Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Jeg har en ph.d. fra DPU, Aarhus Universitet med speciale i børn og unges relationer og mediebrug, cand. pæd. i pædagogisk antropologi, og uddannet folkeskolelærer med dansk som hovedfag. Jeg brænder for at skabe ny viden om, hvordan børn og unge udvikler teknologiforståelse og digital dannelse. Lærere og pædagoger har centrale roller i forhold til at skabe optimale og fremtidsrettede læreprocesser og udviklingsmuligheder for børn og unge. For at professionerne kan lykkes med at uddanne lærere udrustet til at løse disse opgaver er det vigtigt, at vi får en bedre forståelse af, hvilke potentialer teknologier har for at bidrage til børne- og ungdomsliv med lige faglige, sociale og demokratiske muligheder, og hvordan vi kan støtte børn og unge til at udnytte disse potentialer.
Interessen for børn og unges mediebrug og potentialerne heri har været gennemgående i min forskning og i mit arbejde. Den var udgangspunktet for min ph.d. om unge adskilte søskendes teknologiske muligheder for at opleve nærvær med hinanden trods adskillelsen, for mit flerårige arbejde som pædagogisk konsulent for Microsoft Uddannelse, for mit speciale om unge YouTube-bloggere samt for min bacheloropgave om medier i danskfaget. Inden tiltrædelsen som adjunkt på Københavns Professionshøjskole var interessen drivkraft i min post.doc. på det internationale forskningsprojekt Future Making på Aarhus Universitet under ledelse af professor Annette Markham.
I de senere år har jeg særligt fokuseret mit arbejde på teknologiforståelse, både som faglighed i skolen, men også som den faglighed der udvikles på professionshøjskolerne. Det har medført, at jeg har fungeret som projektleder på sektorprojektet Teknologiforståelse og digital dannelse i læreruddannelsen, finansieret af UFM, hvor vi udviklede et nationalt modul til læreruddannelsen. Dertil har jeg deltaget i følgeforskningsprojekter omhandlende kommuners arbejde med at implementere den nye faglighed i skolerne i projektet Forskningsindsats om Teknologi & Innovation i Rødovre Kommune. Jeg har ligeledes fulgt kommuners arbejde med efteruddannelse af lærere i projektet Følgeforskning i Future Classroom Lab. I projektet Mobilfriskole: Børns oplevelser af mobilfri skole – et studie af faglige og sociale transformationsprocesser har jeg været med til at lede et forskningsprojekt, hvor vi undersøgte børns brug af mobiltelefoner og hvordan forbud mod mobiltelefoner i skolen påvirker deres online og offline interaktioner.
Som resultat af et større ministeriel fokus på efter-videreuddannelse af UC-undervisere i teknologiforståelsesfagligheden har jeg været involveret i tilbudsskrivning af flere nye sektorprojekter om teknologiforstålse på læreruddannelse og efter-videreuddannelse. Jeg deltager selv i disse projekter
Jeg har været ansat i videnskabelige stillinger siden 2011 og arbejder løbende på at udvikle mit nationale såvelsom internationale netværk med nye samarbejdsrelationer.
For at se mere om min aktuelle involvering i forsknings og udviklingsprojekter læs videre i fanen “projekter".
Netværk
-
AGILE EDU
Schrøder, V., Frydendahl, J. A., Sørensen, L., Klausen, M. T. & Rehder, M. M.
01/01/23 → 31/12/25
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Makerspace og teknologiforståelse på Vesterbro Ny Skole
Nielsen, M. V., Rehder, M. M. & Hansen, L. M.
01/08/22 → 31/07/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Mascot: Mathematics, Science and Computational Thinking
Schrøder, V., Møller, T. E., Jensen, J. J. & Rehder, M. M.
01/05/21 → 01/10/24
Projekter: Projekt › Forskning
-
Kompetenceløft for teknologiforståelse på Læreruddannelsen
Andersen, L. B., Rehder, M. M., Nortvig, A., Hjorth, M., Lindsø, B., Nielsen, L., Jepsen, K. N., Petersen, N. A. I., Kornholt, B., Wiskerchen, M., Dissing Møller, L., Madsen, P. H., Emtoft, L. M., Jespersen, P., Lorentzen, R. F., Dumanski, T., Køhrsen, L., Oxenvad, C., Østerby Toft , D., Prætorius, J., Hargbøl Madsen, P., Ebsen, R., Fonfara , A., Schou, D. V., Jørgensen, C., Georgsen , M., Hansbøl, M., Jørnø, R. L. V., Slot, M. F., Tafdrup, O., Fie Rasmussen, H., Kjærgaard, T., Gustenhoff , M. & Petersen, L.
01/03/20 → 31/12/22
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Teknologiforståelse i uddannelse af lærere og øvrigt pædagogisk personale
Andersen, L. B., Rehder, M. M., Nortvig, A., Nørgård, R. T., Georgsen , M., Hjorth, M., Hachmann, R., Buhl, M., Caprani, O., Misfeldt, M., Brabrand, C. & Jørnø, R. L. V.
01/01/20 → 31/12/21
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Forskningsindsats om Teknologi & Innovation i Rødovre Kommune - Slutrapport
Rehder, M. M., Møller, T. E. & Tafdrup, O., 3 feb. 2023, København: Københavns Professionshøjskole. 89 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
Åben adgangFil487 Downloads (Pure) -
Technology comprehension – a new subject in Danish Teacher Education
Andersen, L. B., Rehder, M. M., Møller, T. E., Dissing Møller, L. D., Jensen, J. J. & Slot, M. F., 16 mar. 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning
-
The situated power of computational empowerment
Andersen, L. B., Tafdrup, O., Møller, T. E., Rehder, M. M. & Schrøder, V., jun. 2023, I: International Journal of Child - Computer Interaction. 36, June 2023, 100576.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil14 Downloads (Pure) -
Udviklingslaboratorier som metode til kompetenceudvikling i teknologiforståelse på læreruddannelsen: Slutrapport for projekt ’Kompetenceløft for teknologiforståelse på Læreruddannelsen’ under Uddannelses- og Forskningsministeriet
Georgsen, M., Hjorth, M., Slot, M. F., Andersen, L. B., Møller, T. E., Gustenhoff, M., Hansbøl, M., Jørnø, R. L. V., Kjærgaard, T., Petersen, L., Fie Rasmussen, H., Rehder, M. M. & Tafdrup, O., 18 apr. 2023, 61 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
Åben adgangFil17 Downloads (Pure) -
Anbefalinger til indførsel af teknologiforståelse i uddannelse af lærere og andet pædagogisk personale: Slutleverance i 3. spor af forsøgsprogrammet for teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning
Andersen, L. B., Brabrand, C., Buhl, M., Caprani, O., Georgsen, M., Hachmann, R., Hjorth, M., Jørnø, R. L. V., Køhrsen, L., Misfeldt, M., Nørgård, R. T., Nortvig, A-M. & Rehder, M. M., 15 jan. 2022, København: Børne- og Undervisningsministeriet. 57 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
Åben adgangFil1800 Downloads (Pure)
-
BIN - Barnekultur i Norden (Ekstern organisation)
Mads Middelboe Rehder (Medlem)
1 mar. 2018 → …Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af nationalt netværk
-
Childhood and Materiality,VIII Conference on Childhood Studies
Mads Middelboe Rehder (Deltager)
7 maj 2018 → 9 maj 2018Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
ECER
Mads Middelboe Rehder (Deltager) & Nanna Jordt Jørgensen (Deltager)
22 aug. 2017 → 25 aug. 2017Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Forskernetværk for Pædagogisk IT, Ministeriet for børn, unge og ligestilling, styrelsen for IT og læring (STIL) (Ekstern organisation)
Mads Middelboe Rehder (Medlem), Frank Støvelbæk (Formand), Lilian Rohde (Formand), Søren Laibach Smidt (Formand), Charlotte Krog Skott (Formand), Ole Christensen (Formand), Steen Søndergaard (Formand) & Vibeke Schrøder (Formand)
29 aug. 2018 → …Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af nationalt netværk
-
Forskernetværk om Pædagogisk It (Ekstern organisation)
Mads Middelboe Rehder (Medlem)
12 nov. 2020 → …Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af nationalt netværk
Presse/medier
-
Kodning, programmering og digital dannelse: De første lærerstuderende har knækket koden til teknologiforståelse
01/05/19
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Kommune vil nu lære børn at begå sig socialt: Forældrene kan ikke finde ud af det
14/11/16
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-