Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Maria Christina Secher Schmidt er programansvarlig for Forsknings- og udviklingsmiljøet "Diversitet og deltagelse i skolen".
Hun er optaget af de institutionelle betingelser for in-og eksklusion i velfærdssamfundet og arbejder bl.a. med, hvordan man didaktisk kan tilrettelægge undervisning, så flest mulige forudsætninger bringes i spil.
I hendes Ph.d.: ”Inklusionsbestræbelser i matematikundervisningen. En empirisk undersøgelse af matematiklæreres klasseledelse og elevers deltagelsesstrategier i folkeskolen” konstrueres begrebet "sociofaglig inkludering" på baggrund af elevernes deltagelsesstrategier, der både er sociale og faglige funderet.
Maria Christina er Cand. mag (pædagogik og socialvidenskab) fra Roskilde Universitetscenter.
Arbejdsområder
Primære arbejdsområder:
- Progrogramansvarlig for FoU-programmet: Diversitet og deltagelse i skolen.
- Forskning og undervisning i relation til (fag)didaktiske og (special)pædaogiske områder - særligt klasseledelse, inklusion og matematikvanskeligheder.
- Adjunkt- og ph.d.-vejleder
Tidligere hverv/udvalg:
Har været medlem af Praktikudvalg, Introudvalg, BA-metodegruppe samt Fagkoodinator for Almen Didaktik i en årrække. Censor i fagene: Pædagogik, Almen didaktik og Skolen i samfundet
Kompetencer
Organisatoriske kompetencer
Flere års erfaring med:
- Projektledelse
- Networking
- Fundraising
- Faglig ledelse
Undervisning
- Har undervist i alle de pædaogiske fag siden 2004
- Har særlig viden og erfaring i forhold til Almen didaktik og Specialpædaogik
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Forskningsledelse: Research Management Course, Copenhagen Business School
2021
Ph.d., Aarhus Universitet
2015
Pædagogisk videreuddannelse: Proceskonsulent, Attractor, Rambøll
2012
Pædagogisk videreuddannelse: Avanceret Individuel Vejledning, Attractor, Rambøll
2011
Lektorkvalificering, Professionshøjskolen Metropol
2008
Cand.mag, Roskilde Universitet
2001
Ansættelser
Udviklingskonsulent, CVU København & Nordsjælland
2002 → 2004
Undervisningsassistent , Roskilde Universitet
2001 → 2002
Studiekonsulent, Roskilde Universitet
1999 → 2001
Emneord
- didaktik
- pædagogik
- klasseledelse
- praksisfællesskab
- inklusion
- eksklusion
- læreruddannelsen
- folkeskolen
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
RCT SYKL: SUPPORT WITHIN REACH – AN EFFECT STUDY OF SYSTEMATIZED RECIPROCAL PEER TUTORING IN MATHEMATICS
Schmidt, M. C. S. (Projektleder), Falkenberg, L. L. (Projektdeltager), Overgaard, S. (Projektdeltager), Ulvseth, H. (Projektdeltager), Thygesen, S. (Projektdeltager), Rasch, S. K. (Projektdeltager), Eickhoff, N. K. (Projektdeltager), Mortensen, U. C. (Projektdeltager) & Lundgaard Poulsen, T. (Projektdeltager)
01/08/24 → 31/12/28
Projekter: Projekt › Forskning
-
ForAnk SYKL: Forankring og implementering af en kommunal indsats af SYstematiseret KLassekammerathjælp
Schmidt, M. C. S. (Projektleder) & Bie, C. (Projektleder)
01/08/24 → 31/05/25
Projekter: Projekt › Forskning
-
INKLU SYKL: Inkluderende SYKL-praksis i dansk og matematik med fokus på ressourcepersoners samarbejde
Schmidt, M. C. S. (Projektleder), Koefoed-Melson, N. (Projektleder), Østergren-Olsen, D. (Projektdeltager), Storm-Andersen, M. (Projektdeltager), Hansen, K. R. (Projektdeltager), Rasmussen, M. D. (Projektdeltager), Rasch, S. K. (Projektdeltager), Thygesen, S. (Projektdeltager) & Malm, S. G. (Projektdeltager)
03/01/22 → 31/12/23
Projekter: Projekt › Forskning
-
Tandem-SYKL. Når samtalen fremmer forståelsen i natur/teknologi og matematik
Schmidt, M. C. S. (Projektleder), Falkenberg, L. L. (Projektdeltager), Rasmussen, K. (Projektdeltager), Beck Tonnesen, P. (Projektdeltager), Haxø, A. (Projektdeltager), Andersen, M. F. (Projektdeltager), Nissen, S. K. (Projektdeltager), Rasch, S. K. (Projektdeltager), Tiftikci, N. (Projektdeltager), Ulvseth, H. (Projektdeltager), Skov, S. S. (Projektdeltager), Storm-Andersen, M. (Projektdeltager), Overgaard, S. (Projektdeltager), Malm, S. G. (Projektdeltager) & Thygesen, S. (Projektdeltager)
01/08/20 → 31/12/22
Projekter: Projekt › Forskning
-
SYKL: Systematisk klassekammerathjælp i matematik
Bie, C. (Projektleder), Schmidt, M. C. S. (Projektleder), Rasmussen, K. (Projektdeltager), Skov, S. S. (Projektdeltager), Haxø, A. (Projektdeltager), Beck Tonnesen, P. (Projektdeltager), Spring, H. H. (Projektdeltager), Falkenberg, L. L. (Projektdeltager) & Koefoed-Melson, N. (Projektdeltager)
31/08/19 → 31/12/20
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Publikation
-
Comparative Analysis of Inclusive Education Policies and Practices in Denmark and Australia
Schmidt, M. C. S. & Carrington, S., 12 jun. 2025.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Cross-professional collaboration and inclusive school development in Denmark
Hansen, J. H., Jensen, C. R., Molbæk, M. & Schmidt, M. C. S., 2025, I: International Journal of Inclusive Education. 29, 1, s. 48-62 15 s.Bidragets oversatte titel :Inklusion og eksklusionsprocesser i skolens praksis Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Kapitel 8. In- og ekskluderende læringsmiljøer – SYstematisk KLassekammerathjælp (SYKL) som en mulighed for at understøtte sociofaglige fællesskaber
Schmidt, M. C. S., 2025, Grundbog i specialpædagogik: Alle med i undervisningen. Kloppenborg, H. (red.). Kbh.: Samfundslitteratur, s. 153-168 15 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Peer tutoring in 4th grade Math: When SYKL is new and challenging
Schmidt, M. C. S. & Thygesen, S., 5 mar. 2025.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Systematized reciprocal peer tutoring and how it affects students’ engagement.
Ulvseth, H., Schmidt, M. C. S. & Thygesen, S., 2025, (Under udarbejdelse) I: Scandinavian Journal of Educational Research.Bidragets oversatte titel :Systematiseret klassekammerathjælp og hvordan det påvirker elevers engagement Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
-
Chapman University
Schmidt, M. C. S. (Anden rolle)
28 feb. 2013 → 16 mar. 2013Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Studieophold
-
Conference: On the Definition of Learning
Schmidt, M. C. S. (Deltager)
28 aug. 2014 → 29 aug. 2014Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
Dansk Pædagogisk Tidsskrift (Tidsskrift)
Schmidt, M. C. S. (Redaktionsgruppemedlem)
2005 → 1 sep. 2016Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Reviewer/redaktør af tidsskrift
-
ECER 2013
Schmidt, M. C. S. (Oplægsholder)
10 sep. 2013 → 13 sep. 2013Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
-
ECER 2014
Schmidt, M. C. S. (Deltager)
1 sep. 2014 → 5 sep. 2014Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference
Presse/medier
-
Forsker om inklusionsanbefalinger: Tiltrængt fokus på at tilpasse skolen frem for barnet
26/06/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
6.000 elever skal afprøve særlig dansk metode: De bliver mere aktive - men lærer de også noget?
28/04/25
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Trivselskommissionen. Lad os tale om fællesskaber i skolen - ikke kun i fritiden
09/03/25
6 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Inklusionsforsker: Førsteplads i mobning viser behov for at tænke trivsel og faglighed sammen
13/12/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie