Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Lektor, cand. mag. i historie og tysk
Arbejdsområder
Undervisning
Kompetencer
Kompetencegivende kurser:Uddannelsesbetegnelse: projektledelse
Uddannelsesinstitution: Mannaz
Land: Danmark
Afslutningsdato: 1/10/2010
Uddannelsesbetegnelse: diplomuddannelse i dramapædagogik
Uddannelsesinstitution: Frederiksberg Seminarium
Land: Danmark
Afslutningsdato: 30/6/2004
Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Øvet
Sprog: Dansk
Niveau: Modersmål
Sprog: Tysk
Niveau: Modersmål
Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Flere års erfaring
Fundraising: Nogen erfaring
Administration: Nogen erfaring
Ledelse: Nogen erfaring
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
cand.mag., Roskilde Universitet
Dimissionsdato: 1 sep. 2002
Ansættelser
Pædagogisk leder, Københavns åbne Gymnasium
1 aug. 2011 → 31 jul. 2012
adjunkt/lektor i historie og tysk, Københavns åbne Gymnasium
1 aug. 2003 → 30 sep. 2014
Lærer i tysk, dramatik og håndarbejde, Humlebæk Lilleskole
1 okt. 2002 → 30 jun. 2003
Emneord
- interkulturelle forhold
- sproglig udvikling
- innovativ undervisning
- kreative processer
- innovation og entreprenørskab
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Sprogmodeller og skriftlighed i udskolingens sprogfag engelsk, fransk og tysk
Lauta, K. O. (Projektdeltager), Revier, R. L. (Projektleder) & Löbl, S. K. (Projektdeltager)
01/04/24 → 30/06/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Taskpædagogisk stilladsering af meningsfuld kommunikation med særligt fokus på ordforrådstilegnelse: Et tværsprogligt projekt, der undersøger hvordan taskpædagogik på mellemtrinnet kan skabe meningsfulde kommunikative rammer i fagene engelsk, fransk og tysk med henblik på effektiv tilegnelse af ordforråd, det være sig chunks eller enkeltord.
Revier, R. L. (Projektleder), Jacobsen, S. K. (Projektleder), Lauta, K. O. (Projektdeltager), Löbl, S. K. (Projektdeltager) & Chopin, K. R. (Projektdeltager)
01/04/22 → 30/06/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil -
Tyskelevers og tyskstuderendes kognition
Lauta, K. O. (Projektdeltager) & Daryai-Hansen, P. (Projektleder)
01/05/19 → 01/10/20
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv – en behovsanalyse i faget tysk
Lauta, K. O. (Projektdeltager) & Daryai-Hansen, P. (Projektleder)
01/08/18 → 31/12/19
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Den mangfoldige læreruddannelse - et kompetenceudviklingsforløb i kulturel sensitivitet
Lauta, K. O. (Projektdeltager)
01/09/17 → 30/04/18
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Debat: 13 sprogfolk advarer mod forslag om at droppe tysk og fransk
Gregersen, A. S., Hansen, C. F., Østergaard Nielsen, C., von Holst-Pedersen, J., Oldenburg Lauta, K., Kjærbæk, L., Rahn, L., Andersen, L. K., Jensen, N. H., Jensen, S. H., Gaardsmand, S., Löbl, S. K. & Fernandez, S., 2024, I: Skolemonitor.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
-
Spildidaktik i fremmedsprogsundervisning: En designbaseret tilgang
Andersen, N., Oldenburg Lauta, K. & Löbl, S. K., 2024, I: Sprogforum. 78, s. 18-23 6 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Det meningsfulde historiefag: Historiebrugsdidaktik fra teori til praksis
Faber, S., Kopp, A. & Oldenburg Lauta, K., 2022, København: Samfundslitteratur. 294 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Antologi › Undervisning
-
Playful approaches to teaching uses og history
Jensen, M. E., Kopp, A., Oldenburg Lauta, K. & Faber, S., 2 sep. 2021, s. 1. 1 s.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
Fil1855 Downloads (Pure) -
Tyskelevers og tyskstuderendes kognition – udfoldet opsummering af undersøgelsens centrale resultater: Et projekt støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog 2020
Oldenburg Lauta, K., Daryai-Hansen, P., Hansen, C., Fischer-Rasmussen, A.-M., Fenyvesi, K., Gebauer, M., Gorbahn, K., Hermann, M., Stendahl Rannestad, A. K., Schepers, C. & Vinther, P., 2020, København: Københavns Universitet, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk. 11 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Åben adgangFil1827 Downloads (Pure)
-
Fejring af Den Europæiske Sprogdag
Gregersen, A. S. (Arrangør), Lauta, K. O. (Arrangør), Watson, C. A. (Arrangør) & Thomsen, H. (Arrangør)
24 sep. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Seminar
-
Fejring af Den Europæiske Sprogdag 2023
Gregersen, A. S. (Arrangør), Thomsen, H. (Arrangør), Watson, C. A. (Arrangør), Lauta, K. (Arrangør), Lam, S. (Arrangør), Pedersen, R. (Arrangør), Güleryüz, Ö. (Arrangør), von Holst-Pedersen, J. (Oplægsholder), Löbl, S. K. (Oplægsholder), Søgaard, K. E. (Oplægsholder) & Jalal, R. S. (Oplægsholder)
26 sep. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
Fil -
Playful approaches to teaching uses og history
Jensen, M. E. (Oplægsholder), Kopp, A. (Oplægsholder), Lauta, K. (Oplægsholder) & Faber, S. (Oplægsholder)
2 sep. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Presse/medier
-
Ny bog vil puste liv i historiefaget
Faber, S., Kopp, A. & Oldenburg Lauta, K.
28/11/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Ny bog slår til lyd for ”ekstremt elevcentreret” historie-undervisning
Oldenburg Lauta, K. & Kopp, A.
28/10/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie