Projekter pr. år
Personlig profil
Præsentation
Ph.d.studerende med projekt om uddannelse for bæredygtig udvikling i skolens praksis .
tidligere Lektor i dansk på Professionshøjskolen UCC, Læreruddannelsen Zahle
Arbejdsområder
Primære arbejdsområder:
forskning i uddannelse for bæredygtig udvikling
Øvrige arbejdsområder:
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Underviser i dansk som andetsprog for voksne, Danmarks Pædagogiske Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 2004
Cand.mag, Københavns Universitet
Dimissionsdato: 1 jan. 2000
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Skrivedidaktik på mellemtrinnet i alle fag
Korsgaard, K. A. (Projektdeltager), Bjerregaard, M. B. (Projektdeltager), Skafte-Holm, C. (Projektdeltager), Rathje, N. R. (Projektdeltager) & Storgaard, L. C. (Projektleder)
01/08/12 → 31/12/14
Projekter: Projekt › Forskning
-
Hvad har fugle med verdensmål at gøre? Hvordan kan man arbejde med komplekse problemstillinger om bæredygtighed og verdensmål i skolen, uden at lærere og elever kobles af på grund af store og abstrakte dagsordener?
Rathje, N. R., 2024, EMU.dk.Publikation: Andet › Indlæg i netbaserede medier
Åben adgang -
Er der en whole school derude? Potentialer og barrierer i en whole school-tilgang til uddannelse for bæredygtig udvikling
Rathje, N. R., 21 feb. 2023, I: Studier i Læreruddannelse og Profession. årgang 8, 1, s. 48-70 22 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
En tværfaglig, problembaseret og handleorienteret undervisningstilgang til FN´s bæredygtighedsmål
Rathje, N. R., 2020, I: Sprogforum. 71, s. 60-68 9 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
-
Sneglelæring - mundtlighed som bro til literacy gennem sanse- og erfaringsbaseret læring
Rathje, N. R., 2018, I: Viden om Literacy. 23, s. 50-57 8 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Formidling
Åben adgang -
De studerende skal da være med! Skriveprojektet i Ishøj - et skoleudviklingsprojekt knyttet til læreruddannelsen
Skafte-Holm, C. & Rathje, N. R., mar. 2014, I: Viden om Læsning. nr. 15, s. 32 - 41Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftsartikel › Forskning
Aktiviteter
- 3 Medlem af nationalt netværk
-
Dansk i mange retninger - et fagdidaktisk møde (Begivenhed)
Rathje, N. R. (Tovholder)
2012 → 2014Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af nationalt netværk
-
Netværk for forskning i danskfagenes didaktik - DaDi (Ekstern organisation)
Rathje, N. R. (Medlem)
maj 2012Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af nationalt netværk
-
Netværk for forskning i danskfagenes didaktik - DaDi (Ekstern organisation)
Rathje, N. R. (Medlem)
2012 → …Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlem af nationalt netværk
Presse/medier
-
Frie skoler har gode forudsætninger for at drive ny type bæredygtig skole
24/06/24
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Hvordan kan vi undgå, at bæredygtighed bliver endnu et add-on til alt det, folkeskolen skal?
28/02/24
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Borgmester, skolefolk og forskere: Folkeskolen skal give eleverne lys i øjnene over geotermi, vind- og solkraft
Hermann, S. & Rathje, N. R.
25/08/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Klimaangste børn: En ny klimapædagogik skal give håb
Rathje, N. R., Jordt Jørgensen, N. & Madsen, K. D.
01/02/22
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-