Projekter pr. år
Personlig profil
Arbejdsområder
Primære arbejdsområder:Digitalisering Læreruddannelse - Fag pædagogik og digitalisering
Øvrige arbejdsområder:
Kompetenceudvikling
Forsknings- og udviklingsområder
Jeg er lektor ved Københavns Professionshøjskole med særligt fokus på digitalisering og teknologiforståelse i uddannelse og dets implikationer for pædagogik og didaktik. Med en akademisk baggrund i nordisk litteratur, sprog og kunsthistorie bygger jeg på en bred tværfaglig platform til at udforske innovative undervisningsmetoder og integrere teknologiforståelse i uddannelse – specifikt i den teknologitonerede læreruddannelse på KP - Future Classroom Teacher.
Professionel erfaring
Lektor ved Københavns Professionshøjskole
Mine fokusområder omfatter:
- Digitalisering og teknologi integration i uddannelse, specifikt udvikling af teknologiforståelse blandt lærerstuderende i og som fag
- Demokratiserende pædagogiske tilgange til læreruddannelse med fokus på fagspecifik didaktik
- Spilbaserede og legende tilgange til læring
- Kompetenceudvikling for studerende og undervisere gennem praksisnære og refleksive tilgange
Nøglepræstationer
- Modtager af Uddannelses- og Forskningsministeriets Undervisningspris (2023):
Anerkendt for en udforskende og eksperimenterende undervisningstilgang, der vægter samspillet mellem praktiske og teoretiske aspekter af uddannelse.
Seneste publikationer
- "Teknologiforståelse i Dansk" (2024): En bog, der undersøger integrationen af teknologiforståelse i danskfaget.
- "Digital Dannelse og Anvendelse af Teknologier i Læreruddannelsen" (2024): En undersøgelse af lærerstuderendes perspektiver på digitalisering, digital dannelse og kunstig intelligens i uddannelsen.
Kompetencer
- Flydende i engelsk, tysk, norsk og svensk
- Ekspertise i udvikling af laboratoriebaserede undervisningsmetoder, der forener håndens arbejde med hjernens refleksion
Forskningsinteresser
Jeg er passioneret omkring at udforske:
- Laboratoriebaseret undervisning, der forener praktisk arbejde med kritisk tænkning
- Elevdeltagelse og medbestemmelse
- Æstetiske læreprocesser
- Innovation og entreprenørskab i uddannelse
- Legende, udforskende og meningsfulde læringsformer
Gennem mit arbejde stræber jeg efter at skabe læringsoplevelser, der forener nysgerrighed, kreativitet og kritisk refleksion og fremmer en dybere forståelse af både digitale og traditionelle fagområder.
Organisatoriske kompetencer
- Projektdeltagelse og ledelse: Flere års erfaring
- Uddannelseskoordinering og ledelse: Nogen erfaring
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Cand. Mag., Nordisk litteratur og kunsthistorie
Emneord
- æstetiske læreprocesser
- kompetenceudvikling
- blended learning
- digital kommunikation
- innovation og entreprenørskab
- web 2.0
- web 2.0 virtuel læring
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Forskningsprojekt STEP IT
Wensien-Jegsen, M. R. M. (Projektdeltager), Dissing Møller, L. (Projektdeltager), Hastrup Kristensen, A. M. (Projektdeltager) & Vangkilde, S. A. (Projektleder)
31/12/23 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Videnscenter for digital teknologiforståelse
Andersen, L. B. (Projektleder), Nielsen, C. B. (Projektleder), Müller, M. B. (Projektleder), Frydendahl, J. A. (Projektleder), Slot, M. F. (Projektleder), Dissing Møller, L. (Projektleder), Schrøder, V. (Projektleder), Dyrendom, K. (Projektleder), Jensen, J. J. (Projektleder), Rehder, M. M. (Projektleder) & Exner, M. (Projektleder)
01/08/23 → 01/08/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
Lærerstuderendes forståelse af digitale dannelse og teknologiforståelse
Slot, M. F. (Projektleder), Østergaard, C. H. (Projektdeltager), Minuz, E. (Projektdeltager), Dissing Møller, L. (Projektdeltager), Havsager, P. S. (Projektdeltager) & Winkler, S. O. (Projektdeltager)
01/08/23 → 01/01/27
Projekter: Projekt › Forskning
-
SIMPROF - Simulert praksis i lærerutdanningen: En ny arena for profesjonalisering
Dissing Møller, L. (CoPI)
01/02/23 → 30/12/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Digital Learning through Play
Frydendahl, J. A. (Projektleder), Dissing Møller, L. (Projektdeltager), Dyrendom, K. (Projektdeltager), Müller, M. B. (Projektdeltager), Broe, R. C. (Projektdeltager), Sørensen, L. (Projektdeltager), Mortensen, D. H. (Projektdeltager), Exner, M. (Projektdeltager), Søgaard, P. (Projektleder), Kristensen, R. S. T. (Projektdeltager), Kristensen, B. T. (Projektdeltager), Dahl, U. P. (Projektdeltager) & Christensen, B. R. (Projektdeltager)
01/01/22 → 01/05/23
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Teknologiforståelse i dansk
Bloch Jespersen, M., Lorentzen, R. F., Hargbøl Madsen, P., Dissing Møller, L. & Schou, D. V., 1 aug. 2024, Kbh.: Hans Reitzels Forlag. 238 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Bog › Formidling
-
Elevskriver i maskinens spejl: – mødesteder mellem elevens fremstilling og store sprogmodeller i danskfaget
Dissing Møller, L., 2025, AI i skolen – og anvendelse af sprogmodeller i undervisningen. 1 udgave udg. Danmark: Dafolo, s. 152-172 20 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
Digital dannelse og anvendelse af teknologier på læreruddannelsen: En spørgeskemaundersøgelse om lærerstuderendes syn på digital dannelse, digitalisering i skolen og brug af kunstig intelligens
Slot, M. F., Minuz, E., Askitis, D., Havsager, P. S., Dissing Møller, L., Winkler, S. O. & Østergaard, C. H., 6 feb. 2024, Kbh.: Københavns Professionshøjskole. 16 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Formidling
Fil112 Downloads (Pure) -
Leder: At stemme til undervisning - stemninger og stemthed
Frydendahl, J. A., Dissing Møller, L., Schrøder, V., Sørensen, L. & Dyrendom, K., 2024, I: Unge Pædagoger. 85, 3, s. 1-4 4 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Forord
-
Stemninger - om æstetik og læring: Digital Learning through Play - Stemninger
Broe, R. C. (Gæst), Dissing Møller, L. (Gæst), Dyrendom, K. (Gæst) & Sørensen, L. (Gæst), 15 jan. 2024Publikation: Ikke-skriftlig produktion › Podcast, musik- og lydproduktion › Formidling
Åben adgang
Priser
-
Undervisnings- og Forskningsministeriets underviserpris 2023
Dissing Møller, L. (Modtager), 15 sep. 2023
Pris
Aktiviteter
-
Unge Pædagoger (Tidsskrift)
Schrøder, V. (Redaktionsgruppemedlem), Frydendahl, J. A. (Redaktionsgruppemedlem), Dissing Møller, L. (Redaktionsgruppemedlem), Dyrendom, K. (Redaktionsgruppemedlem) & Sørensen, L. (Redaktionsgruppemedlem)
nov. 2024Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
Fagligt Udviklingsmøde
Gregersen, A. S. (Arrangør), Dissing Møller, L. (Oplægsholder), Eychenne, D. E. (Oplægsholder) & Andersen, N. (Oplægsholder)
6 dec. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
Fil -
PlayLab, Future Classroom, Praksis- og innovationshuset og laboratorier i praksis
Händel, V. D. (Ekspert), Dissing Møller, L. (Ekspert), Schrøder, V. (Ekspert) & Hedegaard, J. (Ekspert)
21 sep. 2022Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet
-
Unge Pædagoger (Tidsskrift)
Frydendahl, J. A. (Redaktionsgruppemedlem), Dissing Møller, L. (Redaktionsgruppemedlem), Schrøder, V. (Redaktionsgruppemedlem), Sørensen, L. (Redaktionsgruppemedlem) & Dyrendom, K. (Redaktionsgruppemedlem)
2024Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af publikationsserie
Presse/medier
-
PRM / Prisvinder: Husk at der er mange hjerner i rummet
11/09/23
3 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
-
-
Prisvinder: Billedkunst og teknologiforståelse har meget til fælles
21/09/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Underviser på Designskolen hædret med stor pris
11/09/23 → 13/09/23
10 elementer af Mediedækning
Presse/medie