Projekter pr. år
Personlig profil
Arbejdsområder
Docent på Læreruddannelsen
Forsknings- og udviklingsområder
Jeg er docent i danskfagets didaktik i indskoling og på mellemtrin og arbejder primært med læse-og skrivedidaktik. Jeg har en særlig forskningsinteresse i skriveindlæring, skriveridentitet, skriveudvikling og emergent literacy. Jeg er samtidig uddannelsesforsker og engageret i projekter om professionsdidaktik, læreruddannelsesdidaktik og skoleudvikling.
Jeg er kvalitativ forsker og har en mange erfaringer med praksisudviklende forskningsprojekter.
Kompetencer
Jeg er docent ved Institut for Læreruddannelse på Københavns Professionshøjskole, hvor jeg er faglig leder for den danskdidaktiske satsning i indskolingen. Vi undersøger og udvikler især skrivedidaktik til læreruddannelse og skole (indskoling og mellemtrin). https://forskningsportal.kp.dk/da/organisations/danskdidaktik
Derudover er jeg involveret i læreruddannelsens program LUDI - der afdækker, undersøger og udvikler viden om læreruddannelsesdidaktik: https://www.ucviden.dk/da/organisations/l%C3%A6reruddannelsesdidaktik
Jeg er repræsentant for de Danske Professionshøjskoler i Dansk Sprognævn. Sidder i advisory board for Lesesenteret i Stavanger og bestrider en række board-opgaver knyttet til specifikke forkningsprojekter.
Undervisning
I den nye læreruddannelse underviser jeg i dialogisk forskningsformidling, er tilknyttet læreruddannelsens skrivecenter og vejleder bachelorstuderende.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d., Roskilde Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 2009
Retorik kommunikation og formidling, Aarhus Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 2002
Øknomi for humanister, Københavns Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 1992
Dansk, Københavns Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 1991
Ansættelser
Leder af Nationalt Videncenter for Læsing - Professionshøjskolerne, Professionshøjskolen UCC
1 sep. 2014 → 30 dec. 2022
Projektkonsulent, Professionshøjskolen UCC
1 aug. 2012 → …
Konsulent for Forskning og Udvikling, Professionshøjskolen UCC
2009 → …
Videncenterkonsulent, leder af Skrivecenteret i CVU Stork, CVU Storkøbenhavn
2001 → …
Seminarielektor i dansk, CVU Storkøbenhavn
1993 → …
Højskolelærer, Den Internationale Højskole i Helsingør
1992 → …
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Fællesskabende skrivning
Storgaard, L. C. (Projektleder), Molbæk, M.-L. (Projektdeltager), Baun, L. (Projektdeltager) & Bock, A. (Projektdeltager)
01/01/24 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Professionsdidaktik
Lind, U. (Projektdeltager), Storgaard, L. C. (Projektleder), Carlson, M. (Projektleder) & Larsen, N. J. S. (Projektdeltager)
01/01/24 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Kortlægning af indsatser for elever i sprogforståelsesvanskeligheder
Storgaard, L. C. (Projektleder) & Nielsen, A.-M. V. (Projektleder)
01/01/21 → 30/06/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Kortlægning af læseindsatser i små grupper for elever med læsevanskeligheder
Storgaard, L. C. (Projektleder) & Nielsen, A.-M. V. (Projektleder)
01/01/21 → 30/06/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Sproggaven med i skole
Storgaard, L. C. (Projektleder), Hannibal, S. S. (Projektdeltager), Freil, O. (Projektdeltager), Andersen, M. W. (Projektdeltager), Brink, E. T. (Projektdeltager), Kristiansen, H. (Projektdeltager) & Jespersen, M. B. (Projektdeltager)
01/08/20 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
The shaping of an idea as temporal, multimodal, and collaborative activity: exploring how students develop a board game in L1
Kabel, K., Hanghøj, T. & Storgaard, L. C., 2025, I: Language and Education. 39, 3, s. 680-698 19 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Vidensgrundlag for professionsdidaktik
Storgaard, L. C., Lind, U. & Sandholm Larsen, N., 18 feb. 2025, Kbh.: Københavns Professionshøjskole. 49 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning › peer review
Åben adgangFil63 Downloads (Pure) -
Skolens tekster
Bremholm, J. & Storgaard, L. C., 3 okt. 2024, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 69 s. (Pædagogisk Rækkevidde; Nr. 29).Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Forskning › peer review
-
Elevperspektiver på grammatikundervisning
Brok, L. S., 2023, Grammatikdidaktik. Kabel, K., Vedsgaard Christensen, M., Bjerre, K., Storgaard Brok, L. & Møller, H. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 21-45 25 s. (DIDAKTIK serien).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Gentænkning af grammatikdidaktikken
Kabel, K., Christensen, M. V., Bjerre, K., Brok, L. S. & Møller, H., 2023, Grammatikdidaktik. Kabel, K., Christensen, M. V., Bjerre, K., Brok, L. S. & Møller, H. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 9-20 12 s. (DIDAKTIK serien).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Danmarks Frie Forskningsfond (Ekstern organisation)
Storgaard, L. C. (Medlem)
2025Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlemskab af udvalg/råd
-
Eksplicit sprogbaseret undervisning - essayskrivning
Bock, K. (Anden rolle), Kabel, K. (Oplægsholder), Brok, L. S. (Oplægsholder), Bjerre, K. (Oplægsholder), Riis, S. M. V. (Oplægsholder) & Rohde, L. (Oplægsholder)
15 jan. 2012Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Forskerklumme (Tidsskrift)
Kabel, K. (Redaktør af serie) & Brok, L. S. (Redaktør af serie)
jun. 2017 → …Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af publikationsserie
-
Kulturministeriet (Ekstern organisation)
Storgaard, L. C. (Medlem)
2025 → 2029Aktivitet: Medlemsskab - typer › Ministeriel beskikkelse
-
Norwegian Reading Centre (Ekstern organisation)
Storgaard, L. C. (Medlem)
2020 → 2025Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlemskab af udvalg/råd
Presse/medier
-
Anna Karlskov Skyggebjerg bliver ny leder af Nationalt Videncenter for Læsning
11/12/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Veje til Literacy 2023, Vejle
Brok, L. S. & Bremholm, J.
13/12/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Veje til Literacy 2022
Bremholm, J., Nielsen, A.-M. V., Brok, L. S., Vilien, K., Lützen, P. H. & Hauer, K.
25/02/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Elever i læse- og skrivevanskeligheder: forebyggende indsatser. København
05/10/21
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Elever i læse-skrivevanskeligheder: Undervisning, der matcher elevernes behov, 2021. København
Brok, L. S., Friis, K. & Rønberg, L.
30/04/21
1 element af Mediedækning
Presse/medie