproglig udvikling
- innovativ undervisning
- kreative processer
- innovation og entreprenørskab
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Udvikling af en designbaseret spildidaktik i fremmedsprogsundervisning
Löbl, S. K. (Projektleder), Lauta, K. O. (Projektdeltager) & Andersen, N. (Projektdeltager)
01/05/24 → 30/08/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Sprogmodeller og skriftlighed i udskolingens sprogfag engelsk, fransk og tysk
Lauta, K. O. (Projektdeltager), Revier, R. L. (Projektleder) & Löbl, S. K. (Projektdeltager)
01/04/24 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Kritisk brug af kunstig intelligens i sprogfagene: Kompetenceudvikling af nye lærere og didaktisk udvikling i et elevperspektiv
Gregersen, A. S. (CoPI), Meyer, B. (Projektleder), Schmidt, M. B. (Projektdeltager) & Lauta, K. O. (Projektdeltager)
01/01/24 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Taskpædagogisk stilladsering af meningsfuld kommunikation med særligt fokus på ordforrådstilegnelse
Revier, R. L. (Projektleder), Jacobsen, S. K. (Projektleder), Lauta, K. O. (Projektdeltager), Löbl, S. K. (Projektdeltager) & Chopin, K. R. (Projektdeltager)
01/04/22 → 30/06/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil -
Tyskelevers og tyskstuderendes kognition
Lauta, K. O. (Projektdeltager) & Daryai-Hansen, P. (Projektleder)
01/05/19 → 01/10/20
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
The potential of SkoleGPT (large language model) to support the writing skills of lower-secondary students in English, French, and German as foreign languages
Revier, R. L., Oldenburg Lauta, K. & Löbl, S. K., 2025, (Under udarbejdelse) Theoretical and applied perspectives on enhancing FL learning through the adoption of AI. Neokleous, G. & Duarte, J. (red.). Multilingual Matters, Bind New insights on learning (foreign) languages with and through AI.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Debat: 13 sprogfolk advarer mod forslag om at droppe tysk og fransk
Gregersen, A. S., Hansen, C. F., Østergaard Nielsen, C., von Holst-Pedersen, J., Oldenburg Lauta, K., Kjærbæk, L., Rahn, L., Andersen, L. K., Jensen, N. H., Jensen, S. H., Gaardsmand, S., Löbl, S. K. & Fernandez, S., 26 jan. 2024, Monitormedier.Publikation: Andet › Indlæg i netbaserede medier
-
Spildidaktik i fremmedsprogsundervisning: En designbaseret tilgang
Andersen, N. S., Oldenburg Lauta, K. & Löbl, S. K., 2024, I: Sprogforum. 78, s. 18-23 6 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Legende tilgange i læreruddannelsen: Et dobbeltdidaktisk blik på studerendes faglige erkendelser
Oldenburg Lauta, K., Faber, S., Jensen, M. E. & Kopp, A. O., 15 mar. 2023, Københavns Professionshøjskole, s. 1-10, 10 s.Publikation: Working paper/preprint › Preprint
-
Det meningsfulde historiefag: Historiebrugsdidaktik fra teori til praksis
Faber, S., Kopp, A. & Oldenburg Lauta, K., 2022, København: Samfundslitteratur. 294 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Antologi › Undervisning
-
Fejring af Den Europæiske Sprogdag
Gregersen, A. S. (Arrangør), Lauta, K. O. (Arrangør), Watson, C. A. (Arrangør) & Thomsen, H. (Arrangør)
24 sep. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Seminar
-
Fejring af Den Europæiske Sprogdag 2023
Gregersen, A. S. (Arrangør), Thomsen, H. (Arrangør), Watson, C. A. (Arrangør), Lauta, K. (Arrangør), Lam, S. (Arrangør), Pedersen, R. (Arrangør), Güleryüz, Ö. (Arrangør), von Holst-Pedersen, J. (Oplægsholder), Löbl, S. K. (Oplægsholder), Søgaard, K. E. (Oplægsholder) & Jalal, R. S. (Oplægsholder)
26 sep. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
Fil -
Playful approaches to teaching uses og history
Jensen, M. E. (Oplægsholder), Kopp, A. (Oplægsholder), Lauta, K. (Oplægsholder) & Faber, S. (Oplægsholder)
2 sep. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Tovholder på DLFs fagkurser i historie
Faber, S. (Ekspert), Kopp, A. O. (Ekspert), Henriksen, G. F. (Ekspert) & Lauta, K. O. (Ekspert)
2017 → 2018Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Undervisningsforløb
Presse/medier
-
Ny bog vil puste liv i historiefaget
Faber, S., Kopp, A. & Oldenburg Lauta, K.
28/11/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Ny bog slår til lyd for ”ekstremt elevcentreret” historie-undervisning
Oldenburg Lauta, K. & Kopp, A.
28/10/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie