Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Maria Christina Secher Schmidt er programansvarlig for Forsknings- og udviklingsmiljøet "Diversitet og deltagelse i skolen".
Hun er optaget af de institutionelle betingelser for in-og eksklusion i velfærdssamfundet og arbejder bl.a. med, hvordan man didaktisk kan tilrettelægge undervisning, så flest mulige forudsætninger bringes i spil.
I hendes Ph.d.: ”Inklusionsbestræbelser i matematikundervisningen. En empirisk undersøgelse af matematiklæreres klasseledelse og elevers deltagelsesstrategier i folkeskolen” konstrueres begrebet "sociofaglig inkludering" på baggrund af elevernes deltagelsesstrategier, der både er sociale og faglige funderet.
Maria Christina er Cand. mag (pædagogik og socialvidenskab) fra Roskilde Universitetscenter.
Arbejdsområder
Primære arbejdsområder:
- Progrogramansvarlig for FoU-programmet: Diversitet og deltagelse i skolen.
- Forskning og undervisning i relation til (fag)didaktiske og (special)pædaogiske områder - særligt klasseledelse, inklusion og matematikvanskeligheder.
- Adjunkt- og ph.d.-vejleder
Tidligere hverv/udvalg:
Har været medlem af Praktikudvalg, Introudvalg, BA-metodegruppe samt Fagkoodinator for Almen Didaktik i en årrække. Censor i fagene: Pædagogik, Almen didaktik og Skolen i samfundet
Kompetencer
Organisatoriske kompetencer
Flere års erfaring med:
- Projektledelse
- Networking
- Fundraising
- Faglig ledelse
Undervisning
- Har undervist i alle de pædaogiske fag siden 2004
- Har særlig viden og erfaring i forhold til Almen didaktik og Specialpædaogik
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Forskningsledelse: Research Management Course, Copenhagen Business School
2021
Ph.d., Aarhus Universitet
2015
Pædagogisk videreuddannelse: Proceskonsulent, Attractor, Rambøll
2012
Pædagogisk videreuddannelse: Avanceret Individuel Vejledning, Attractor, Rambøll
2011
Lektorkvalificering, Professionshøjskolen Metropol
2008
Cand.mag, Roskilde Universitet
2001
Ansættelser
Udviklingskonsulent, CVU København & Nordsjælland
2002 → 2004
Undervisningsassistent , Roskilde Universitet
2001 → 2002
Studiekonsulent, Roskilde Universitet
1999 → 2001
Emneord
- didaktik
- pædagogik
- klasseledelse
- praksisfællesskab
- inklusion
- eksklusion
- læreruddannelsen
- folkeskolen
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
INKLU SYKL: Inkluderende SYKL-praksis i dansk og matematik med fokus på ressourcepersoners samarbejde
Schmidt, M. C. S., Koefoed-Melson, N., Østergren-Olsen, D., Storm-Andersen, M., Hansen, K. R., Rasmussen, M. D., Rasch, S. K., Thygesen, S. & Malm, S. G.
03/01/22 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Forskning
-
Tandem-SYKL. Når samtalen fremmer forståelsen i natur/teknologi og matematik
Schmidt, M. C. S., Falkenberg, L. L., Rasmussen, K., Beck Tonnesen, P., Haxø, A., Andersen, M. F., Nissen, S. K., Rasch, S. K., Tiftikci, N., Ulvseth, H., Skov, S. S., Storm-Andersen, M., Overgaard, S., Malm, S. G. & Thygesen, S.
01/08/20 → 31/12/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
SYKL: Systematisk klassekammerathjælp i matematik
Bie, C., Schmidt, M. C. S., Rasmussen, K., Skov, S. S., Haxø, A., Beck Tonnesen, P., Spring, H. H., Falkenberg, L. L. & Koefoed-Melson, N.
31/08/19 → 31/12/20
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
-
Approaching Inclusion
Jensen, C. R., Schmidt, M. C. S., Molbæk, M. & Hansen, J. H.
01/01/16 → 31/12/19
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
TMTM - Tidlig Indsats Til Marginalgrupper i matematik
Schmidt, M. C. S., Beck Tonnesen, P., Weng, P., Nissen, S. K., Overgaard, S., Allerup, P. & Lindenskov, L.
01/09/14 → 01/06/16
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Cross-professional collaboration and inclusive school development in Denmark
Hansen, J. H., Jensen, C. R., Molbæk, M. & Schmidt, M. C. S., 2023, (E-pub ahead of print) I: International Journal of Inclusive Education. s. 1-15 15 s.Bidragets oversatte titel :Inklusion og eksklusionsprocesser i skolens praksis Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Getting Students to Speak. Methodological and Analytical Points in Peer Tutoring
Schmidt, M. C. S. & Thygesen, S., 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Hvordan får vi eleverne på banen? To samtaler om dialog i klasserummet
Reusch, C., Hedegaard, A-L., Høegh, T., Göricke, M., Schmidt, M. C. S. & Hansen, K. R., 11 maj 2023Publikation: Ikke-skriftlig produktion › Podcast, musik- og lydproduktion › Formidling
Åben adgang -
Inclusion Processes in Peer Tutoring and the Importance of Students’ Tutoring Strategies
Thygesen, S. & Schmidt, M. C. S., 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Rapport: Forskningsprojektet Tandem-SYKL: Tandem-SYKL – når samtalen fremmer forståelsen. En undersøgelse af SYstematiseret KLassekammerathjælp i matematik og natur/teknologi
Schmidt, M. C. S., Overgaard, S. & Ulvseth, H., 2023, Kbh. : Københavns Professionshøjskole. 28 s.Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandling › Rapport › Forskning
Åben adgangFil30 Downloads (Pure)
Presse/medier
-
Ny rapport: SYKL motiverer e leverne i matematik og natur/teknologi
Maria Christina Secher Schmidt
23/03/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Kammeratlig hjælp fremmer børns trivsel og læring
Maria Christina Secher Schmidt
04/03/23
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
PRM / Ny forskning: Faglige samtaler mellem børn fremmer trivsel og læring
Maria Christina Secher Schmidt
28/02/23
3 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Hvor mange huller er der i en fluesmækker? SYKL skal lære elever at hjælpe hinanden med at løse problemer
Maria Christina Secher Schmidt
30/11/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
PD: Systematiseret kammerathjælp kan give bedre muligheder for deltagelse
Maria Christina Secher Schmidt
28/09/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie