Billede af Lone Krogsgaard Svarstad
  • 14
    Citationer
1992 …2024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Præsentation

Jeg er lektor i engelsk, ph.d. i kulturdidaktik i engelskfaget og medansvarlig for Sprog- og kulturdidaktisk satsning på KP.

Mine centrale forskningsområder er Cultural Studies, verdensborgerskab, interkulturel læring og bæredygtighed i engelskfaget og i tværfaglige sammenhænge. I aktuelle projekter og i min undervisning undersøger jeg, hvordan sproglig og interkulturel læring kan stilladseres og udvikles i samarbejde med kolleger og lærere i grundskolen. Jeg er en erfaren aktionsforsker og facilitator af aktionslæringsforløb i skolen. Min forskning formidler jeg i videnskabelige tidsskrifter nationalt og internationalt, i lærebøger og fx som undervisningsmaterialer på Det Nationale Center For Fremmedsprogs hjemmeside. 

 

Udvalgte publikationer:

Svarstad, L.K. & von Holst-Pedersen, J. (2024). CLIL og bæredygtighed i sprogfagene: En Cyklus-Task-Chunks tilgang. Nordic Journal of Language Teaching and Learning11(3), 278-301.

Svarstad, L.K. & Risager, K. (2023) A cycle model of intercultural learning:educating the global citizen, vol. 37. nr. 2, Language, Culture & Curriculum.

Svarstad, L. K. (2022). The World's largest lesson: omverdenen i undervisningen. I S. Skov Fougt, J. Bundsgaard, T. Hanghøj, & M. Misfeldt (red.), Håndbog i scenariedidaktik (s. 332-343). Aarhus Universitetsforlag.

Svarstad, L. K. (2021). A Cultural Studies Approach to Interculturality in ELT. I M. Victoria, & C. Sangiamchit (red.), Interculturality and the English Language Classroom (s. 27-54). Palgrave Macmillan. 

Risager, K. & Svarstad, L.K. (2020) Verdensborgeren og den interkulturelle læring. Samfundslitteratur.

Svarstad, L.K. (2020) Cultural studies and intersectionality in English language education: Exploring students' engagement in issues of celebrity, identity, gender and sexuality. The Language Learning Journal. 

 

 

 

Arbejdsområder

Primære arbejdsområder:

Udvikling af Sprog- og kulturdidaktisk satsning. Deltagelse i F&U- kapacitetsopbygning, projektansøgninger, projektledelse, projektdeltaglese og konferencedeltagelse med papers.

Undervisning på grunduddannelsen i engelsk.

BA og Ph.d.-vejleder i engelskfaget.

Adjunktvejleder i engelskfaget og geografifaget.

Evalueirngsansvarlig for engelskfaget (2020-2024).

Medfagansvarlig for engelskfaggruppen (2023-2024).

Forfatter til en række fagfællebedømte artikler og lærebogskapitler om sprog- og kulturdidaktik nationalt og internationalt.

Redaktør af Sprogforum Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik. Tidsskrift.dk.

Deltager i ICETEMP Erasmusprojekt 2024-2027.

Medforsker i den strategiske satsning: Grøn dannelse i professionerne på KP.

Deltager i et samarbejde med Sex & Samfund, FN-Byens skoletjeneste YOUNG og KP om projektet: Equitable Futures: Linking Sexual and Reproductive Justice 
to Climate Action. Projektet foregår i Kenya. Finansieret af GLOBUS, Udenrigsministeriet.

 

Øvrige arbejdsområder:

Censor på Læreruddannelsen i engelskfaget og BA i engelskfaget.

Lektorbedømmer til bedømmerkorpset. 

Forperson for Læreruddannelsens nationale netværk i engelsk.

Repræsentant i Børne- og undervisingsministeriets faggruppe for faget engelsk.

Repræsentant i konsortiet for sprog- og fagdidaktik, KU/KP.

Fagfællebedømmer på flere tidsskrifter blandt andet:

Language and Intercultural Communication (LAIC), Taylor & Francis Group

Nordic Journal of Language Teaching and Learning.

Acta Didactica Norden.

 

 

 

Kompetencer

Sprogkundskaber:
Sprog: Engelsk
Niveau: Forhandlingsniveau

Organisatoriske kompetencer:
Projektledelse: Flere års erfaring
Networking: Professionel
Fundraising: Nogen erfaring
Administration: Flere års erfaring
Ledelse: Nogen erfaring

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d., Aarhus Universitet

1 feb. 20131 maj 2016

Dimissionsdato: 13 sep. 2016

PhD visiting scholar på University of Technology (UTS) Sydney, hos professor Alastair Pennycook - Februar og marts måned, University of Technology Sydney

1 feb. 20151 apr. 2015

Dimissionsdato: 31 mar. 2015

Summer School, University of Helsinki

5 aug. 201323 aug. 2013

Dimissionsdato: 6 aug. 2013

Modul i evaluering på Metropols diplomuddannelse

1 feb. 201115 jun. 2011

Dimissionsdato: 20 jun. 2011

Cand.mag. i engelsk og geografi, Roskilde Universitet

1 sep. 19841 sep. 1992

Dimissionsdato: 1 jan. 1992

Engelsk og geografi, Sankt Annæ Gymnasium: Teoretisk og Praktisk Pædagogikum

1 aug. 19941 aug. 1996

Kulturgeografi, Durham University, England

1 sep. 198922 dec. 1989

Ansættelser

Lektor, ph.d., Professionshøjskolen Metropol

2009 → …

International koordinator, Professionshøjskolen Metropol

1 aug. 200631 jan. 2013

Adjunkt, Frederiksberg Seminarium

20062009

Gymnasielærer, Sankt Annæ Gymnasium

19932006

Gymnasielærer, Bl.a. Frb. Gymnasium, Nørre G.

19921994

Forskningsassistent, Durham University

1 aug. 199022 dec. 1990

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Cultural Studies, Critical intercultural communication and critical media literacy
  • verdensborgerskab
  • Bæredygtighed
  • sprogtilegnelse
  • task-pædagogik
  • Billedbøger
  • interkulturel læring
  • chunks
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Kritisk deltagende aktionsforskning
  • kritisk teori
  • Interkulturalitet
  • interkulturel kommunikation
  • kritisk medie literacy
  • Cultural studies
  • aktionsforskning
  • verdensborgerskab
  • Design-Based Research
  • Skoler, fag og institutioner
  • engelsk
  • globalt udsyn
  • Interkulturalitet
  • Interkulturel kompetence
  • Verdensborgerskab
  • sprogtilegnelse
  • task-pædagogik
  • chunks
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Internationalisering, internationalisation at home, mobilitet, Erasmus
  • Medier, kommunikation og sprog
  • kritisk medie literacy
  • interkulturel kommunikation
  • Cultural studies
  • interkulturel læring

Fingeraftryk

Fingeraftryk genereres automatisk ud fra videnskabelige udgivelser, hvor de skaber et indeks med vægtede emneord for hver enkelt forsker.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller