Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Siden maj 2021 har jeg været ansat som docent med fokus på forskning i, og udvikling af, undervisning på de teknologiske uddannelser på Københavns Professionshøjskole (KP). Jeg er dermed en af ni docenter på KP, som arbejder med forskning og udvikling af professionsuddannelse. Jeg har en baggrund i naturvidenskabelig forskning og har arbejdet i over 20 år som forsker og underviser på Københavns Universitet, og har i de sidste 15 år også arbejdet med forskning, udvikling og ledelse indenfor videregående naturfaglig undervisning. Jeg har således en dobbeltprofil med erfaring i dels udvikling af undervisning og didaktisk forskning, dels biologisk forskning og undervisning.
Forsknings- og udviklingsområder
Forskning og udvikling i peer feedback og formativ feedback: Dette er et strategisk fokusområde på KP (og mange andre steder i uddannelsesverdenen) og har i en del år været et af mine forskningsmæssige fokusområder. I 2018 var jeg hovedansøger, hjemtager og projektleder for et NordPlus-finansieret netværk om udvikling af peer feedback i videregående STEM undervisning (med Institut for Naturfagenes didaktik (KU), RUC, SDU, Göteborgs- og Jyvaskylä Universiter). På KP arbejder jeg sammen med kolleger på Institut for de teknologiske uddannelser på forskellige forsknings- og udviklingsprojekter med fokus på peer feedback dels som teaching and learning activity og dels som professionskompetence. Jeg har også været involveret i at undervise og formidle om formativ feedback (se fx https://uddannelseskvalitet.ku.dk/udviklingsinitiativer/undervisningskompetencer/feedback/feedback-videoer/)
Jeg er medlem af det danske universitetsuddannelsesnetværk (DUN), og har en lang forskerkarriere bag mig med > 75 peer review publikationer, herunder adskillige i high-impact tidsskrifter, se OrcId 0000-0002-6032-3376.
Et nyt område for mig er professions-teknologiforståelse, hvor jeg sammen med bl.a. kolleger på Institut for de teknologiske uddannelser er involveret i projektansøgninger som sigter på at udvikle undervisning i teknologiforståelse i de teknologiske professioner.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Mentor og vejleder, Københavns Universitet
2006 → 2018
Team-baseret lederuddannelse, Københavns Universitet
2008 → 2010
University Teaching Certificate, Københavns Universitet
2004
Ph.d., Københavns Universitet
1998
Kandidat i Biologi og Idræt, Københavns Universitet
1992
Ansættelser
Docent, De Teknologiske Uddannelser, Københavns Professionshøjskole
maj 2021 → …
Chefkonsulent, Københavns Professionshøjskole
2019 → 2021
Lektor og professor, Institut for Plante- og Miljøvidenskab, Københavns Universitet
2013 → 2019
Lektor og viceinstitutleder på Biologisk Institut, Københavns Universitet
2001 → 2013
Post doc ved Geografisk Institut på EU-projektet MOLTEN, Københavns Universitet
2000 → 2001
Post doc , University of Westminster
1999 → 2000
Emneord
- professionsuddannelser
- formativ feedback
- professionsfaglig teknologiforståelse
- naturfagsdidaktik
Netværk
Projekter
- 1 Igangværende
-
Undersøgelse af peer feedback i tværprofessionelle uddannelsesforløb
Jacobsen, D. & Ellegaard, M.
03/01/22 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Hvad er brugbar peer feedback – set fra de studerendes side
Lorenzen, H., Jacobsen, D. & Ellegaard, M., 24 maj 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Paper/skriftligt oplæg › Forskning › peer review
-
Peer feedback som en praksiskompetence: Peer feedback er en praksiskompetence, som kan tilegnes i tværfaglige læringsmiljøer, hvor der er fokus på både at give og modtage feedback. Peer feedback kan påvirke relationer og læringsmiljøer.
Jacobsen, D. & Ellegaard, M., 24 maj 2023.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Abstrakt › Forskning › peer review
-
Effektevaluering af adjunktuddannelse i en programteoretisk ramme: et casestudie
Ellegaard, M. & Foss, K. K., 2022, I: Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online]. 17, 33, s. 2-20 19 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Frustule Photonics and Light Harvesting Strategies in Diatoms
Goessling, J. W., Yanyan, S., Kühn, M. & Ellegaard, M., 2022, Diatom Morphogenesis. Annenkov, V., Seckback, J. & Gordon, R. (red.). Wiley, s. 269-300 31 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Implementation of the peer feedback strategy at KP: The interplay between strategy and teaching practice: Peer feedback - changes in strategy and teaching practice.
Jacobsen, D., Hansen, H. & Ellegaard, M., 31 maj 2022, s. 170. 171 s.Bidragets oversatte titel :Implementering af peer feedback strategien på KP: Samspillet mellem strategi og undervisningspraksis Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Poster › Formidling
Aktiviteter
- 1 Konference
-
DUN Konferencen 2023
Ditte Jacobsen (Oplægsholder) & Marianne Ellegaard (Deltager)
24 maj 2023 → 25 maj 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Konference