Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
LektorArbejdsområder
Primære arbejdsområder:
Religionsdidaktik, Etik, Livsoplysning og KLM (Kristendomskundskab/Livsoplysning/Medborgerskab), Mennskerettigheder, Didactics of Dialogue and Reconciliation, Kristendomskundskab/Religion, Interkulturel undervisning.
Underviser i læreruddannelsen siden 1999 i fagene KLM (fra 2023: Livoplysning) og Kristendomskundskab/ Religion samt det internationale modul, Didactics of Dialogue and Reconciliation (DIDAR) og modul om undervisning i menneskerettigheder. Underviser også på Forberedelseskursus for Indvandrere og Flygtninge (FIF) i Kultur og Samfund. Har i perioder været tilknyttet TORS ved KU som ekstern lektor i kristendomshistorie. Mangeårig deltagelse i internationalt samarbejde, pt. i projektet ConCitizen om undervisning i kontroversielle temaer og konkurrende narrativer (med partnere fra Nordirland, Libanon, Cypern, Norge) - samt mange andre projekter om religionsdialog, menneskerettigheder og medborgerskab. Erfaring med aktionsforskning i relgionsdidaktik. Censorformand for hovedområdet Livsoplysning og KLM i læreruddannelsen og i censorkorpset for religionsfagene på universiteterne. Mange års erfaring som foredragsholder.
Øvrige arbejdsområder:
Tværprofessionel etik og menneskerettigheder, internationale moduler, religionsdialog og religionsdidaktik.
Kompetencer
Sprogkundskaber:Sprog: Engelsk
Niveau: Øvet
Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Nogen erfaring
Fundraising: Flere års erfaring
Administration: Flere års erfaring
Ledelse: Nogen erfaring
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Master of Education, Danmarks Pædagogiske Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 2007
Cand.mag, Københavns Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 1999
Emneord
- samfundsvidenskabelige fag
- religionssociologi, politisk filosofi
- fællesskab
- Demokrati, menneskerettigheder
- Verdensborgerskab
- professionsdidaktik
- Religionsdidaktik, filosofi med børn, demokratisk dannelse
- interreligiøs dialog
- kontroversielle emner
- konkurrerende narrativer
- Hannah Arendt
- menneskerettigheder
- dannelse
- feltarbejde
- religion, kultur
- aktionsforskning
- humanistiske fag
- religionsvidenskab
- Medborgerskab
- demokratisk dannelse
- professionsuddannelser
- læreruddannelsen
- identitetsdannelse
- Religion og medborgerskab
- interkulturel dialog
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
ConCitizen: Contested Narratives and Controversial Issues in Citizenship Education
Lindhardt, E. (Projektleder), Sigurdsson, L. (Projektleder), Kornholt, B. (Projektdeltager), Henriksen, G. F. (Projektdeltager) & Kopp, A. O. (Projektdeltager)
01/01/22 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Viden og inspiration gennem faglig kompetenceudvikling for folkeskolelærere
Jørgensen, L. D. (Projektleder), Adrian, S. (Projektdeltager), Karrebæk, G. L. B. (Projektdeltager), Sonne, L. (Projektdeltager), Christensen, P. B. (Projektdeltager), Zachariassen, R. (Projektdeltager), Jacobsen, C. V. (Projektdeltager), Olsen, R. J. (Projektdeltager), Vial, M. (Projektdeltager), Pless, M. (Projektdeltager), Rønberg, L.F.-J. (Projektdeltager), Thingholm, L. (Projektdeltager), Kamstrup, K. (Projektdeltager), Damgaard Jørgensen, M. (Projektdeltager), Linding, C. (Projektdeltager), Sigurdsson, L. (Projektdeltager) & Langkjær, J. (Projektdeltager)
01/03/22 → 30/06/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Empowered Teachers Create Resilient Youth and Peaceful Host Communities
Sigurdsson, L. (Projektleder), Lindhardt, E. (Projektleder) & Kornholt, B. (Projektleder)
02/01/20 → 03/05/21
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Dannelse til religiøs myndighed i skole og kirke
Andersen, K. M. (Projektleder), Sigurdsson, L. (Projektleder), Madsen, J. V. (Projektdeltager), Thomsen, J. (Projektdeltager), Bjarnemar, J. (Projektdeltager), Hoffmeyer, E. Z. (Projektdeltager), Lund, I. (Projektdeltager), Tillich, R. M. (Projektdeltager), Arendt, A.-S. (Projektdeltager) & Knudsen, J. D. (Projektdeltager)
01/09/17 → 31/08/18
Projekter: Projekt › Forskning
-
INNOVATIVE AND SUSTAINABLE AESTHETIC METHODS FOR CITIZENSHIP EDUCATION IN NORDIC AND BALTIC PERSPECTIVES (ISAMCE)
Lam, S. (Projektdeltager), Mathiesen, F. (Projektdeltager), Bahn, A. L. (Projektdeltager), Sigurdsson, L. (Projektdeltager), Bering-Jensen, R. M. (Projektdeltager), Skov, S. (Projektdeltager) & Karrebæk, G. L. B. (Projektdeltager)
01/08/17 → 31/08/19
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Livsoplysning - hvorfor nu det?
Sigurdsson, L., 1 jun. 2023, I: Religionslæreren. 2023, 4, s. 12-13 2 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
-
Contested narratives and controversial issues in religious education - didactic challenges for teacher education and schools
Lindhardt, E. & Sigurdsson, L., 16 jun. 2022.Bidragets oversatte titel :Konkurrerende narrativer og kontroversielle emner i religionsundervisning Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Formidling
-
Det Sidste Ord: Institut for perlefiskeri
Sigurdsson, L., 19 maj 2022, I: Grundtvigsk Tidende. 2022, 1.sektion, s. 32 1 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Avisartikel
Åben adgang -
Didactic methodologies based on philosophical reflection, critical thinking, and structured dialogue in HRE and in the interplay between HRE and RE. How can didactic methodologies based on philosophical reflection, critical thinking, and structured dialogue qualify teacher students to address paradoxes and dilemmas in HRE, as well as in the interplay between HRE and RE?
Sigurdsson, L. & Andersen, K. M., 14 jun. 2022.Bidragets oversatte titel :Didaktiske metoder baseret på filosofisk refleksion, kritisk tænkning og struktureret dialog til undervisning i menneskerettigheder og i samspil med religionsundervisning.: Hvordan kan didaktiske metoder baseret på filosofisk refleksion, kritisk tænkning og struktureret dialog kvalificere lærerstuderende til at adressere paradokser og dilemmaer i krydsfeltet mellem undervisning i menneskerettigheder og religion? Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
-
Human rights education and the conscience of mankind: developing didactics of perplexity
Sigurdsson, L. & Andersen, K. M., jan. 2022, I: Human Rights Education Review. 2022, 1, s. 70-89 19 s.Bidragets oversatte titel :Menneskerettighedsundervisning og menneskehedens samvittighed: udvikling af perpleksitetens didaktik Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
-
Censorkorpset for læreruddannelsen (Ekstern organisation)
Sigurdsson, L. (Censor)
okt. 2007 → …Aktivitet: Medlemsskab - typer › Ministeriel beskikkelse
-
Contested Narratives and Controversial Issues in Religious Education – Didactic Challenges for Teacher Education and Schools”
Sigurdsson, L. (Oplægsholder) & Lindhardt, E. (Oplægsholder)
16 jun. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Cultural Citizenship and Innovation
Sigurdsson, L. (Deltager)
1 feb. 2017 → 4 feb. 2019Aktivitet: Rådgivning - typer › Projektsparring
-
Det landsdækkende censorkorps for Religion ved universiteterne (Ekstern organisation)
Sigurdsson, L. (Censor)
apr. 2010 → …Aktivitet: Medlemsskab - typer › Ministeriel beskikkelse
-
European Teaching and Education Network, Annual Conference 2018
Andersen, K. M. (Oplægsholder) & Sigurdsson, L. (Oplægsholder)
22 mar. 2018 → 24 mar. 2018Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Presse/medier
-
Lær eleverne at være i et uenighedsfællesskab
Sigurdsson, L. & Lindhardt, E.
26/02/24
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Nu blev det religionslærernes tur
Sigurdsson, L. & Langkjær, J.
02/11/23 → 08/11/23
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Gruppe om kristendomsfaget blev nedlagt - nu har de færdiggjordt arbejdet på egen hånd
19/09/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-