Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Jeg er lektor i engelsk, ph.d. i kulturdidaktik i engelskfaget og medansvarlig for Sprog- og kulturdidaktisk satsning på KP.
Mine centrale forskningsområder er Cultural Studies, verdensborgerskab, interkulturel læring og bæredygtighed i engelskfaget og i tværfaglige sammenhænge. I aktuelle projekter og i min undervisning undersøger jeg, hvordan sproglig og interkulturel læring kan stilladseres og udvikles i samarbejde med kolleger og lærere i grundskolen. Jeg er en erfaren aktionsforsker og facilitator af aktionslæringsforløb i skolen. Min forskning formidler jeg i videnskabelige tidsskrifter nationalt og internationalt, i lærebøger og fx som undervisningsmaterialer på Det Nationale Center For Fremmedsprogs hjemmeside.
Udvalgte publikationer:
Svarstad, L.K. & von Holst-Pedersen, J. (2024). CLIL og bæredygtighed i sprogfagene: En Cyklus-Task-Chunks tilgang. Nordic Journal of Language Teaching and Learning, 11(3), 278-301.
Svarstad, L.K. & Risager, K. (2023) A cycle model of intercultural learning:educating the global citizen, vol. 37. nr. 2, Language, Culture & Curriculum.
Svarstad, L. K. (2022). The World's largest lesson: omverdenen i undervisningen. I S. Skov Fougt, J. Bundsgaard, T. Hanghøj, & M. Misfeldt (red.), Håndbog i scenariedidaktik (s. 332-343). Aarhus Universitetsforlag.
Svarstad, L. K. (2021). A Cultural Studies Approach to Interculturality in ELT. I M. Victoria, & C. Sangiamchit (red.), Interculturality and the English Language Classroom (s. 27-54). Palgrave Macmillan.
Risager, K. & Svarstad, L.K. (2020) Verdensborgeren og den interkulturelle læring. Samfundslitteratur.
Svarstad, L.K. (2020) Cultural studies and intersectionality in English language education: Exploring students' engagement in issues of celebrity, identity, gender and sexuality. The Language Learning Journal.
Arbejdsområder
Primære arbejdsområder:
Udvikling af Sprog- og kulturdidaktisk satsning. Deltagelse i F&U- kapacitetsopbygning, projektansøgninger, projektledelse, projektdeltaglese og konferencedeltagelse med papers.
Undervisning på grunduddannelsen i engelsk.
BA og Ph.d.-vejleder i engelskfaget.
Adjunktvejleder i engelskfaget og geografifaget.
Evalueirngsansvarlig for engelskfaget (2020-2024).
Medfagansvarlig for engelskfaggruppen (2023-2024).
Forfatter til en række fagfællebedømte artikler og lærebogskapitler om sprog- og kulturdidaktik nationalt og internationalt.
Redaktør af Sprogforum Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik. Tidsskrift.dk.
Deltager i ICETEMP Erasmusprojekt 2024-2027.
Medforsker i den strategiske satsning: Grøn dannelse i professionerne på KP.
Deltager i et samarbejde med Sex & Samfund, FN-Byens skoletjeneste YOUNG og KP om projektet: Equitable Futures: Linking Sexual and Reproductive Justice
to Climate Action. Projektet foregår i Kenya. Finansieret af GLOBUS, Udenrigsministeriet.
Øvrige arbejdsområder:
Censor på Læreruddannelsen i engelskfaget og BA i engelskfaget.
Lektorbedømmer til bedømmerkorpset.
Forperson for Læreruddannelsens nationale netværk i engelsk.
Repræsentant i Børne- og undervisingsministeriets faggruppe for faget engelsk.
Repræsentant i konsortiet for sprog- og fagdidaktik, KU/KP.
Fagfællebedømmer på flere tidsskrifter blandt andet:
Language and Intercultural Communication (LAIC), Taylor & Francis Group
Nordic Journal of Language Teaching and Learning.
Acta Didactica Norden.
Kompetencer
Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Professionel
Fundraising: Nogen erfaring
Administration: Flere års erfaring
Ledelse: Nogen erfaring
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d., Aarhus Universitet
1 feb. 2013 → 1 maj 2016
Dimissionsdato: 13 sep. 2016
PhD visiting scholar på University of Technology (UTS) Sydney, hos professor Alastair Pennycook - Februar og marts måned, University of Technology Sydney
1 feb. 2015 → 1 apr. 2015
Dimissionsdato: 31 mar. 2015
Summer School, University of Helsinki
5 aug. 2013 → 23 aug. 2013
Dimissionsdato: 6 aug. 2013
Modul i evaluering på Metropols diplomuddannelse
1 feb. 2011 → 15 jun. 2011
Dimissionsdato: 20 jun. 2011
Cand.mag. i engelsk og geografi, Roskilde Universitet
1 sep. 1984 → 1 sep. 1992
Dimissionsdato: 1 jan. 1992
Engelsk og geografi, Sankt Annæ Gymnasium: Teoretisk og Praktisk Pædagogikum
1 aug. 1994 → 1 aug. 1996
Kulturgeografi, Durham University, England
1 sep. 1989 → 22 dec. 1989
Ansættelser
Lektor, ph.d., Professionshøjskolen Metropol
2009 → …
International koordinator, Professionshøjskolen Metropol
1 aug. 2006 → 31 jan. 2013
Adjunkt, Frederiksberg Seminarium
2006 → 2009
Gymnasielærer, Sankt Annæ Gymnasium
1993 → 2006
Gymnasielærer, Bl.a. Frb. Gymnasium, Nørre G.
1992 → 1994
Forskningsassistent, Durham University
1 aug. 1990 → 22 dec. 1990
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Cultural Studies, Critical intercultural communication and critical media literacy
- verdensborgerskab
- Bæredygtighed
- sprogtilegnelse
- task-pædagogik
- Billedbøger
- interkulturel læring
- chunks
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Kritisk deltagende aktionsforskning
- kritisk teori
- Interkulturalitet
- interkulturel kommunikation
- kritisk medie literacy
- Cultural studies
- aktionsforskning
- verdensborgerskab
- Design-Based Research
- Skoler, fag og institutioner
- engelsk
- globalt udsyn
- Interkulturalitet
- Interkulturel kompetence
- Verdensborgerskab
- sprogtilegnelse
- task-pædagogik
- chunks
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Internationalisering, internationalisation at home, mobilitet, Erasmus
- Medier, kommunikation og sprog
- kritisk medie literacy
- interkulturel kommunikation
- Cultural studies
- interkulturel læring
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
ICETEMP: Intercultural Citizenship Education through Teacher Education for the Mediation of Picturebooks
Søgaard, K. E. (Projektleder) & Svarstad, L. K. (Projektdeltager)
01/08/24 → 30/06/27
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Equitable Futures: Linking Sexual and Reproductive Justice to Climate Action - Et projekt i Kenya i samarbejde med Sex & Samfund, FN-Byen YOUNG og KP.
Svarstad, L. K. (Projektdeltager)
01/08/24 → 01/08/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Kortlægning af grøn dannelse i professionerne. KP Læreruddannelsen
Svarstad, L. K. (Projektdeltager) & Langhoff, J. H. (Projektdeltager)
01/05/24 → 01/09/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Forskningsreview Grøn dannelse i professionerne, KP Læreruddannelse
Svarstad, L. K. (Projektdeltager)
01/04/24 → 04/10/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Generation Body Rights - Et projekt i samarbejde med Reach A Hand Uganda, Sex & Samfund, FN-Byens skoletjeneste YOUNG og KP.
Svarstad, L. K. (Projektdeltager)
01/08/23 → 01/10/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Publikation
-
CLIL og bæredygtighed i sprogfagene: En Cyklus-Task-Chunks tilgang
Svarstad, L. K. & von Holst-Pedersen, J., 30 jan. 2024, I: Nordic Journal of Language Teaching and Learning. 11, 3, s. 278-301 13 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil44 Downloads (Pure) -
Dekoloniale perspektiver på engelskfaget: reframing the message - at give stemme til unge i Uganda.
Svarstad, L. K., 31 dec. 2024, I: Sprogforum. 79, s. 48-55 9 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Grøn dannelse i grundskolen: Et forskningsreview af empirisk forskning i grøn dannelse på grundskoleområdet
Rathje, N. R., Steffensen, T., Hansen, K. R., Christensen, G. B., Langhoff, J. H., Svarstad, L. K. & Jensen, M. E., 2024, Københavns Professionshøjskole. 50 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
Fil74 Downloads (Pure) -
Sprogforum i 30 år - Interview med Karen Risager
Svarstad, L. K. & Risager, K., 31 dec. 2024, I: Sprogforum. 79, s. 1-6 6 s., 1.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
Åben adgang -
A cycle model of intercultural learning: educating the global citizen
Svarstad, L. K. & Risager, K., 2023, I: Language, Culture and Curriculum. 37, 2, s. 155-170 16 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
An Intersectional approach to Intercultural language pedagogy
Svarstad, L. K. (Foredragsholder)
19 feb. 2015Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Barrierer og motivation for fremmedsprog
Svarstad, L. K. (Deltager)
29 nov. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
-
BA skriveværksted
Svarstad, L. K. (Oplægsholder)
1 mar. 2017 → 1 jun. 2017Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
-
CultNET (Ekstern organisation)
Svarstad, L. K. (Medlem)
1 apr. 2013Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af internationalt netværk
-
Deltagelse I Association of American Colleges and Universities Annual Conference: GLOBAL POSITIONING Essential Learning, Student Success, and the Currency of U.S. Degrees
Svarstad, L. K. (Deltager)
26 jan. 2011 → 29 jan. 2011Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Presse/medier
-
DR P1 Klog på Sprog 31.01.2025 11:03
31/01/25 → 31/01/25
1 element af Mediedækning, 1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Bachelorer: Eleverne skal møde det fremmede og det svære
05/09/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-