Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Jeg er lektor i engelsk og ph.d. i kulturdidaktik i engelskfaget. Jeg er tilknyttet FoU-miljøet for fagdidaktik og er repræsentant i F&U teamet for udvikling af fremmedsprog på Københavns Professionshøjskole.
Mine centrale forskningsområder er interkulturalitet, Cultural studies, kritisk interkulturel kommunikation og kritisk medie literacy som en teoretisk linse til at udvikle sprog- og kulturdidaktik i udskolingen og på læreruddannelsen. Jeg er en erfaren aktionsforsker og facilitator af aktionslæringsforløb i skolen. Jeg bidrager med kapitler i lærebøger og artikler i videnskabelige tidsskrifter nationalt og internationalt.
I samarbejde med Karen Risager, professor emerita, RUC, har jeg skrevet lærebogen Verdensborgen og den interkulturelle læring (2020), som handler om at uddanne elever til kritiske verdensborgere. Verdenborgerperspektivet er også i fokus på Campus Frederiksbergs internationale profillinje, som har udskolingsfagene engelsk og samfundsfag som omdrejningspunkt. Jeg er underviser på og faglig koordinator af den internationale profillinje, som også har et specialiseringsmodul i Cultural Studies på 4. årgang.
Jeg har i 2020 deltaget i et pilotprojekt med fokus på sproglig stilladsering og interkulturel læring med afsæt i FN’s verdensmål i engelsk, tysk og fransk. Pilotprojektet har ledt til en større projektansøgning Motivation for fremmedsprog og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling, som i november 2020 har modtaget en bevilling på 1.1.million fra Det nationale Center for Fremmedsprog (NCFF). Jeg er projektleder på projektet, som foregår fra august 2021 til april 2022.
Jeg har også været involveret i et tværfagligt forsknings- og udviklingsarbejde som teoretisk bygger bro mellem refleksiv literacy og interkulturalitet i L1 og L2 og som undersøger udskolingselevers deltagelse og deltagelsesmuligheder i dansk – og engelskfaget jf. kapitel i Sprogfag i forandring (2019).
Lektorbedømmer til bedømmerkorpset for perioden 1. oktober 2019 – 30. september 2023.
Formand for den nationale faggruppe i engelsk.
Repræsentant i Børne- og undervisingsministeriets faggruppe for faget engelsk.
Repræsentant i konsortiet for sprog- og fagdidaktik, KU/KP
Censor på Læreruddannelsen i engelskfaget og BA.
BA og Ph.d.-vejleder
Certificeret praktikvejleder KP
Redaktør af Sprogforum Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, Roskilde Universitet, Samfundslitteratur.
Fagfællebedømmer på flere tidsskrifter blandt andet:
Language and Intercultural Communication (LAIC), Taylor & Francis Group
I perioden 2006-2012 arbejdede jeg som international koordinator og var med til at opbygge Erasmusprogrammet lokalt på Campus Frederiksberg blandt andet ved at etablere bilaterale aftaler med europæiske universiteter og American University og ved at udvikle internationale moduler.
Fra 2009-2011 var jeg facilitator af engelske og danske læreres udviklingsarbejde i forbindelse med et Comenius-Regio projekt om innovativ fremmedsprogsdidaktik.
Udvalgte publikationer:
Svarstad, L. K. (2021). A Cultural Studies Approach to Interculturality in ELT. I M. Victoria, & C. Sangiamchit (red.), Interculturality and the English Language Classroom (s. 27-54). Palgrave Macmillan.
Risager, K. & Svarstad, L.K. (2020) Verdensborgeren og den interkulturelle læring. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Svarstad, L.K. (2020) Cultural studies and intersectionality in English language education: Exploring students' engagement in issues of celebrity, identity, gender and sexuality. The Language Learning Journal.
Kabel, K & Svarstad, L.K. (2019) Refleksiv literacy og interkulturalitet i L1 og L2. I Annette Søndergaard Gregeren (red.) Sprogfag i forandring 3. udg. Samfundslitteratur.
Svarstad, L.K., (2018). A Cultural Studies Approach to Intercultural Encounters and Interculturality. I Daryai-Hansen m.fl. Foreign Language Education: Between Topic and Educational Theory, Hans Reitzels Forlag.
Svarstad, L.K. (2016). Teaching Interculturality: Developing and Engaging in Pluralistic Discourses in English Language Teaching, Ph.d.-afhandling, Århus Universitet.
Arbejdsområder
Primære arbejdsområder:
Undervisning på grunduddannelsen i engelsk: sprogtilegnelse, sprogbrug og interkulturel komptence
Censor på Læreruddannelsen i engelsk og BA.
Redaktør af Sprogforum Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik.
Forfatter til en række artikler og lærebogskapitler om sprog- og kulturdidaktik.
Tilknyttet F&U-miljøet for Fagdidaktik og er repræsentant i F&U teamet for udvikling af fremmedsprog på Københavns Professionshøjskole.
Øvrige arbejdsområder:
Faglig repræsentant i Konsortiet for Sprog- og Fagdidaktik (KU & KP).
Ph.d.-vejledning.
BA-vejledning.
Koordinator af Campus Frederiksbergs internationale profillinje.
Konferencedeltagelse med paper præsentationer.
F&U strategiarbejde.
F&U projektansøgninger.
Kompetencer
Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau
Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Professionel
Fundraising: Nogen erfaring
Administration: Flere års erfaring
Ledelse: Nogen erfaring
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d., Aarhus Universitet
1 feb. 2013 → 13 sep. 2016
Dimissionsdato: 13 sep. 2016
PhD visiting scholar på University of Technology (UTS) Sydney, hos professor Alastair Pennycook - Februar og marts måned, University of Technology Sydney
1 feb. 2015 → 1 apr. 2015
Dimissionsdato: 31 mar. 2015
Summer School, University of Helsinki
5 aug. 2013 → 23 aug. 2013
Dimissionsdato: 6 aug. 2013
Modul i evaluering på Metropols diplomuddannelse
1 feb. 2011 → 15 jun. 2011
Dimissionsdato: 20 jun. 2011
Cand.mag. i engelsk og geografi, Roskilde Universitet
1 sep. 1984 → 1 sep. 1992
Dimissionsdato: 1 jan. 1992
Engelsk og geografi, Sankt Annæ Gymnasium: Teoretisk og Praktisk Pædagogikum
1 aug. 1994 → 1 aug. 1996
Kulturgeografi, Durham University, England
1 sep. 1989 → 22 dec. 1989
Ansættelser
Lektor, ph.d., Professionshøjskolen Metropol
2009 → …
International koordinator, Professionshøjskolen Metropol
1 aug. 2006 → 31 jan. 2013
Adjunkt, Frederiksberg Seminarium
2006 → 2009
Gymnasielærer, Sankt Annæ Gymnasium
1993 → 2006
Gymnasielærer, Bl.a. Frb. Gymnasium, Nørre G.
1992 → 1994
Forskningsassistent, Durham University
1 aug. 1990 → 22 dec. 1990
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Cultural Studies, Critical intercultural communication and critical media literacy
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Kritisk deltagende aktionsforskning
- kritisk teori
- Interkulturalitet
- interkulturel kommunikation
- kritisk medie literacy
- Cultural studies
- aktionsforskning
- verdensborgerskab
- Skoler, fag og institutioner
- engelsk
- globalt udsyn
- Interkulturalitet
- Interkulturel kompetence
- Verdensborgerskab
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Internationalisering, internationalisation at home, mobilitet, Erasmus
- Medier, kommunikation og sprog
- kritisk medie literacy
- interkulturel kommunikation
- Cultural studies
Netværk
-
Fremmedsprogene & FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling
Gregersen, A. S., von Holst-Pedersen, J., Svarstad, L., Revier, R. L., Watson, C. A. & Søgaard, K. E.
Projekter: Projekt › Forskning
-
Motivation for fremmedsprog og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling. Et tværfagligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring.
Svarstad, L., von Holst-Pedersen, J., Watson, C. A., Löbl, S. K. & Appel, H. A. H. B.
01/04/21 → 30/04/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
Globale kompetencer: Det starter i skolen. Refleksiv literacy og interkulturalitet i dansk og engelsk. Overgange fra grundskole til erhvervsliv.
Svarstad, L., Kabel, K. & Rasmussen, M. D.
17/10/16 → 28/02/17
Projekter: Projekt › Forskning
-
Overgangsproblemer mellem grundskole og gymnasium i fagene dansk, matematik og engelsk
01/08/13 → 30/06/14
Projekter: Projekt › Forskning
-
Faglig målsætning i skolen -et narrativt review med dansk og engelsk som case
Svarstad, L., Kabel, K. & Stovgaard, M.
01/03/13 → 02/03/14
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
A cycle model of intercultural learning: educating the global citizen
Svarstad, L. & Risager, K., 10 mar. 2023, (Afsendt) I: Language, Culture and Curriculum.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
CLIL og bæredygtighed i sprogfagene: En Cyklus-Task-Chunks tilgang
K. Svarstad, L. & von Holst-Pedersen, J., 1 mar. 2023, (Afsendt) I: Nordic Journal of Language Teaching and Learning.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
En Cyklus-Task-Chunks-tilgang: Lærer- og elevperspektiver
Holst-Pedersen, J. V., Svarstad, L. K. & Löbl, S. K., 2023, (Accepteret/In press) I: Sprogforum. 76, Didaktik, 8 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Interkulturel og sproglig læring – en Cyklus-Task-Chunks-tilgang
Svarstad, L. K., Holst-Pedersen, J. V., Watson, C., Appel, H. A. H. B. & Löbl, S. K., 2023, I: Sprogforum. 76, 8 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
The World's largest lesson: omverdenen i undervisningen
Svarstad, L. K., 2 jun. 2022, Håndbog i scenariedidaktik. Skov Fougt, S., Bundsgaard, J., Hanghøj, T. & Misfeldt, M. (red.). Aarhus Universitetsforlag, s. 332-343 11 s. (Didaktiske studier; Nr. 8).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
An Intersectional approach to Intercultural language pedagogy
Lone Krogsgaard Svarstad (Foredragsholder)
19 feb. 2015Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Barrierer og motivation for fremmedsprog
Lone Krogsgaard Svarstad (Deltager)
29 nov. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
-
BA skriveværksted
Lone Krogsgaard Svarstad (Oplægsholder)
1 mar. 2017 → 1 jun. 2017Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Workshop
-
CultNET (Ekstern organisation)
Lone Krogsgaard Svarstad (Medlem)
1 apr. 2013Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af internationalt netværk
-
Deltagelse I Association of American Colleges and Universities Annual Conference: GLOBAL POSITIONING Essential Learning, Student Success, and the Currency of U.S. Degrees
Lone Krogsgaard Svarstad (Deltager)
26 jan. 2011 → 29 jan. 2011Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Presse/medier
-
Bachelorer: Eleverne skal møde det fremmede og det svære
05/09/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-